Krafft Lucern smrp stämmer inte..

Sv: Krafft Lucern smrp stämmer inte..

Så länge en häst har tänder att tugga med så tycker jag att dom ska få tugga så mycket som möjligt, det är bra för då slits deras tänder på ett naturligt sätt.
 
Sv: Krafft Lucern smrp stämmer inte..

Men det som inte går, det går ju inte.
Och den mat som behövs, den behövs ju.

Om du gillar att betala en massa mera för hästmaten för att tillfredställa en kräsen häst, så är det ju bara din plånbok som lider av det.
Men jag vill ha den bästa näringsmässiga valutan för mina pengar.
Med 10 hästar med både föl och dräktiga ston, så finns det inte plats för hästarna att vara kräsna på det viset.
De får ägna sig åt att tugga hö och halm, samt barken på de stockar, främst asp, som jag lägger ut i hagarna.
Tugga i all ära, men det gör ju inget om hästarnas tänder räcker så länge som möjligt.
 
Sv: Krafft Lucern smrp stämmer inte..

Jag ger lusern, precis som du. Visst jag betalar lite mer än du men vadå?? Jag fattar inte vart du vill komma? Lusernet blir väl inte dyrare för att jag inte blöter den??
 
Sv: Krafft Lucern smrp stämmer inte..

Sweet skrev:
Jag ger lusern, precis som du. Visst jag betalar lite mer än du men vadå?? Jag fattar inte vart du vill komma? Lusernet blir väl inte dyrare för att jag inte blöter den??
Javisst ja, så var det.
Du körde den farliga och plötsligt dyra varianten.

Jag vill inte betala dyra veterinär-räkningar för foderstrupsförstoppning heller.
Och så tror jag inte att torr luzernpellets tillför något gott när det gäller tuggandet.
Det är dessutom vad mina Veterinärer också tycker.
Min älsklings-veterinär skulle nog strypa mig om jag gav torr luzern, och då så är han ändå utbildad häst-tandläkare också.
 
Sv: Krafft Lucern smrp stämmer inte..

Varför är du på mig som en ettrig liten terrier bara för att jag ger lusern torrt??

Torrt ger jag ju den egentligen inte heller då den blandas ihop med väldigt blöt betfor, min häst äter långsamt och dricker ordentligt. Jag tycker inte att mitt sätt att fodra denna häst är farligt. Som sagt så är det inget måste att blöta lusern så varför är du så jäkla på??? Har du inget annat som du kan avreagera dig på??
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Krafft Lucern smrp stämmer inte..

Sweet skrev:
Varför är du på mig som en ettrig liten terrier bara för att jag ger lusern torrt?? .... Har du inget annat som du kan avreagera dig på??
Ja, vad tror du själv att jag har för orsak till att komma med orsaker till varför man inte skall ge torr luzern?
Ett tips, det är inte för att jag behöver avreagera mig.
 
Sv: Krafft Lucern smrp stämmer inte..

Och jag fattar inte hur du ORKAR hålla på och prata om att ge lucernpellets torrt, när man idag VET att det finns stor risk för foderstrupsförstoppning! :devil:
 
Sv: Krafft Lucern smrp stämmer inte..

Jag har tidigare gett lusern torrt utan problem i många år men har slutat med det.
Jag ser inte torr lusern som ngn särskilt stor risk men en onödig sådan. Hur stor risken är beror väldigt mkt på hur stor givan är o hur glupsk häster är. Det är inte alls som med torr betfor där ett par nävar kan ge ett rejält stopp.
PL
 
Sv: Krafft Lucern smrp stämmer inte..

Du körde den farliga och plötsligt dyra varianten.
Vissa, männskor har hästar som slänger och stressar i sig maten, (uppenbarligen människor som inte ser och vet hur deras hästar tuggar och äter) men om man inte har det, varför ska man då oroa sig??
Mina egna hästar, som aldrig går hungriga, aldrig behöver bråka sig till ett höstrå, tuggar sin mat i lugn och ro. Det existerar varken yttre eller intre stress.
Och då tror jag inte att torr luzernpellets tillför något gott när det gäller tuggandet.
Det verkar inte bättre än att min häst faktikskt inte håller med dig. Den gillar torr pellets och har ätit ganska många kilo per dags dato. Hur många kilo har du själv ätit?
Min älsklings-veterinär skulle nog strypa mig om jag gav torr luzern, och då så är han ändå utbildad häst-tandläkare också.
Och ? :confused:
 
Sv: Krafft Lucern smrp stämmer inte..

Det är mycket vi i dag vet, men lite som vi faktiskt tar till oss. Annars skulle inte häst sverige se ut som det gör!
Torr lucern pellets är inte det farligaste man kan utsätta sin häst för, anser jag. Släpp greppet!
 
Sv: Krafft Lucern smrp stämmer inte..

Det är mycket vi i dag vet, men lite som vi faktiskt tar till oss. Annars skulle inte häst sverige se ut som det gör!
Kryptiskt uttalande, förstår ej.

Torr lucern pellets är inte det farligaste man kan utsätta sin häst för, anser jag.
Nej, det finns tyvärr betydligt värre saker, men det var inte dem vi diskuterade.

Släpp greppet!
Jag har släppt greppet, skulle aldrig ORKA diskutera utfodring med torr lucernpellets längre än så här.
 
Sv: Krafft Lucern smrp stämmer inte..

Jag kan tillägga att jag vad jag kan påminna mig aldrig sett en foderstrupsförstoppning som berott på torr lusern.
PL
 
Sv: Krafft Lucern smrp stämmer inte..

Det beror ju vad man menar med inte kul. De flesta hästägare brukar bli smått hysteriska vid minsta lilla foderstrupsförstoppning. De foderstrupsförstoppningar som jag har varit med om som verkligen suttit riktigt hårt har berott på betfor. Jag är dock medveten om att man kan få rejäla förstoppningar även av annat inkl lusern.
En vet sa till mig att foderstrupsförstoppningar måste man åka snabbt på annars släpper de av sig själv :devil: .
Jag har sett fler sådana än såna som suttit riktigt fast.
PL
 
Sv: Krafft Lucern smrp stämmer inte..

Men jag vet att det inte är någon större risk att just denna häst ska få foderstrupsförstoppning av att jag ger henne torr lusern. Hur vet jag det, jo hon får inte särskilt mycket åt gången, lusernet blandas med annat foder (soja,mustang,havre,olja och väldigt blöt betfor), hon äter långsamt och tuggar noga och hon dricker alltid mycket vatten när hon ätit kraftfoder.

Jag vet att man bör blöta lusernpellets men jag vet också att det inte alltid är nödvändigt.

Nu tänker jag inte diskutera detta mer, vill ni kalla mig djurplågare för att jag ger min häst lusern utan att först blöta den så visst, gör det om ni tycker att det är kul.
 
Sv: Krafft Lucern smrp stämmer inte..

peter_lundin skrev:
Det beror ju vad man menar med inte kul. De flesta hästägare brukar bli smått hysteriska vid minsta lilla foderstrupsförstoppning.
Jag tycker väl mest att det är en onödig veterinärkostnad och onödigt besvär, både för mig och veterinären, att behöva behandla något så onödigt som en foderstrupsförstoppning.

Både jag och veterinären har bättre saker som vi kan ta oss för.

Jag blir sällan hysterisk.
Och när jag blir det, så handlar det om andra saker.
 
Sv: Krafft Lucern smrp stämmer inte..

Jag ger själv inte torr lusern o förespråkar det inte, men jag tycker heller inte att man behöver idiotförklara den som gör det om man har en häst som äter lugnt o man ger rimlig giva.
Jag tycker överhuvudtaget att folk har för lätt att idiotförklara andra som inte gör el tycker på samma sätt.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Krafft Lucern smrp stämmer inte..

peter_lundin skrev:
Jag kan tillägga att jag vad jag kan påminna mig aldrig sett en foderstrupsförstoppning som berott på torr lusern.
PL

Valacken äter långsamt och fint, och åt länge torr lucern i små givor.

Jag har slutat med det, just för att han EN gång (och han är enda häst jag haft under alla år som haft det) haft foderstrupsförstoppning. Han fick en näve (10 - 15 pellets) torr lucern, åt de försiktigt och ca 5 pellets i taget. Likförbaskat lyckades han få foderstrupsförstoppning (han åt ur handen på mig så jag såg det hända). Den släppte tack och lov av sig själv efter 45 minuter, men jag är rätt glad om jag slipper uppleva det igen eftersom man känner sig väldigt maktlös när den häst står med huvudet vid knäna, uppenbart olycklig och med foderblandat näsflöde samt saliven rinnande ur munnen.

Sens om motvikt så lyckades min farmor vid mer än ett tillfälle ge hästarna torra betforPELLETS.. kossorna åt det ju torrt så inte fattade tanten att det skulle blötas till ponnyerna utan skopade glatt upp torr betforpellets till dem. De klarade det utan problem (men det är inget jag rekommenderar).

Så i valackens fall var det helt klart otur och lagen om alltings jävlighet som gjorde att de där få lucernpelletsarna plötsligt gav foderstrupsförstoppning, men efter det chansar jag inte.

Så, det finns iaf en foderstrupsförstoppning av torr lucern (även om den tack och lov inte tillhörde den allvarligaste. Men det var jobbigt nog eftersom jag visste att endera får jag loss den själv eller han får loss den själv eller så dör han eftersom DV inte tänkte komma utan tyckte vi skulle åka till klinik och det hade just den dagen tagit åtskilliga timmar att få ihop ett ekipage att transportera honom till klinik med..)
 
Sv: Krafft Lucern smrp stämmer inte..

Jag vill inte på något sätt eller någonstans sammankopplas med någon som helst acceptans i att ge vare sig torr betfor eller torrt luzernpellets.
Detta för att inte råka utsätta en enda häst över huvud taget för onödiga risker.

Många läser här utan att skriva.
Och de kan ju råka få för sig att ge torr luzern till "fel häst" så att säga.
Vilken häst som är fel, det vet man ju tyvärr inte förrän efteråt.

Ett enda veterinärbesök för foderstrupsförstoppning skulle kosta lika mycket som hela min luzernkonsumtion på en hel vintersäsong på 10 hästar.
En vad jag kallar äkta onödig kostnad.
 
Sv: Krafft Lucern smrp stämmer inte..

Jag är väl medveten om att torr lusern innebär en viss ökad risk, skriver bara att jag inte sett det. De flersta foderstrupsförstoppningar jag sett har inte alls varit relaterade till ngt som anses ge ökad risk, tex enbart hö+havre.
PL
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp