Kotledsinflamtion

M

MiniMinnie

Har varit och kollat på en ponny som jag blev intresserad av. Har inte köpt den än men vart helt klart intresserade tills en nyhet fick mig att baka av lite och vill nu ha era erfarenheters hjälpt till att göra det rätta valet.

Nu i efterhand berättar ägaren att ponnyn har haft kotledsinflmation i benen 4ggr senaste var i våras och var då på ena fram.

Ponnyn är säljes som tävlingsponny i både hoppning och dressyr.

Enligt henne så är 4 kotledsinflamationer under en ponnys liv ingenting om den går som hopphäst och det är fullt normalt att det blir så. Det är som att byta olja i en bil.

Men jag blir ändå orolig, vad tror ni kommer ponnyn kunna gå som tävlingshäst? Jag tyckte verkligen om ponnyn super mycket!

Sänker detta ponnyns värd mycket?

Den är försäkradad utan reservationen men om nu detta skulle komma tillbaka och bli så illa att den måste avlivas får jag ut livförsäkringen iaf?

Hoppas ni kan komma med några tips och råd?
eller ommdet finns några frågor jag kan ställa till ägaren för att få fram mer information.

Sv: Kotledsinflamtion

Tycker det är fult av ägaren att berätta det ".lite senare".
Det är något som borde framgå vid första provridningen tycker jag.Senast.

4 ggr är ganska mycket, och troligt är ju att denna hästen blivit pressad ganska hårt. Jag menar, en kotledsinflammation bör ju inte uppstå efter normal dos ridning. Jag hade inte betalat fullt pris för den hästen, och hade dessutom nog försökt satsa på en häst som inte tidigare varit skadad/halt. Även om det inte är något som gör att man aldrig får en sådan häst, så behöver man ialalfall inte köpa en med en svaghet.

Jag hade nog inte vågat köpa.. om den kommit tillbaka hela 3 ggr ifrån den första ggn, så är det nog stor risk att det kommer igen..

Beronde på hur kraftig inflamationen har varit och om hästen har svarat bra på behandlingar o.s.v så kan det variera. Har hästen varit igång och tävlat mellan gångerna och hur lång tid har det gått mellan? Eller har inflamationerna återkommit innan hästen hunnit komma helt igång igen?

Har alla gånger inträffat hos nuvarande ägare? Hur gammal är hästen och hur länge och hur högt/mkt har den tävlat?

Att säga att det är vanligt med tävlingsponnyer vet jag inte om jag skulle köpa bara sådär, iafa inte om ponnyn inte ligger på elitnivå, som ju är lite mer ansträning än LC-klasser. Om det vore så vanligt så skulle ju inte elithästarna hålla så länge som dom gör.

Sen beror ju oftast inflamationen på ngt, är hästen röntgad? Kan det beror på ägarens ridning, eller har den råkat ut för ngt som kan leda till inflamationer? (kan ju vara ngt som ägaren inte vet, min häst gick omkull i hagen och det tog ett halvår innan hon började reagera på det)
Har du möjlighet (eller jag skulle nog ställa det som krav) att prata med veterinären som behandlat hästen när den varit skadad?

Det man ska komma ihåg är att kotledsinflammationer ofta är sekundärt = att det ursprungliga felet/problemet sitter någon annanstans vilket i sin tur framkallar kotledsinflammation.
Frågan är ju VARFÖR hästen får det?
Anser inte att det är normalt och "helt ok" att en tävlingshäst med varierad träning ska få återkommande inflammationer. Då är det något fel....
Hade inte köpt. Har för många dåliga erfaremheter av det.

hejsan
visst är det så att 4 inflammationer på en häst som är aktivt tävlande inte är speciellt mycket (tyvärr)
jag hade inte själv backat ,MEN gjort en ordentlig klinikbesiktning med röntgen OCH att dom även känner över ryggen . berätta också för den kliniken att den haft kotledsinflammationer så kan dom kolla upp OM det har blivit några förändringar på benen genom röntgen.
röntgen kostar lite mer men är definitivt värt alla pengarna OM man ska köpa en tävlings ponny/häst .
lycka till ;)

röntgen kostar lite mer men är definitivt värt alla pengarna OM man ska köpa en tävlings ponny/häst .
Framförallt känns röntgenkostnden som en struntsumma den dagen man annars kanske står där med en trasig häst, med förslitningar, som man lät bli att röntga före köp.

Jag hade personligen inte köpt den, de har en förmåga att komma tillbaka. Men ska ni köpa så hade jag iaf gjort en klinikbes med röntgen

Svarar till er alla

Ponnyn är 12år

Och endast tävlad tom LB dressyr/Hoppning men vi vill kunna fortsätta tävla på de höjderna med den.

Jag har ställt de frågor ni frågat vidare till ägaren för att sen kanske kunna ge er en bättre bild på det hela.

Hästen har tävlats och tävlats mellan dem, jag är rädd för att andledningen till dem är att den blivit överansträngd.

De uppskatar ponnyns värde till mellan 50-60 000 vilket jag tyckte känndes lite mycket med allt detta.

Om du nu ska köpa den så se till att den är röntgad.Personligen så skulle jag inte köpa den,finns så många hästar som inte haft skador.

Den är röntgad under behandlingarna på ATG klinik utan något fel tror jag. Är det bättre då? större chans för ponnyn?

Men hur skulle det bli med försäkringspengarna om ponnyn nu skulle få tillbaka det fast värre?

Svarar till er alla

Ponnyn är 12år

Och endast tävlad tom LB dressyr/Hoppning men vi vill kunna fortsätta tävla på de höjderna med den.

Jag har ställt de frågor ni frågat vidare till ägaren för att sen kanske kunna ge er en bättre bild på det hela.

Hästen har tävlats och tävlats mellan dem, jag är rädd för att andledningen till dem är att den blivit överansträngd.

De uppskatar ponnyns värde till mellan 50-60 000 vilket jag tyckte känndes lite mycket med allt detta.

Jag tycker absolut inte att du ska köpa en häst för så mycket pengar som har haft 4 kotleds inflammationer!! Eftersom dom får det pga överansträgning! du kan få en mycket fräschare häst för dom pengarna=)

Jag hade inte köpt den.
Den tävlar inte några störe tävlingar och är bara 12 år. Här får hållbarheten mig att bli mkt tveksam. Visst att en häst kan få kotledsinflamation, det är vanligt. Men är det ett problem som dyker upp andra gången bör man redan då göra ett ordentlig utredning för att förhindra att det sker fler gånger. Att hästen får en kotledsinflamation kan bero på hur hästen är byggd, hur den rids, skos osv.
Jag tror ni kan hitta en friskare ponny.
Oavsätt vad man köper så är det värt pengarna på att göra en ordentlig undersökning på klinik!

Be att få tillgång till plåtarna och låt en duktig veterinär titta på dem. INTE den veterinär som behandlat hästen. Ofta kommer det då fram saker som på ett önskvärt sätt förtydligar bilden (som ofta nyanserats av ägarna/säljarna).

Ett fullständigt journalutdrag och plåtarna på CD-Rom tycker jag är en bra början. Innan dess hade jag inte ens funderat på besiktning.

Svarar till er alla.

Det är så att vi igentligen skulle bytamed varandra och jag uppskatar min häst till att vara i ett värde av 60000kr klassen

Innan jag fick veta om kotledsinflamtionen kunde jag tänka mig att göra ett byte rätt av då hon lätt som rätt person för hästen, men det känsn kanske nu efter att jag ahr tittat runt lite på annoser som om denna ponny inte ens är i närheten av samma värde och det borde då alltså bli en mellan skillnad vid byte.

Jag själv blev lite orolig med alla skador men det känns som om alla skador kom fram mer när vi redan bestämmt oss att bytet skulle bli av. Så vi hade redan hunnit diskutera bytet och planerat det innan allt detta fram gick. Så det känns kanske lite dummt att dra sig ur nu? kanske bättre at be om en mellan skillnad? eftersom bytet är så pass planerat...

Usch va förvirrad jag blev av allt det här...:crazy:
Jag har haft så mkt otur med hästar så vill verkligen slippa en skadad häst igen men det låter så bra när ägaren berättar om att dne är friskförklarad och det är ingen fara med den osv.

Tycker det är mer dumt (faktiskt korkat) att byta nu när ni vet att allt inte står rätt till.

Hade ni vetat allt innan hade ni väl aldrig börjat diskutera byte? Det är ju ägarna som undanhållt information.

Ja det är ifs sant!

Ska nog ta mig ett snack med peronen ifråga och förklara hur allt ligger till att vi inte kommer gå med på något byte.

Tack för alla svar!

Angående försäkringen så är det väl så att eftersom ponnyn inte har reservationer så skulle du få ut fullt både vid eventuell veterinärvård av kotledsinfl. och det fulla livförs.värdet om du skulle tvingas ta bort ponnyn pga kroniska kotledsinflammationer.

Är det en d-ponny? Annars låter det väldigt mkt med 60 000 kr. Det stämmer i och för sig att de flesta hopptävlingsponnyer (kanske äv. dressyr) har haft ledinflammationer om dom är över 10 år. Och jag tror inte heller att dom flesta säljare berättar detta, tyvärr. Så det är ju en ärlig säljare. Men jag skulle nog vilja ta ner priset betydlligt om jag skulle köpa den ponnyn du pratar om, eftersom den haft återkommande hältor.

hejsan
visst är det så att 4 inflammationer på en häst som är aktivt tävlande inte är speciellt mycket (tyvärr)
jag hade inte själv backat ,MEN gjort en ordentlig klinikbesiktning med röntgen OCH att dom även känner över ryggen . berätta också för den kliniken att den haft kotledsinflammationer så kan dom kolla upp OM det har blivit några förändringar på benen genom röntgen.
lycka till ;)

Usch vad ledsen jag blir av att läsa "4 kotledsinflammationer inte är mycket". Är man aktiv ryttare tycker jag man har som ansvar att ta hjälp vid sådanahär problem! Det är ju något annat som felar, annars uppkommer inte ett problem. Är det rätt att till sinegen fördel låta hästen ha ont?
Totalt knäpp och orutinerad säljare för den delen. KAN man häst löser man de grundläggande problemet. Inte låta inflammationen läka ut å sedan fortsätta rida som vanligt.

Svar till köparen: Köp INTE!!!!!! Hästen har problem i rygg eller bog (diagonalt till inflammationen) att få bukt med detta kommer kosta tid å pengar så du kan köpa en frisk häst å börja rida som vanligt utan att oroa dej. Varför lägga tid på den ponnyn när du nu vet INNAN köpet att det föreligger återkommande problem. Det finns många ponnysar där ute. Köp ngn av dom.

/nordstrand

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Önskar lite feedback från er hästkunniga människor. Vi är spekulanter på en ponny som är tänkt att bli min dotters första egna ponny...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
13 915
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024