Krafft Grund eller Krafft Groov??

B

Boomerang

Travhäst som ska träna och tävla (sju år, nu skadad, men under igångsättning).
Vad skulle ni hellre ge?
Hästen i fråga är tunn och väldigt svårfödd.
Kan man ge Krafft Groov istället för Grund (det är ju ingen unghäst)??
Hört/läst att det är bra med Groov till hästar som har svårt att hålla hullet.
När träningen sen ökar tänkte jag blanda upp med en del Krafft Sport också.

Kom helt enkelt med för- och nackdelar om de olika sorterna, tips och åsikter...vad ger ni?? osv...

(inga tjat om analyser osv för det är på ingående, jag vill bara höra åsikter om "frågan i fråga")

Sv: Krafft Grund eller Krafft Groov??

Ett gammalt beprövat knep är Krafft Groov och majsolja för tunna hästar. Själv är jag motståndare till pelleterat foder och skulle själv valt ett foder typ Fibergi. En orolig hästmage kan reagera negativt på pellets (egna erfarenheter) och tävlingshästar behöver lugna magar ;)

Jag skulle absolut välja Krafft Groov. Skulle även ge hästen majsolja samt ev. foderjäst.
Beroende på vad analysen säger (när den kommit) skulle jag även överväga att ge luzern.

Om du bara vill välja mellan de två, så ska du ta nya Krafft Groov!
Det hjälpte mitt arabsto att komma upp i normalhull. Hon är oxå svårfödd.
Dock fick hon även soja, betfor & havrekross. Men det får du ju räkna på när du får analysen! :)

Hästen i fråga har alltid ätit pellets och funkat bra i magen på det (dock tunn). Senaste halvåret har jag provat diverse andra varianter typ müsli och hackelser, men inte fått önskat resultat....bara en ruggigt tunn plånbok :crazy: så nu är jag ju som sagt på väg tillbaka till pelleterat foder eftersom det funkat bäst och varit billigast!

Som jag svarat innan så vill jag gärna ge ett Krafft-foder då jag tycker det har funkat bäst (...och varit billigast...). Det jag mest funderade över va hur det påverkar att ge ett unghästfoder till en vuxen tävlande häst....?? Tänkte som sagt ev. blanda med Sport då han kommer upp i kondition.

Hoppas även ni kan hjälpa mig med analysen när den kommer och kanske få ut en vettig foderstat ;)

Tack för alla svar!!

Häng inte upp dig på hästens ålder när det gäller namnen på foder.
Jag har själv en 14-årig arabvalack som ätit groov i 8 år. Han funkar bra på det så han får det även när grovfodret innehåller mycket protein.
Det går alldeles utmärkt att blanda upp groov med sport och då kan du höja sport-givan vid tävlingsdags om du vill ha lite mer energi.
// Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 704
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·
T
Trav Hej allihop! Vet inte mkt om sporten och travhästens skötsel som sådan. Men har nu fått travfolk alldeles inpå mig och är lite frågande...
Svar
8
· Visningar
1 764
Senast: martha
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar vad som vore lämpligt foder som kraft. Hittills har jag kört med grundarianter antingen Krafft grund eller Mustang...
Svar
9
· Visningar
1 031
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama