Korrekt. Däremot har jag hittills inte mött någon bonde som inte ger kon en chans och det är även en av mina uppgifter som djurskötare att se till att den sjuka kon får den vård hon behöver. Man ser på en ko när det inte är någon ide längre och då gör man lidandet kort. Sjukbox i ett par månader är väldigt dyyyyr
om man ska se på det ur en produktionsinriktad vinkel. Har man till exempel en ko som får upprepade problem med klövarna behandlar man (oftast verkning och bandagering/klossning) och kanske sätter i box eller vipgrupp för att hältan ska läka ut och sedan skickar man till slakt när kon är frisk.
Har aldrig mött en veterinär som tummat på kossans välbefinnande. Tur kanske? Man möter en hel del när man jobbar med det och jag för alltid en dialog med vetten om man har ett djur där tillståndet är kritiskt. Just hur lång tid man ska ge det innan man tar beslutet att avliva kon/kalven, tar ju nån dag innan de svarar på behandling. Sen har vi smärtstillande vi ger om de har ont och det är även febernedsättande (och karensfritt
).
En mjölkko är lönsam efter att hon fått fyra kalvar ungefär, innan dess "betalar" hon tillbaka det hon kostat att föda upp. Sen finns det anledningar som gör att man får slå ut kon innan dess som till exempel benlidande, dåligt juver/juverhälsa, dålig fertilitet, problematisk kalvning etc. Jag slår sällan ut kor pga låg produktion så länge hon är frisk och fertil.
Tre månader är beteskravet, tro mig när jag säger det: korna vill inte vara ute nu. De får sina behov tillgodosedda i lagården faktiskt
Ser på betesdjuren vi har ute fortfarande (ungdjur och sinkor) att det börjar bli dags att plocka in, de står och trycker vid grindarna. Det är bekväma djur som vill ha det torrt, dragfritt, mjukt, god mat och ko-mpisar. Regn/blåst/strålande sol/blött/för varmt/dåligt bete är sånt som inte uppskattas.