Sv: Krafft Rehab
Jag skulle utan tvekan välja Rehab som förstahandsval till en seniorhäst, om Rehab passade med höet (dvs man inte har ett väldigt proteinfattigt hö).
Jag gav min 'omöjliga' unghäst Rehab. Det finsn att läsa om mitt 'Rehabexperiment' nånstans. Men i korthet så var hon HOPPLÖS att få upp i hull. Hade provat alla möjliga och omöjliga foderkombinationer men utan större resultat. När jag började mitt experiment stod hon på ca 110 MJ och en SRP/MJ-kvot på 9 (eller om det var 8.5, minns inte riktigt). Fick hösilage och kraftfoder, i form av krafft breed och havre.
Började med att byta ut en del av Breeden mot rehab, så att MJ och kvoten var oförändrad. Hästen började gå upp. Och gick upp.. så jag provade sänka MJ lite men samtidigt ersätta mer breed med rehab, men bibehålla kvot. Hästen fortsatte öka i vikt.
Min veterinär undrade om jag gett henne KNARK, och när hon fick höra att det inte var knark utan Rehab ställde hon frågan som jag tänkt mer än en gång 'VAD är det eg i det där rehab somg ör susen?*, för hon hade stet magra, omöjliga spektakel till fullblod bli 'som nya' på två tre veckor med rehab..
jag fortsatte experimentet och tillslt var jag nere i 80 MJ och enbart hösilage och ½ kg rehab. Och en häst som var i lite för BRA hull. Så jag tog bort rehaben och höll henne på 75 - 80 MJ på hösilage bara. Och sen dess har hon varit normalfödd mot det LÄTTFÖDDA hållet.
Min teori är att Rehab fungerar såpass bra eftersom det är extra lättsmält och lättupptagligt. Jag kan inte riktigt förklara hur min lilla dam kunde bli normalfödd, men endera så 'kom det med åldern', eller så hade hon något litet magproblem som läkte ut med rehaben.
Men no need to say att Rehab är mitta bsoluta förstahandsval tills vårfödd häst, och att jag skulle ha det som förstahandsval på en äldre häst oavsett, just för det ska vara lättsmält (och verkar vara det med).
Jag har gett det både blött och torrt förresten.