Krafft Lucern smrp stämmer inte..

Sv: Krafft Lucern smrp stämmer inte..

peter_lundin skrev:
Jag är väl medveten om att torr lusern innebär en viss ökad risk, skriver bara att jag inte sett det. De flersta foderstrupsförstoppningar jag sett har inte alls varit relaterade till ngt som anses ge ökad risk, tex enbart hö+havre.
PL

Jag har sett foderstrupsförstoppningar, rejäla sådana, som krävde veterinärvård. I ena fallet var det just torr lusern som var orsaken. Behandlande veterinär var MYCKET bestämd över att INGEN häst skall utfodras med torr lusern. Personligen skulle jag inte våga chansa med min egen häst.

Den andra foderstrupsförstoppningen var orsakad av vanlig havre :confused: fast denna häst hade tydligen en historik med flertalet foderstrupsförstoppningar.
 
Sv: Krafft Lucern smrp stämmer inte..

Som sagt jag rekomenderar det inte men jag idiotförklarar inte heller den som ger det till rätt häst. Eftersom jag i åratal själv fodrat lusern torr innan det började diskuteras som en fara är det ju lite svårt.
PL
 
Sv: Krafft Lucern smrp stämmer inte..

peter_lundin skrev:
De flesta hästägare brukar bli smått hysteriska vid minsta lilla foderstrupsförstoppning.
:smirk: ............ Under alla år jag hållit på med hästar har jag kanske haft ca 10 st foderstrupsförstoppningar och jag har aldrig tagit ut en vet för detta. Oftast har dom löst problemet själva efter 10 min, i några enstaka fall har jag fått hjälpa till med massage och efter ett tag har proppen löst sig :) Då har dom bara ätit havre.

Sen tror jag att de flesta foderstrupsförstoppningar orsakas av hästägarna själva dvs dom utfodrar hästarna vid fel tillfällen, då foderstrupen är torr, för det har dom heller inte koll på :smirk:
 
Senast ändrad:
Sv: Krafft Lucern smrp stämmer inte..

peter_lundin skrev:
Som sagt jag rekomenderar det inte men jag idiotförklarar inte heller den som ger det till rätt häst. Eftersom jag i åratal själv fodrat lusern torr innan det började diskuteras som en fara är det ju lite svårt.
PL

Nää jag idiotförklarar inte heller någon :confused:
På min arbetsplats arbetar vi mycket med "Risk Analyser" och "Förebyggande Underhåll". Det är väl lite så man kan tänka med detta också ;)
 
Sv: Krafft Lucern smrp stämmer inte..

Och när är foderstrupen torr?
 
Sv: Krafft Lucern smrp stämmer inte..

Ge grovfoderinnan kraftfoder så kommer salivproduktionen igång och minskar risken för foderstrupsförstoppning.
 
Sv: Krafft Lucern smrp stämmer inte..

Ja, jag misstänker att det var så Gammeln menade.
"...utfodrar hästarna vid fel tillfällen, då foderstrupen är torr..."

Grovfoder är ju i allra högsta grad foder, men om man syftar till fodring av pellets har jag inga invändningar.
 
Sv: Krafft Lucern smrp stämmer inte..

Lånar knapp

Jag fodrar ut ca 30 kg lusernpellets varje dag och har aldrig noterat ngn svällningstendens så idag gjorde jag följande experiment. Tog 20 parvis likstora pelletsar och lade hälften i vatten 1 timme och hälften låg i luft intill. Efter 1 tim hade blötlagda pellets ökat med i gm snitt 2 mm i diameter jämfört med den torra maken, inget i längd. Detta gäller Kvarnbyfoders pellets som är gjorda på rent lusern inget annat. Kanske annat för andra fabrikat de flesta är ju blandade med något.
 
Sv: Krafft Lucern smrp stämmer inte..

Mina sväller upp gigantiskt och faller isär på en kvart med fri tillgång till vatten.
På en liter pellets (665g) går det 2 liter vatten.
Och det blir torrt ändå.
Det är ren luzern utan inblandning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp