Kotring hjälpa mot tappskor?

M

marina w

Hörde från en person som visste en som använde kotring på sin häst som haft mycket tappskor fram.Det funkade tydligen ypperligt.Någon annan som har någon erfarenhet av detta?
 
Sv: Kotring hjälpa mot tappskor?

undrar jag också..eller är boots bättre?
vilket av dom är mest risk för skav o så?
 
Sv: Kotring hjälpa mot tappskor?

Jag har svårt att tro att det hjälper eftersom tappskor ofta beror på felaktig skoning, hästen är för lång i tån och hinner inte undan med framhovarna innan bakhovarna kommer. Med kotring får jag känslan av att hästen blir ännu tyngre fram, och är överrullningen tar ändå längre tid. Isf skulle jag hellre sätta kotringen på bakbenen, för att försena dess steg.
 
Sv: Kotring hjälpa mot tappskor?

min häst tappar alltid skor då o då i sommarhagen..mycke kuperat o så.
beror de endå på skoningen?..eftersom han är nyskodd.
 
Sv: Kotring hjälpa mot tappskor?

Jag vet inte på vilket sätt han trampar av sig skorna, men ofta är det skoningen det beror på (inte sagt att det är en regel, men oftast)

Jag hade en häst som hade tappat en sko i sommarhagen innan han kom hem till mig, så jag fick honom skodd av första bäste hovslagare som hade tid att komma å sko. Det dröjde inte länge förrän han hade tappsko igen (på samma fot), jag lärde mig inget av första gången, så jag ringer bara ut en hovslagare som kommer ut och slår på skon. 3 dagar senare ryker samma sko igen, denna g¨ång vid ridning, återigen kommer en hovis ut och slår på tappskon. Men likförbannat har han tappsko igen nån dag senare-ute i hagen. Då ringer jag min ordinarie hovslagare, han kommer ut å skor, och säger "Inte konstigt han trampar av sig skorna, han har en liten obalans i h.fram, som gör att överrullningen inte riktigt fungerar, därför tappskor". Och på honom hjälte inte boots (eftersom han då fick en längre överrullning)
 
Sv: Kotring hjälpa mot tappskor?

Det kan hjälpa om det beror på att hästen stryker sig, dvs går trångt och trampar av med den andra framhoven. Om den trampar av sig mha bakhoven hjälper det inte.
 

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 517
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 722
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 116
Senast: Masqueradee
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 284
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp