kotsenskida

S

stenhamraagaton

har nu behandlat mitt sto två ggr för en översträckning i kotsenskidan.. hon är inte halt men hade första gången hårda och vätskefyllda gallor, nu är dom mjuka men forfarande lite "svullna" andra ggr vi va där spolades leden och sprutades igen men jag skulle börja skritta efter två veckor.. hon är rönkad ua och haltar fortfarande inte... kan dom bli kronisk svullna el få benförändringar utan att det behöver betyda något?

mvh maria

Sv: kotsenskida

Min häst har haft problem med en kotsenskida till och från i flera år nu. Det blir som en hård galla, som sedan orsakar inflammation. Vi har tömt två gånger och gett cortison, det har blivit bättre ett tag, har även testat liniment och Back on Track med ok resultat. MEN, den kommer alltid tillbaka. Hon är inte halt av det längre, men var ett tag när jag red mycket. Då ordinerades vi 6 månaders vila. Nu promenadrids hon bara och än så länge går det bra.

Har funderingar på att prova med laser, har hört att det funkar bra. Som sista utväg finns även operation där man på något sätt ordnar så det blir fri passage och därmed inte uppstår någon galla. (Någon som kan förklara bättre?)

vad var orsaken till inflammationen från början?

min har vrickat sig...

Jag vet inte var som är orsaken till själva gallan, den står med i ett besiktningspapper från när hästen är 5 år gammal (är 16 år nu.) Däremot är den mjuk ibland och inte speciellt fylld och sen ibland blir den större och hård, antagligen när hon arbetas mycket. Det är då hon blir halt och inflammerad, eftersom det sitter som ett ledband rätt över kotsenskidan och när den blir fylld och större så kläms det åt och blir för tight.

Som sagt vet jag ju inte vad som har orsakat själva gallan, kanske är något annat än vrickning.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 155
Senast: Hedwig
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 617
Senast: pews1972
·
Hästvård Om någon orkar läsa följande så vill jag gärna ha råd eller egna erfarenheter, för jag grubblar mig gråhårig över detta. Köpte en häst...
Svar
9
· Visningar
1 841
Senast: tolksele
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama