Fashionistan

Trådstartare
Jag fodrade med KRAFFT Groov 125 innan betet och det var bra. Hästen fick i sig allt den skulle och åt med god aptit. (med grunden från höet då såklart). Men nu till hösten funderar jag på att byta till muslin då jag tycker att pelletsen är lite tråkiga. (Man får ju utgå från att alla värden osv stämmer) - (Höet kommer förmodligen inte att vara tillräckligt bra för att vi skall klara oss helt utan extra foder)

Vad gillar ni bäst?
Vad gillar hästarna bäst?

(Om vi nu utgår från att man kan fodra med vilket som)

Sv: Krafft?!

Vill också veta! Har precis samma fundering :) sen så måste man ju ge så mycket av KRAFFT !

Det bästa komplementet till hö tycker jag lucern är, eftersom det fortfarande räknas som grovfoder. Det finns andra märken än Krafft, som har ett högre innehåll av smb rp.

I vinter har det kompletterats med Krafft Plus (tidigare Breed) till hästen som har högst behov. Dyyyyrt.

Jag kombinerar pellets och müsli. Maten ser smakligare ut med müslin, men att bara fodra med det skulle bli ruskigt dyrt, därför blandar jag vilket funkar bra. Min häst äter både pellets och müsli utan knot.

Jag kombinerar pellets och müsli. Maten ser smakligare ut med müslin, men att bara fodra med det skulle bli ruskigt dyrt, därför blandar jag vilket funkar bra. Min häst äter både pellets och müsli utan knot.

Vad är priskillnaden då? Betalar nu ca 200kr för en säck Groov (25 kg tror jag det är nu)

Har bara gett Krafft Grund så tyvärr kan jag inte hjälpa dig

Jag tycker müslin är bättre om man tex ska blanda med ev. vitaminer eller tillskott. Dessutom verkar hästarna gilla den mer. Tuggar bättre (min erfarenhet)

Jag tycker müslin är bättre om man tex ska blanda med ev. vitaminer eller tillskott. Dessutom verkar hästarna gilla den mer. Tuggar bättre (min erfarenhet)

Ja det tycker jag med, nu när jag skall blanda kalken så lägger den sig bara på botten, borde "fasta" bättre i muslin tycker man !

KRAFFTS müsli!

Skulle vilja ha åsikter om KRAFFTS müsli GRÖN (avelsserien)!

Tycker att den verkar jättebra men alla tycker ju olika! :D:D

Sv: KRAFFTS müsli!

Jag tycker den är bra! När min häst åt den så blev han blankare i pälsen, han verkade dessutom tycka den var mer smaklig än pellets. Den passade mitt hö bra då med. :bump:

Jag tycker att den är helt fantastisk och min häst fullkomligt älskade den verkligen. Fick upp honom i hull och han musklades bra. Han var dessutom betydligt gladare och fick bättre aptit.

Har nu under sommaren bytt till den röda, dels för att hästen fyllde tre och dels för att han går på bete. Men det kan hända och väldigt troligt att jag byter tillbaka till den gröna till hösten. Det beror lite på årets hö. Men hästen min behöver alla protein och energi han kan få och av alla müslisorter jag kunde hitta så var den gröna den enda som passade näringsmässigt.

Jag tycker den är bra! När min häst åt den så blev han blankare i pälsen, han verkade dessutom tycka den var mer smaklig än pellets. Den passade mitt hö bra då med. :bump:

Härligt! :D:D Jag har en 07;a och hon åt sina pellets bra (Groov 125) men tycker att müslin verkar smakligare! O den passar mitt hö också :)

Min slarvar så med pelletsarna, hälften "spottas" ut :grin: (tänder är kollat) Müslin blev mycket bättre! :laugh: Tyvärr så blir det Groov 60 nu pga bra värden på hösilaget.

Senast ändrad:

Jag vet inte vad den kostar nu. Nu har jag bytt stall och där äter han Groov 60 (hösilaget har kanonvärden). När han åt müslin kostade en säck 208 kr men det lär väl ha gått upp liksom allt annat foder har gjort :crazy:

Din fråga är: Krafft? Men jag svarar med vad jag har. Hoppas det är OK.

Jag har valt att ge mina hästar havrefri myslie.
Att jag valde havrefritt är av min egen åsikt och jag har inte sett någon direkt skillnad på hästarna med eller utan havre. Men sen så tränar/tävlar jag inte utan rider skogsmulle.

Hästarna tuggar myslien på ett annat sätt än pellets så att salivutsändringen blir större och det är bra, och att det tar längre tid att äta - åxå bra.
Myslie är mindre bearbetat/förädlat än pellets och då mer naturlig. Samma sak som för oss människor, naturliga produkter är bättre för kroppen än förädlade produkter som vitt socker och vetemjöl. (Privat åsikt)
Däremot valde jag Mustang Myslie därför att den inte innerhåller jäst, för det blir min häst dålig i magen av. B-vitaminen ingår som annan form.

Eftersom jag inte tränar/tävlar är jag inte beroene av att hitta det fodret med maxad proteinhalt och energihalt osv, utan kan välja i större sortiment.

Den sorten jag valde är Mustang myslie orginal, kostar 165:- för 20 kg. Hästarna gillar det. (men visst, de gillar allt :d )
Såg nu att Granngården har börjat med en ny havrefri myslie-sort, 169:- för 20 kg. De har smakprover som de delar ut. Den ser och känns lika dan ut som Mustangen.

Vilken leverantör man väljer beror åxå på tillgång på orten. Man ska inte köra en omväg för att få tag i sitt dagliga kraftfoder- då blir det väldigt dyrt! Säckarna med Mustang tar jag på vägen hem från jobbet med en liten extrasväng - Naturnära i Göteborg.

Jag kompletterar med vitamin och mineral - Vitafor solid.

Lycka till med ditt val! Hoppas mina åsikter har hjälpt dej.

Ja müsli får det bli! Någon som vet om det finns där på Granngården eller va de heter i Kungälv? :)

tkr den är dyr för har inte så super värden vad jag kommer ihåg. Finns billigare foder.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 178
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 242
Senast: Nepenthe
·
Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt... 2 3
Svar
40
· Visningar
9 374
Senast: Soapbubble
·
Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har... 2
Svar
24
· Visningar
4 575
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka