Krafft grund!

L

Liquiiita

Är det någon här som fodrar med det?
Vad kostar en säck?

Tror ni det är för lite att ge en 10 årig arab 1 kg havre och 1 kg grund per dag? + hö så klart!

Hon håller på att bli "inriden" nu så hon går inte så jättemycket!

TACKSAM för svar! :bow:
 
Sv: Krafft grund!

Varför ge både havre och grund? Värdena är rätt lika.
 
Sv: Krafft grund!

jaha vad skulle du föreslå att ge då?
havren ingår i stallhyran likaså höet! :bow:
 
Sv: Krafft grund!

En säck med grund innehåller innehåller väl 30 kg om jag inte minns fel och gissningsvis skulle jag tro att den kostar runt ca 170:-, jag har för mig att priset låg där någonstanns sist när jag kollade på grodden (men själv köpte jag groov och rehab.)


Hur stor är hästen då? Hur är den i hullet, vad ger du just nu? Har du nån koll på vad höet innehåller? Hur mycket hö får hästen per dag? Hur pass mycket arbetar den?
 
Sv: Krafft grund!

Du kan ju lika gärna ge enbart havre. Men för att kunna hjälpa dig bättre behöver vi veta vad ditt hö innehåller och vad den äter i dagsläget samt hur den är i hull och humör på det.
 
Sv: Krafft grund!

Hej!

Ring till återförsäljaren för att få priset. Men det ligger nog runt 170:-

Jag säger till dig som alla andra, finns det analys på höet?
Det är A och O i vad din häst behöver för kraftfoder. Ett riktigt "bra" hö med höga värden kanske är fullt tillräckligt för din häst, inte alls säkert att den behöver kraft foder.

Annars låter det helt ok med grund och havre. Grunden innehåller ju en massa mineraler och vitaminer som havren inte har.
Dessutom så blir ca/p halten bättre (allt dock beroende på höet)
Havren innehåller mer p(fosfor) och grunden mer ca(kalk). Enbart havre är EJ att rekomendera, då blir fosfor halten förmodligen ALLDERLES för hög. Men som sagt allt beroende på vad du har för värden i ditt stråfoder :D

Tål hästen havre och inte blir alldeles för pigg, så är det billigaste alternativet förmodligen havre,betfor + ev mineraler eller havre/kornkross, betfor + ev mineraler. Har funkat i alla år förut ;)
 
Sv: Krafft grund!

- till alla -

ska kolla upp värderna det borde jag väl ha fattat tidigare :smirk:
men tack för svaren ändå!!!

Stall Olitten: Ja helst skulle jag vilja ge havre och betfor bara + hö... ;)
 
Sv: Krafft grund!

haha nämen jag var bombsäker på att jag hade startat den här tråden haha
tydligen inte :o :angel:
 
Sv: Krafft grund!

Stall Olitten skrev:
Hej!

Enbart havre är EJ att rekomendera, då blir fosfor halten förmodligen ALLDERLES för hög.

SÅ mycket fosfor innehåller ändå inte havre... och det är ju inga 5 kg om dan det handlar om, utan max ett par kilo. Ger man dessutom betfor som innehåller mycket kalk (större del kalk än havre har fosfor) så brukar det jämna ut sig rätt bra.
 
Sv: Krafft grund!

jag köper grund för 126kr/30kg på grodden
 
Sv: Krafft grund!

Ett tips som jag har hört i Arab svängen,
Undvik Havre!
tydligen inte the som Arab magar klarar bäst... finns säkert undantag men varför chansa ;)
 
Sv: Krafft grund!

Kan tillgägga att jag också har en arab fast på 11 år ;)
 
Sv: Krafft grund!

Så om man bara fodrar med havre + betfor behöver man inte sätta till foderkalk?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
1 060
Senast: Amk
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 978
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 329
Senast: Ullmerkott
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 970
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp