Kotledsproblem, hjälp - Hur behandla?

Liselott76

Trådstartare
Har en 17-årig valack som hållt sej frisk ända tills för ett år sen. Han slutade då att hoppa & fick konstaterat kotledsinflammation båda fram, mest höger, behandlade med kortsion, vilade över sommaren & halva hösten.
Är nu igångsatt & känns fin, var in igår på klinik för att kolla upp. Han har känts öm i senan från & till så vi ultraljudade den + gaffelbandet - inga som helst problem där.
Han var helt ren innan böjprov, men då Vet böjde honom för att kolla hur kotorna verkade nu, så reagerade han på höger fram - inget alls på vänster.
Till saken hör att hästen är uttåad på höger fram & sätter ner utsidan först & liksom tippar in - vet bara kliade sej i huvet när jag nämnden det - han trodde att det ev kunde bero på att ledband etc blivit förslappat & att han därför var lite ostabil.
Hur som helst ville vet inte spruta honom nu. Antagligen för att han inte visade någon som helst hälta utan böjning. (Men han tyckte att jag skulle låta bli hoppningen tyvärr..)
Nån som har tips på hur jag ska bete mej nu, han äter Glucosamine - nåt mer man bör prova?
Jättetacksam för svar!

jag har en vbltravar kille som har haft kotledsinflammation på tre ben samtidigt! höger fram fick vi spruta ett par gånger, men när han friskförklarades så hade han en knapp ½grads hälta efter böjprov på höger fram. men vet tyckte inte att det var någon fara!
En häst som är lite till åren (min var 11) och har varit aktiv hela sitt liv får reagera på böjprov. i måttliga mängder, men ändå.
jag satte igång hästen mycket försiktigt. 8månader senare tog vi oss över första bommen, (cavaletti) ett år senare hoppade vi en clear round (80cm kanske) på tävling.
Nu är hästen 18 år och för två år sen visade han 0gradig hälta på alla fyra ben (alltså även höger fram) och han har tävlats i hoppning och ridits för fullt sedan skadan.

MEN jag har alltid lite extra koll på benen, jag hoppar inte särskillt ofta, (inte ens så det kan kallas regelbundet).
Jag kyler benen efter varje hårdare pass, och har han gått hårdare får han lindor över natten.

Långsam och lugn igångsättning och noggrann koll på förändringar i benen gör mycket nytta. Att benen sköts extremt noga med linimentering o.s.v. ger resultat. Min häst fick dommen PROMENADHÄST rakt fram i skogen.
Han har böjts igenom regelbundet sedan han var skadad. och han har aldrig visat hälta på höger fram!

Åh, va kul att få höra om en häst som lyckats bli av med sina problem, verkligen!!
Jag ska absolut hålla noggrann koll på hans ben!
(Min är förresten varmblod han oxå :) )

Liknande trådar

Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 952
Senast: Dopy
·
Hästvård Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge. För...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 089
Senast: Ray
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 550
Senast: Liten
·
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 197
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar