NeverEver

Trådstartare
Min son är nu 4 månader. När han var lite kräktes han lite då och då, men inte särskilt mycket. Nu kräks han bara mer och mer. Framförallt på eftermiddag/kväll. När han får ersättning i flaska kräks han ingenting, det är bara när han äter från mig. Jag har börjat ge honom lite gröt på mornarna och ammar lite i anslutning till det och då kan han kräkas lite, men inte så mycket.

Folk säger att det är överskottskräkning för att han är glupsk, men det finns inte en möjlighet att det bara är överskottet han kräks upp. Det kommer liksom kaskader med 1 dl i taget ungefär och det kan vara även långt efter han har ätit. Han kräks upp allt han har fått i sig och så vill han äta igen och så kommer det upp osv. Just nu känns det som om jag inte ens vill amma för att det bara kommer upp igen då!

BVC menar att han växer som han ska, så det är inget att bry sig om. MEN hur kul är det att bli fullkomligt nerspydd varje dag flera ggr om!

Hur fort vågar man lägga till ett kvällsmål med gröt? Han äter just nu 1/2 portion (enl tabellen på paketet för 4-månaders bebisar). Det har han gjort i ett par dagar. Det verkar ju som att han inte kräks upp det i alla fall. dessutom äter han smakisar (ca 3 teskedar rotfrukt) nästan varje dag.
 
Sv: Kräks!

Hej,

Min son tål inte laktos och kräktes (och kolikade) om jag drack eller åt något med vanliga mjölkprodukter.

När jag började med välling tog jag den som hade minst laktos för att han inte skulle kräkas och slippa kolik.

Det kan vara att du äter eller dricker något han inte tål och mjölk är vanligt. (dock vanligast med att barn inte tål protein. laktosintolerans brukar komma när man blir större)
 
Sv: Kräks!

Min dotter har oxå varit en rikigt spy-gris, inte ett dugg allergis och tjock och go =) Jag upplevde att det blev bättre när hon fick börja äta "substans", typ gröt och pureér, kaskadspyorna försvann mer och mer.
Hon kan fortfarande kräkas nu och då är hon 7 månader. Det växer bort. Upplever du inte att han är missnöjd över nått eller har ont i magen tror jag inte du behöver vara orolig att han är allergisk. Bröstmjölk är ju väldigt tunnt och och har en förmåga att bara vända på vissa barn!
 
Sv: Kräks!

Men förmodligen antar jag att hon ger NAN eller Semper bägge de två är ju komjölksbaserade så det borde ju också orsaka kräkningar? Eller ger du - ts nutramigen eller annan komjölksfri ersättning? Om inte så då torde det inte vara komjölken?
 
Sv: Kräks!

han äter babysemp och den är ju komjölksbaserad. Dessutom är han ju glad som en sol trots kräks. Borde han inte vara mer missnöjd om han var allergisk?
 
Sv: Kräks!

jo det tror jag - magont och dålig avföring är två saker som brukar gå hand i hand med komjölksallergi samt att du borde märkt det tidigare så jag tror inte kräkningarna beror på komjölk.

Däremot är ju ersättning "tyngre" än bröstmjölk tycker jag i alla fall samt att det kanske är lättare för han att äta så han inte drar i sig lika mycket luft dvs han behöver inte kräkas upp luft och när han rapar så stannar det tyngre kvar?

Javan spekulerar nu hejvilt.
 
Sv: Kräks!

Är han förkyld? Min son kräktes nästan aldrig förr, men nu iom förkyldning kommer det kaskadkräkningar ett par gånger om dagen.
 
Sv: Kräks!

Är han förkyld? Min son kräktes nästan aldrig förr, men nu iom förkyldning kommer det kaskadkräkningar ett par gånger om dagen.

Gud vad skönt att läsa det där. Ailie har varit ordentligt förkyld nu i ca 1 vecka och från att nästan aldrig kräkas (annat än pyttesmå kräk när hon rapar direkt efter maten ibland) så har hon kaskadspytt 4 kvällar i rad nu och nån gång på dagen. Oftast efter att hon somnat. Hon sover ca 10 min och sen vaknar hon och kräks MASSOR. Det luktar apa (matkräkarna luktar ju inte :p ) och kommer såna enorma mängder.
Men så det kan alltså vara därför hon kräks? Får hoppas att det slutar när hon blir frisk för jag är leds på att bli nerspydd nu. ;)
 
Sv: Kräks!

nepp, inget förkyld. Det började bli värre då han var ca 2,5-3 mån.. nu är han som sagt 4 mån..
 
Sv: Kräks!

Prata med BVC om ni kan få träffa en läkare, kanske har han gastroesofageal reflux. Det hade Rasmus som liten och han kräktes i princip hela tiden. Vi fick börja med en ersättning som heter enfamil som blir trögflytande i magen så det inte kommer upp lika lätt och så börja tidigt med gröt och mat.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 300
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 510
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Velade lite innan, om jag skulle skapa ny tråd eller skriva i valp-22 men ja, nu är vi här :D Wilson, hanhund, snart 9 månader, jack...
Svar
9
· Visningar
1 036
Senast: Bulldoozer
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 220
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp