Krafft Max Balance

MayGrace

Trådstartare
Krafft släpper ett nytt foder som heter Max Balance, för hästar som har känslig mage! Nån som vet om de ut kommit i butik ännu eller testat de?
Nyfiken då vi har en häst med känslig mage! :meh:

Sv: Krafft Max Balance

Tål troligtvis inte stärkelse osv! Vi har provat allt, så därför nyfiken på det här som krafft ska släppa ;) Dessutom stod det att fodret skulle vara bra för hästar som dricker dåligt!

Fast det är ju 25% stärkelse i detta foder. Jag hade inte valt det till en häst som troligtvis inte tål stärkelse.

Läste bara snabbt på Kraffts facebook sida att det här fodret skulle vara bra för känsliga hästar, hästar som dricker dåligt & om det hade obalans i magen!
Men tack för svar att det innehåller stärkelse :)

Om jag hade en sån häst -eller, det har jag ju faktiskt haft- så hade jag hellre satsat på en så basic foderstat som möjligt, inte hållit på att stoppa i hästen ett sådant "ihopkok" som dessa sammansatta foder ändå faktiskt är.

Ett bra grovfoder så att man slipper utsätta hästen för en massa tillskott till att börja med, ett lämpligt mineralfoder (stör ju sällan magen på något vis) på det och så bygga på med eventuella hjälpmedel om den ändå inte är bra i magen. T.ex. bakjäst eller vad som kan tänkas funka.

Rena fodermedel så att man vet vad hästen reagerar på! :)

Dricker hästen dåligt kanske man får testa att smaksätta vattnet osv, men ibland kan det vara så enkelt att hästen hellre dricker ur hink än ur automatisk vattenkopp t.ex.

Såna här kraftfoder känns mer lämpade för rejält presterande hästar (travare och galoppörer, t.ex.) som kanske faktiskt behöver en kraftfodergiva och inte klarar de traditionella forden eller spannmål.

Vanliga rid- och tävlingshästar på normal nivå behöver det väldigt sällan.

Senast ändrad:

Patentered SPC som stimulera hästens egen produktion of protein 'AF antisektorisk faktor, ska alså förhindra förlårad väska som vid diarea :yuck:

Cool, då behöva man inte tillsätter extra protein om bass foder är fättig :)
Gott om melass är den oxå :d

Jag har noterat trenden hos kraftfoder producenter sen ett tag tillbaka att börja producera alltmer "titelfoder" och finner det bekymmersamt för konsumenter som inte ifrågasätter , inte är insatta i hästars behov , och inte VAD som är nyckel komponenter när man söker lämpligt foder innehållsmässigt .

Hund och katt marknaden har sysslat med detta ett bra tag men är betydligt bättre på att motivera och redovisa hur och varför kan jag tycka . Skillnaden mot häst är ju också att katten/hunden inte ska äta ngt annat dominerande vilket hästen ska då den lever på grovfoder i sig . Dock krävs även här en medvetenhet hos konsumenten och kunskap nog vad man letar efter för att kunna jämföra fodren med varandra .

Jag skulle starkt rekommendera häst foder konsumenter att verkligen lägga tid på att sätta sig in i vad de har för behov innan de köper , och jämföra och läsa på mellan flera olika typer osv . Framför ALLT förstå att titlarna på kraft foder för häst inte betyder ngt om de inte passar med grov foder analysen ....

kl

Fanns i min butik idag. Kul att de har lila, som var typ Ponny-färgen i tidernas begynnelse (efter att det endast fanns röd, blå o grön pellets o mineraler :p).

Tog en broschyr men som vanligt står det ingenting. Enda grejen verkar vara att 60 % är sådär specialprocessat spannmål? Eller att 60 % av spannmålet är specialprocessat...

Jag diggar INTE foderfolders vilket kanske märks.

Något spec jag ska citera?

Vårt stall består av varmblod, därför jag var nyfiken! Brukar försöka ta reda på vad fodret innehåller innan vi handlar. Det lever på fritillgång till grovfoder så ingen brist där men en häst som tränar hårt behöver oftast lite mera! :)

Jag har noterat trenden hos kraftfoder producenter sen ett tag tillbaka att börja producera alltmer "titelfoder" och finner det bekymmersamt för konsumenter som inte ifrågasätter , inte är insatta i hästars behov , och inte VAD som är nyckel komponenter när man söker lämpligt foder innehållsmässigt .

Hund och katt marknaden har sysslat med detta ett bra tag men är betydligt bättre på att motivera och redovisa hur och varför kan jag tycka . Skillnaden mot häst är ju också att katten/hunden inte ska äta ngt annat dominerande vilket hästen ska då den lever på grovfoder i sig . Dock krävs även här en medvetenhet hos konsumenten och kunskap nog vad man letar efter för att kunna jämföra fodren med varandra .

Jag skulle starkt rekommendera häst foder konsumenter att verkligen lägga tid på att sätta sig in i vad de har för behov innan de köper , och jämföra och läsa på mellan flera olika typer osv . Framför ALLT förstå att titlarna på kraft foder för häst inte betyder ngt om de inte passar med grov foder analysen ....

Tänk om världen vore så lycklig :angel:

Varför står det aldrig mängden av råvarorna i hästfoder? Det gör det ju iofs inte så ofta på annat heller (tänker människomat), men det är ju samma råvaror i princip allt, i lite halv ungefärlig samma ordning. Jag känner lite att "Jaha, whats the difference?". Värdena är ju olika men jag vill mycket hellre veta att ger jag mer havre ändras inte kvoten smb rp/MJ direkt, ger jag mer linfröpellets höjs den och det är betydligt dyrare i mitt fall, betfor ger mer fibrer och betydligt längre ättid för min häst osv osv. Kompletteringsfoder känns som en "black box" för mig när jag inte ens vet ungefär hur mycket av råvarorna som ingår.

Vårt stall består av varmblod, därför jag var nyfiken! Brukar försöka ta reda på vad fodret innehåller innan vi handlar. Det lever på fritillgång till grovfoder så ingen brist där men en häst som tränar hårt behöver oftast lite mera! :)

Det enda du egentligen vet är ju att dina hästar troligtvis täcker sitt fiber- och tuggbehov när de står på fri tillgång. Eller har du analys på ditt grovfoder?

Citat från foldern:
"Råvaror: Havre (specialprocessad, SPC), kli av skalad havre, betmelass, vetekli, vete, melasserad betpressmassa, omelasserad betressmassa, lusern, koksalt."

Det står också "60 % SPC" på ett ställe och på säcken står det "Starch 25 %" och "Fibres 13 %".

Det står också "1 kg per 500 kg häst räcker för att uppnå resultat". Är resultatet bättre vätskebalans då eller?

Stärkelsen är väl upphettad och sedan processad.
Förklistrad stärkelse har i alla fall en prebiotisk effekt på människor.
Lättare att smälta för magen.
tex kokt potatis som får kallna och sedan steks.

Och det säljs på ett djur som till 90 procent lever på annat foder ? Som TS inte vet vad det innehåller ?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 071
Senast: tessan.g
·
Hästvård Funderar litegrann över fenomenet att stå uppstallad hur vanligt det är att andra lägger sig i gällande andras hästar. Vi står i ett...
8 9 10
Svar
187
· Visningar
11 781
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar