Krafft Rehab

Petratetra

Trådstartare
Hej, jag ska precis börja ge min häst krafft rehab och undrar om det finns någon här som har erfarenhet av det fodret sedan förut? Hur tyckte era hästar att det smakade, gav det resultat med mera. Ska det blötas innan?

Tack

Sv: Krafft Rehab

Hej,
Jag har erfarenhet av det fodret, det är bra för hästar som behöver hålla hullet utan att samtidigt bli fodrade med för mycket energi. Det är smakligt. Dock ska man vara medveten om att det i princip är korn, dvs samma som korn, bara lite mer lättsmält - så det är ett DYYYRT foder, med tanke på vad korn kostar i jämförelse.

Pelleterat foder, och särskilt Kraffts, ska ALLTID blötläggas! STOR risk för foderstrupsförstoppning annars.

Jag använde rehab förut på min ponny för att få upp hullet, och jag gilar det fodret skarpt. Men det är väldig dyrt.
Och jag blötlägger det inte.

När min gammelgubbe blev stående på boxvila ett par veckor så bytte jag till Rehab, och jag måste säga att för oss så fungerade fodret toppenbra! Han höll sig fin och rund, och mycket måste ha varit tack vare fodret! Kan verkligen rekommendera det! Att fodra med enbart det blev visserligen ganska dyrt men det var det värt! När mina andra hästar har blivit tunna så har jag också gett Rehab med positivt resultat.

Om man ska vattna eller inte råder det delade meningar om. Jag vattnar alltid pelleterat foder, dels för risken för foderstrupsförstoppning men även för att det alltid är bra med lite extra vätska (speciellt om man som jag hade en häst som är dålig på att dricka).

KL

ett hett tips är att om man använder kraffts pelleterade foder så rekommenderar de tillochmed själva att detta blötläggs för att motverka foderstrupsförstoppning : ) står i deras generella info på deras hemsida : )

Fick samma råd när jag pratade med Kraffts foderrådgivare. Hon rekommenderade starkt att fodret blöttes.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
642
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka