Krafft Rehab

A

AnnikaH

Någon som fodrar med det? Vad tycker ni om det? Blötlägger ni pelletsen?

Funderar på att ge det till min seniorhäst och vill gärna ha synpunkter från er som använder det eller har använt det.

Sv: Krafft Rehab

Av vilken anledning vill du ge kraft rehab?.Vad fodrar du med i övrigt en seniorhäst behöver ha ett foder som innehåller bra med protein och även energi vad gäller energin så skulle jag ge olja som tillskott.Äldre hästar har dessutom har kroppen en försämrad förmåga att producera vitaminer.

Jag har fodrat med kraft rehab när jag skulle göda mitt magra fullblod, det funkade mycket bra, när jag tänker efter på det så la han på hullet bra och var väldigt jämn i humöret. Humöret har blivit värre nu när jag fodrar med havre.

Jag har bara hört bra saker om rehab från mina hästbekanta och kan inte säga något annat än att jag håller med.

Jag blötlade peletsen då jag blandade den med lucernpellets.

Fodrar du själv med rehab?

En av anledningen är att jag hört att det ska fungera bra till seniorhästar och vara skonsamt för magen. Vill inte ge honom havre längre eftersom han blir alldeles för het av det och vi ägnar oss bara åt promenadridning.

Jag hade ett varmblod som jag på veterinärs inrådan fodrade med Rehab. Hon hade fått kemisk fång och hade dessutom någon form av leverskada. Var lite tunn mao, förutom fångproblemen. Funkade mkt bra.

Jag använder Rehab nu till min fånghäst, eftersom han börjat jobbas igen, och varit lite tunn i höst. Ger ca en liter (vet inte vikten) om dagen och det har gett positivt resultat. Han får väl även räknas som seniorhäst, nyss fyllda nitton, och det funkar utmärkt.
Med den mängd jag ger blötlägger jag inte.

Jag skulle utan tvekan välja Rehab som förstahandsval till en seniorhäst, om Rehab passade med höet (dvs man inte har ett väldigt proteinfattigt hö).

Jag gav min 'omöjliga' unghäst Rehab. Det finsn att läsa om mitt 'Rehabexperiment' nånstans. Men i korthet så var hon HOPPLÖS att få upp i hull. Hade provat alla möjliga och omöjliga foderkombinationer men utan större resultat. När jag började mitt experiment stod hon på ca 110 MJ och en SRP/MJ-kvot på 9 (eller om det var 8.5, minns inte riktigt). Fick hösilage och kraftfoder, i form av krafft breed och havre.

Började med att byta ut en del av Breeden mot rehab, så att MJ och kvoten var oförändrad. Hästen började gå upp. Och gick upp.. så jag provade sänka MJ lite men samtidigt ersätta mer breed med rehab, men bibehålla kvot. Hästen fortsatte öka i vikt.

Min veterinär undrade om jag gett henne KNARK, och när hon fick höra att det inte var knark utan Rehab ställde hon frågan som jag tänkt mer än en gång 'VAD är det eg i det där rehab somg ör susen?*, för hon hade stet magra, omöjliga spektakel till fullblod bli 'som nya' på två tre veckor med rehab..

jag fortsatte experimentet och tillslt var jag nere i 80 MJ och enbart hösilage och ½ kg rehab. Och en häst som var i lite för BRA hull. Så jag tog bort rehaben och höll henne på 75 - 80 MJ på hösilage bara. Och sen dess har hon varit normalfödd mot det LÄTTFÖDDA hållet.

Min teori är att Rehab fungerar såpass bra eftersom det är extra lättsmält och lättupptagligt. Jag kan inte riktigt förklara hur min lilla dam kunde bli normalfödd, men endera så 'kom det med åldern', eller så hade hon något litet magproblem som läkte ut med rehaben.

Men no need to say att Rehab är mitta bsoluta förstahandsval tills vårfödd häst, och att jag skulle ha det som förstahandsval på en äldre häst oavsett, just för det ska vara lättsmält (och verkar vara det med).

Jag har gett det både blött och torrt förresten.

Tack för alla svar!!! :)

Jag tror jag ska prova rehab till min, tycker det verkar passa honom. Just nu får han kornkross eftersom han inte längre ska äta havre. Blir på tok för het på havren och han behöver inte vara så pigg numera när vi bara promenadrider.

Tror ni att det är tillräckligt med protein i Rehab? Han är nämligen lite muskelfattig över rygg och rumpa nu efter vintern och har dessutom haft magproblem under en längre tid. Dock verkar han bra i magen nu sedan någon månad tillbaka.

Håller med alexandra! Har en unghäst som varit extremt svårfödd hela sin uppväxt. I våras opererades han och fick stå på boxvila, och han var i rätt dåligt hull då. Fick ngt kg rehab, lusern och korn under boxvilan, gick upp jättefint. Fortsatte sedan att stödutfodra under betet och han har efter det hållt sig fin och äter numer normala mängder mat(hösilage, lusern, havre, korn) och är fin i hull! Kan säkert delvis bero på åldern, men han gick upp rasande fort med rehab. Börjar han falla ur igen vet jag vad jag ska testa!

Om proteinet blir för lågt kan du ju lägga till lite lusern el soja. Lusern kanske är att föredra om han haft problem med magen.
Kan tillägga att jag gett rehab både blött och torrt, beroende på vad med jag gett. I små mängder funkar det ju med torrt. Men till en gammal häst kan det kanske vara bra att blöta, snällt mot tänderna

Jag ger Rehab. Iofs bara ½-1dl men ändå. Jag blöter upp det så det bli som soppa. Passar min känsliga häst utmärkt, ger honom det för att få i honom magmedel tex.

Skulle gärna se en ny rehab med mindre socker! Då skulle jag kunna ge lite mer och dölja ännu mer äckligt.

Får min häst välja så väljer han hö före kraftfoder om det inte innehåller lite Rehab...

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
556
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 238
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
981

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka