KRAFFT Lusern/Lusern Mix

F

fälttävlansnörd

Någon människa här i forumet som har erfarenhet av dessa produkter och kan svara på vilken som är bäst?

Sv: KRAFFT Lusern/Lusern Mix

fälttävlansnörd skrev:
Någon människa här i forumet som har erfarenhet av dessa produkter och kan svara på vilken som är bäst?

Har använt Luzernpelletts i många, många år nu och är väldigt nöjd med denna produkt.
Smakligt för hästarna - jag har i alla fall aldrig haft någon som vägrat äta det - luktar gott, ekonomiskt.

mvh
Carina på Cesam Arabians

fälttävlansnörd skrev:
Jag kan inte svara på vilken som är "bäst", det är ju olika näringsvärde på dem och olika innehåll... Så det beror ju på vilken häst som ska ha det.
Själv har jag bara använt Krafft Lusern Mix. Den tycker jag är jättebra, fast jag hade det bara för att "blanda" ut hästarnas kraftfoder med så de fick mer att tugga. Förutom mitt ena sto som fick lite mer, som "tillskott" till höet..
Jag kan rekommendera Mix för det är mkt fiberrikt och hästarna äter det gärna!! Har ju dock inte testat den andra för Mix kändes mer lockande.. ;)

Vad som är bäst beror ju på vad du är ute efter, eftersom näringsvärdena skiljer sig ganska mycket åt:
Lucern Mix: MJ 7,5, smb rp 65
Lucern hackad strå och lucernpellets: MJ 8,5, smb rp 105

Har enbart använt de två sistnämnda pga lågt smb rp i höet. Båda funkar strålande, men hacket behöver man ju inte blöta utan kan ge direkt vilket är en fördel.

Du kan läsa mera på www.krafft.nu

Nja, jag förstod ju att det skulle vara svårt att svara på vilken som är "bäst" i rent näringssyfte... Tänkte mer på om ni märkt någon skillnad på hur hästarna äter det ena resp. det andra? Har rätt kräsna hästar hemma, det var därför.

Lucernpelletsen jag gett har ju varit blandad med havre och betfor - så det har slunkit ner utan trubbels :)

Under vintern gav vi hackad strå på höet och det verkade poppis, men våra hästar är inte så kräsna. Bara de vant sig så käkar de vad som serveras. (Har å andra sidan inte dukat fram några "konstigheter" :rofl: )

Jag har använt Lucern Hackat Strå till min häst det senaste året pga lågt proteinvärde i hösilaget och har bara positivt att säga om det.

Min häst är väldigt kräsen men han gillar detta (i och för sig får han det blandat med D&H Leisure Mix (müsli)). Lucernpellets går inte hem alls hos min häst (visserligen ger jag inte gärna pellets över huvud taget, eftersom jag inte gillar varken att ge torr pellets eller uppblött pellets-gröt). En annan positiv bieffekt av hackat strå gentemot pellets är att det hackade tvingar pållen att äta sitt kraftfoder lite saktare (han har en tendens att kasta i sig kraftfodret annars). Sen är det inte så farligt dyrt (jag handlar på Granngården 20 kg för ca 120 kr).

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar