Krafft Rehab till gammal häst

bigganl

Trådstartare
Vi har ett äldre halvblodssto i stallet (25 år) som det senast året haft svårt att hålla både hull och muskulatur. I våras vände det dock och hon är fn riktigt fin. Hon får nya Krafft Groov som har den höga andel protein hon behöver. Funderade lite på om Krafft Rehab är ännu bättre till en gammal häst som har svårare att ta upp näringsämnen ur fodret. Någon som har erfarenhet? Dela med er i så fall.
Höäten är riktigt fin nu. Får hö, kvot på 7,5, och 2 kg Groov om dagen, men oron finns att hon tappar igen till hösten och jag vill undvika det. Vad tror ni? Ska vi fortätta med Groov eller?
Vad har ni för tankar?
(Kan tillägga att hon har finfina tänder och 0 epg vid träckprov så inga sådana problem finns.)

Senast ändrad:
Sv: Krafft Rehab till gammal häst

Vi hade en riktigt gammal arabkorsning i stallet förrut (38 år när han togs bort) och han fick massor av groov för att hålla vikten. Tror att det var hans räddning de sista åren så jag kan bara rekommendera det fodret....

Det beror ju på vad du har för värden i höt, för det är inte mkt som skiljer Groov 125 från Rehab.
Groov 125 innheåller mer Smältbart Rp och växtrråd. medans Rehaben innehåller mer vitaminer.

Groov 125
Energi 10,0 MJ
Vatten 13,0 %
Råprotein 13,5 %
Smältbart Rp 125 g
Råfett 5,0 %
Växttråd 18,0 %
Kalcium 6 g
Fosfor 5 g
Magnesium 3 g
Koksalt 8 g
Koppar (kelat och sulfat) 35 mg
Selen (natriumselenit) 0,4 mg
Biotin 0,1 mg
Vitamin A 10 000 IE
Vitamin D3 1 000 IE
Vitamin E 400 mg
Vitamin C 50 mg
Vitamin K3 0,1 mg
Vitamin B1 10 mg
Vitamin B2 10 mg
Vitamin B6 2 mg
Vitamin B12 0,1 mg
Kalciumpant. 5 mg
Niacin 10 mg
Folinsyra 2 mg

Rehab
Energi 10,0 MJ
Vatten 13,0 %
Råprotein 13,0 %
Smältbart Rp 110 g
Råfett 5,0 %
Växttråd 15,0 %
Kalcium 6 g
Fosfor 5 g
Magnesium 4 g
Koksalt 8 g
Koppar (kelat och sulfat) 45 mg
Selen (natriumselenit) 0,4 mg
Kalciumpant. 6 mg
Vitamin A 13 000 IE
Vitamin D3 1 300 IE
Vitamin E 520 mg
Vitamin C 65 mg
Vitamin K3 0,13 mg
Vitamin B1 13 mg
Vitamin B2 13 mg
Vitamin B6 3 mg
Vitamin B12 0,13 mg
Niacin 13 mg
Folinsyra 3 mg
Biotin 0,13 mg

Min erfarenhet är att, dom som gett Rehab har fått bättre hull på sina hästar. Varför har jag inte forskat i.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 618
Senast: Irival
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att få upp min häst i vikt.. det är en arabvalack på 9 år som åkte på borrelia i somras. Och tappade enormt...
Svar
4
· Visningar
1 167
Senast: MissMisty
·
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
2 015
Senast: Allegra
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 158
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX