kött= djurplågeri?

Tre månader är beteskravet, tro mig när jag säger det: korna vill inte vara ute nu. De får sina behov tillgodosedda i lagården faktiskt :) Ser på betesdjuren vi har ute fortfarande (ungdjur och sinkor) att det börjar bli dags att plocka in, de står och trycker vid grindarna. Det är bekväma djur som vill ha det torrt, dragfritt, mjukt, god mat och ko-mpisar. Regn/blåst/strålande sol/blött/för varmt/dåligt bete är sånt som inte uppskattas.
Fast det där låter som hästägaren som hävdar att dennes häst minsann vill gå in i stallet klockan tre - in från regnet och leran och få mat. Hade djuren haft en ligghall hade de kanske inte varit lika pigga in i ladugården? Kor i lösdrift står ju inte stilla på samma fläck hela vintern, när de får välja själva.
 
Vegantalibaner brukar ha extremt dålig koll på var deras mat kommer ifrån o konsekvenserna som t ex monokulturer leder till.
Jag vet inte vilka "vegantalibanerna" är men de veganer jag känner är hyfsat kunniga om miljöpolitik i allmänhet och är medvetna om det negativa med monokulturer. Min uppfattning är att veganism och miljömedvetenhet ofta hänger samman. Många äter veganskt av miljöskäl (delvis).
 
Vegantalibaner brukar ha extremt dålig koll
Jag tror inte att det är speciellt konstruktivt att kategorisera människor på det sättet. Att på något sätt förutsätta att bara för att man gör ett val så har man även de och de åsikterna. Människor är olika. Själv passar jag aldrig i något fack som någon försöker stoppa mig i.
 
Rent krasst är ju hästägandet en enda stor miljöbov. De ska köras, ha mat som med största sannolikhet inte är miljöproducerad, du ska ta dig till stallet, hovslagare, mediciner. Nu senast granskas de tillverkningen av ridsportsprodukter - bra!

För att återgå till ämnet. Jag vet knappt längre vad jag inte äter, för jag gör val som jag inte tänker på. Jag äter inte "köpeägg", enbart från mina föräldrars frigående höns. Jag äter ALDRIG annat än svenskt kött om jag öht äter kött, vilket jag är supernoga med och står och lusläser hela förpackningen. Gris har jag inte ätit på flera år, charkuterier äter jag absolut inte. Äter inte jätteräkor osv.

Men jag har ganska mycket ullkläder, för jag gillar ull som material. Däremot köper jag inte päls. Dunjacka har jag funderat på, och då skulle det få vara ett märke som tar dun från redan döda fåglar. Skinn/läder använder jag också, men där tänker jag faktiskt (i nuläget) mer på hur lädret hanteras och väljer vegetabiliskt garvat.

Så svårt är det.
 
Så svårt är det.
Vi har ju en oändlig mängd val vi kan göra, både vad gäller mat och miljö, sen ska vi välja elbolag och försäkringar och mobilabonnemang och pensionssparande och det enda med det tredje. Därför känner jag att var och en måste göra sina val och prioriteringar, följa sin magkänsla. Annars blir det ytterligare stresspåslag på människor, om de pressas att göra "allt rätt" och stress har vi redan för mycket av i samhället.
 
Vi har ju en oändlig mängd val vi kan göra, både vad gäller mat och miljö, sen ska vi välja elbolag och försäkringar och mobilabonnemang och pensionssparande och det enda med det tredje. Därför känner jag att var och en måste göra sina val och prioriteringar, följa sin magkänsla. Annars blir det ytterligare stresspåslag på människor, om de pressas att göra "allt rätt" och stress har vi redan för mycket av i samhället.
Jag håller med. Det är också svårt att väga hälsomässiga val mot moraliska val tycker jag. För min del avstår jag kött både av djurrättsskäl, men kanske främst av hälsoskäl. Min sambo däremot menar att han behöver kött, vilket kan komplicera vardagen något:D
 
Fast det där låter som hästägaren som hävdar att dennes häst minsann vill gå in i stallet klockan tre - in från regnet och leran och få mat. Hade djuren haft en ligghall hade de kanske inte varit lika pigga in i ladugården? Kor i lösdrift står ju inte stilla på samma fläck hela vintern, när de får välja själva.
Nä självklart hade det vart så att om vi hade haft en stor ligghall på betet hade säkert korna vart ute i mellanåt. Men hur ser en kos vardag ut? Vi har manuell mjölkning så jag talar ut efter den. Hon mjölkas - går och äter - lägger sig och idisslar - går upp och äter - lägger sig och idisslar - mjölkas etc. Hade vi haft ligghall och haft korna ute året runt hade hon sommartid precis som det är betat gräs (det är helt enkelt godare än ensilaget när det erbjuds frodig vall) men höst/vinter/vår när gräset inte är frodigt är ensilaget högre i kurs vilket hade inneburit att vi hade fått ha foderbordet utomhus istället. Jag ser många nackdelar med det, lera i mängder. Vilket ger sämre klövhälsa och sämre kvalité på fodret med risk för ökad mängd juverproblem.

Vi har korna ute längre än 3 månader, nu i slutet när vi skulle tvätta inredningen i lagården och korna var tvungna till att gå ut fick jag fösa ut så gott som alla. Sen stod de vid grinden och råmade. Vi har i normala fall fri betesdrift sommartid då korna får välja själva om de ska vara ute eller inne.

Men jag vill gärna veta varför de måste vara ute när enda skillnaden är att de ska äta maten under bar himmel? Detta är nämligen ett återkommande argument att kon ska vara ute året runt och jag kan inte se att behovet är särskilt stort.

Inomhus är behoven tillgodosedda likaväl som om de skulle bo utomhus året runt :) förutom att de slipper stå i regn/blåst/snö/gassande sol/för varmt för att äta sig mätta.

Jag gillar verkligen din omsorg om dina djur :) jag har haft glädjen att träffa en hel del bönder som är som du, var nog därför jag förblev enbart vegetarian så länge, innan jag övergick till veganism.

Får en känsla av att veterinären inte kan mjölka ut lika mycket pengar ut kobonden som av hästägaren, och att hästägare är mer pushiga när det gäller att behandla i en evighet. Trots osäker prognos och stort lidande för hästen (multipla operationer, lång boxvila), allt för att man ska kunna rida igen (obs generalisering !).

Jag tror innerligt att alla bönder vill sina djurs bästa, men att det kan vara problematiskt när man faktisk även måste vara lönsam.
Titta bara på grisbönderna, som nu vill få fixera suggan så att hon inte råka klämma ihjäl sina kultingar. Detta för att alternativet- större utrymme med boplats-är för dyrt. Det känns hemskt att konsumenter inte vill betala mer för produkten, så att bonden kan fortsätta vårda sina djur :).

Tack! Mina kor är det bästa jag vet efter min familj (det har nog hänt mer än en gång att korna prioriterats före familjen dock men det talar jag inte högt om :angel:)

Och kan inget annat än att hålla med angående häst och ko och veterinär.

Angående grisar.
Jag har jobbat med grisar och däribland en gård där suggorna grisade i lösdrift och de ligger dessvärre ihjäl sina kultingar då också. Grisar är intressanta framförallt äldre suggor. Jag vet inte om det beror på att de med åldern helt enkelt skiter i sina kultingar för att de inte vill ha dom/bortavlade modersinstinkter/att de känner själva instinktivt hur många de har möjlighet att föda upp och helt enkelt sorterar bort de minsta/nått annat. För en kulting som blir klämd är inte tyst och det finns anledning till ordspråket "skrek som en stucken gris" och att man som djurskötare har hörselskydd... Så jag kan inte förstå hur de ibland inte reagerat (yngre suggor och gyltor reagerar ofta betydligt mer om någon av dennes kultingar skriker och reser sig upp) och det känns ibland som om de lägger sig med flit på kultingen. Det är smarta djur liksom.
Läste nån artikel för en tid sedan om att vildsvinssuggor ligger ihjäl kultingar också trots obegränsad yta.

Ofta designar man grisningsboxen så att kultingen ska kunna komma undan och ligga ifred. Dels med kultinghörna som har värmelampa och dels med rör längs med boxväggarna som löper ungefär 15-25 cm ut från väggen för att minimera klämningsrisken.

Jag är emot fixering. Tror snarare att priset måste upp på köttet så att varje levande kulting inte blir så pass viktig att det tummas på djurhållningen.
 
Senast ändrad:
Men jag vill gärna veta varför de måste vara ute när enda skillnaden är att de ska äta maten under bar himmel? Detta är nämligen ett återkommande argument att kon ska vara ute året runt och jag kan inte se att behovet är särskilt stort.
Det viktigaste är väl att de har yta att röra sig på. Och det är väl lättare att sätta staket än att bygga en jätteligghall? Jämför med hästar? De har väl inte heller ett specifikt utomhusbehov utan det handlar om yta.
 
Det viktigaste är väl att de har yta att röra sig på. Och det är väl lättare att sätta staket än att bygga en jätteligghall? Jämför med hästar? De har väl inte heller ett specifikt utomhusbehov utan det handlar om yta.

Vi har lösdrift, det kanske inte framgick ser jag :) har aktivitetsmätare på korna så kan följa hur mycket de rör på sig om dagarna. Problemet är att kon inte uppskattar regn/blåst/snö/för varmt/gassande sol så ligghall kommer vi inte ifrån och på grund av marktrycket vill vi kunna byta beten (sommartid har vi fem stora beten vi skiftar mellan för marktrycket skull. Det är en gård i mindre storlek förövrigt) vilket innebär att vi behöver ha iallafall två beten kopplade till en ligghall där 140 kor får plats. Då behöver vi helt plötsligt två ligghallar för att få fyra stora beten. Sen ett foderbord med tak och gjuten platta för att minska marktrycket runt foderbordet per bete.

Det krävs mer än bara en gigantisk hage till korna :) man brukar väl räkna 1 ha bete per häst, tänk dig ett bete på 140 ha då.
 
Jag satt och läste i tråden om dunskandalen och såg att diskussionen om kött, päls etc togs upp där.

Tyckte det var bra med en spinoff!

Jag har en liten undran, ni som äter kött. Var anser ni att gränsen till vanskötsel/djurplågeri går?

Jag har själv valt att äta vegetariskt/veganskt då min gräns dras lika snävt som för mina husdjur- dvs tycker jag att det är fel att sätta min hund i en liten bur, utan dagsljus, utan bädd och i sin egen skit, för att producera valpar och sedan dö- ja då är det fel att göra samma med en gris.

Tycker jag att min häst har rätt att gå ute varje dag, ha sällskap av artfränder, få veterinärvård och dia sitt föl, ja då tycker jag att en ko har samma rättigheter.

Så länge ovanstående inte är en garanti inom all djurhållning så avstår jag. Jag tycker alltså inte att det automatiskt är fel att döda ett djur för mat (även om jag gärna ser en minskning av det av miljömässiga skäl).

Min sambo äter kött, dock i minskad omfattning, han förstår och håller med mig, men tycker ändå att det är skillnad på husdjur och matdjur.

Hur tänker ni?
De flesta verkar avstå från päls, men använda läder. Dunjacka är fel men ägg är bra?
Jag håller med din sambo ang husdjur o matdjur. Jag älskar kött o äter mkt av de. Mest nöt. Aldrig fläsk från Dannmark o allra mest o helst endast svenskt.
 
Ok! Jag är uppriktigt nyfiken på resonemanget. Måste säga att jag inte förstår skillnaden, men jag förstår såklart att det finns en etisk skillnad. Jag anser dock, precis som många redan skrivit, att om man ska generalisera så lever många produktionsdjur betydligt mer nära sitt naturliga levnadssätt än t ex hästar och kaniner.
Fast sen igen, det finns bra ägare inom både produktionsdjur, hästar och kaniner. Och jag tycker överlag att det börjar bli mer och mer modernt med lösdrift och frigående för alla djur. Folk börjar väl inse att det inte är hållbart att hålla flyktdjur som är menade att röra sig långa sträckor i naturen, i små bås/boxar/burar. Fast där igen är hästarna väldigt efter, nästan värre än kaniner i burar (ja, det är otroligt vanligt nu att ha kaniner lösgående i hemmet eller i inhägnader/hagar ute). Många tycker fortfarande att det är fullständigt normalt och okej att hålla häst i box där de knappt kan röra sig 12+ timmar. :( Korna får i alla fall vara lösa.
 
Vi har lösdrift, det kanske inte framgick ser jag :) har aktivitetsmätare på korna så kan följa hur mycket de rör på sig om dagarna. Problemet är att kon inte uppskattar regn/blåst/snö/för varmt/gassande sol så ligghall kommer vi inte ifrån och på grund av marktrycket vill vi kunna byta beten (sommartid har vi fem stora beten vi skiftar mellan för marktrycket skull. Det är en gård i mindre storlek förövrigt) vilket innebär att vi behöver ha iallafall två beten kopplade till en ligghall där 140 kor får plats. Då behöver vi helt plötsligt två ligghallar för att få fyra stora beten. Sen ett foderbord med tak och gjuten platta för att minska marktrycket runt foderbordet per bete.

Det krävs mer än bara en gigantisk hage till korna :) man brukar väl räkna 1 ha bete per häst, tänk dig ett bete på 140 ha då.
Men givetvis ska de ha ligghall? Det är väl ingen som menar att kor ska vara utomhus utan ligghall? (Skulle vara bra för dem även på sommaren i många fall.)

Jag hävdar inte att de absolut måste vistas utomhus men en kan ju enkelt tänka sig att utomhusmiljön är ett bra sätt att erbjuda mer stimulans.
 
Fast sen igen, det finns bra ägare inom både produktionsdjur, hästar och kaniner. Och jag tycker överlag att det börjar bli mer och mer modernt med lösdrift och frigående för alla djur. Folk börjar väl inse att det inte är hållbart att hålla flyktdjur som är menade att röra sig långa sträckor i naturen, i små bås/boxar/burar. Fast där igen är hästarna väldigt efter, nästan värre än kaniner i burar (ja, det är otroligt vanligt nu att ha kaniner lösgående i hemmet eller i inhägnader/hagar ute). Många tycker fortfarande att det är fullständigt normalt och okej att hålla häst i box där de knappt kan röra sig 12+ timmar. :( Korna får i alla fall vara lösa.

Som jag skrev var det en generaliserande svar.
 
Absolut. Fast å andra sidan - valfri gnagare i normal inomhusbur, jämfört med valfritt köttdjur i lösdrift på en mindre gård?;)

Men det är ju i så fall ett argument mot att ha en valfri gnagare i bur inomhus. Det är inte ett argument för att äta industrigris med hänvisning till att den valfria gnagaren har ett sämre liv än grisen hade (om det nu är så, men vi antar det för resonemangets skull).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp