Krafft/Red Mill's müsli, struktur & pris?

Sv: Krafft/Red Mill's müsli, struktur & pris?

Skulle inte rekommendera de till en fånghäst , där i mot granngårdens havre fria musli är jätte bra! De ger vi till våran fångponny

Jag kan inte förstå varför den skulle vara bra till fånghästar.
Den innehåller ju 40% korn och extra tillsatt melass förutom en del majsflingor och vetefodermjöl (vet inte vad det är ).
Korn och melass är direkt olämpligt till en fånghäst. Kornet oga stärkelseinnehållet och melassen pga sockret.

Jag antar att majsflingor och vetefoder(?) inte heller är så nyttigt.

det är definitivt inte ngt jag skulle få för mig att ge till min fångponny i alla fall!

Jag har gett Red Mills i flera år, dvs sen de kom med den=)

Tycker om koncistensen och hästarna finner den aptitlig, Jag har använt mig av havrekross som bas och kompletterat med havre. Har kört på den blå då jag ville ha en havre fri variant till shettisen. Kommer dock ej ihåg priset.

Hade även den till en fånghäst och en kolikhäst. Magarna funkade kanon på båda ponnyerna!

Ursäkta men varför vill man ge just havrefritt foder till en fånghäst?

Skrev att jag ville ha det till shettisen....Inte till en fång häst, eller du tog för givet att shettis är en fånghäst??

Fånghästen var en yber pigg c-ponny och hon fick ingen havre alls i sitt foder just pga hon var pigg. Det hade inget med fången att göra. Men då jag hade olika hästar med olika behov av energi, så valde jag ett havrefritt just för att det är lätt att tillsätta havre vid behov. Och på så sätt öka energiintaget.

Skrev att jag ville ha det till shettisen....Inte till en fång häst, eller du tog för givet att shettis är en fånghäst??

Jag tycker att det står det i det du skrev nyss dvs för en timme sedan:

Hade även den till en fånghäst och en kolikhäst. Magarna funkade kanon på båda ponnyerna!

Jag tog inte för givet att shettisen är en fånghäst ser inte fånghästar riktigt överallt.

Japp, jag skrev att jag ÄVEN hade den till en fång och kolikhäst. Hade 4 hästar så orkade lixom inte hålla på med 4 olika foder. Shettisen behövde bara lite för att få ner mineralerna med, Fånghästen hade jag det som bas. Och då hon var så pigg behövdes ej havre=). Kolikhästen var svår att få i mat, men muslin slank ner. Och min tävlingshäst behövde mer havre än vad dem andra från Red Mills innehöll.

Så jag valde att köpa ett foder som passade alla mina hästar. Och kompletterade med betfor och havre (till dem det behövdes).

Det var ju faktiskt Mandiiz som skrev att hon ej ville ge havre till en fång häst. Inte jag... Går säkert bra att ge havre till fånghäst, men det beror ju på hur allvarlig fången är och hur pass hästen behöver det. Ming fångis behövde det inte, å jag har bara haft en häst med fång så kan inte svara på hurvida man skall undvika havre till fånghästar.

Ponnyn är såld så jag har inte heller brytt mig om att sätta mig in i det. (Låter kanske nonchalant, men har förhoppningsvis inte tänkt skaffa en som får fång igen=))

Hoppas du förstod mitt svar! Blev lite luddigt.

OK jag förstår vad du menar.
Nu handlar ju inte denna tråden om foder till fånghästar men jag vill ändå påstå att det är direkt olämpligt eller i alla fall ganska så onödigt att ge spannmål till en fånghäst. Om det sedan är havre eller värmebehandlat korn spelar nog inte ngn större roll. Det foder du och Mandiiz menar innehåller minst 40 % spannmål.
Men jag ska inte vara envis, diskussionen hör nog inte hemma i denna tråden.

Senast ändrad:

Vi har varit i kontakt med kraffts rådgivare o vet , de har sagt att vi kan ge lite granna av den havre fria muslin , sen får han betfor!

Vi har varit i kontakt med kraffts rådgivare o vet , de har sagt att vi kan ge lite granna av den havre fria muslin , sen får han betfor!

Med risk för att vara lite envis så

Det finns ett samband mellan höga insulinhalter, insulinresistens och fång. detta är ngt som man börjar uppmärksamma även i Sverige. Jag vet inte hur vanligt det är men antar att det inte är hur ovanligt som helst.
Om man ger spannmål så innehåller det stärkelse som höjer blodsockerhalten och då höjs insulinhalten. Då ökar alltså risken för ovanstående. Jag tycker att det är helt onödigt att ta den risken med en fånghäst.
Dessutom kan ju alla hästar få fång av för mkt stärkelse men då antagligen i större mängder än vad du ger.

Det är inte säkert att kraffts rådgivare (och din veterinär) är helt insatta i detta.

Nej kanske inte men de handlar om en sådan liten mängd att de ska inte påverka han ens , och skulle sluta direkt om jag såg att han blev dålig.

Jag tror den kostar 125kr. Men kan inte garantera :P!

Nej kanske inte men de handlar om en sådan liten mängd att de ska inte påverka han ens , och skulle sluta direkt om jag såg att han blev dålig.

Om det handlar om liten mängd eller inte beror naturligtvis dels på hur mkt du ger och dels på om den klarar av att ta hand om sockret på rätt sätt.

Det jobbiga med fånghästar är att när de blir dåliga är det för sent.
Hur skulle du se att han blev dålig?

Tror den låg på 199:- när jag köpte den senast, vilket var förra sommaren eller i höstas.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka