Kotledsinflammationer

Sv: Kotledsinflammationer

ridtravare skrev:
När vi har brodd så har vi mycket snö och mycket is under. Isen är tillräckligt tjock för att brodden ska gå ner ordentligt och när det är snö blir det sviktande underlag...

Just en sådan vinter hade vi i Skåne!

Immer
 
Sv: Kotledsinflammationer

*knapplån samt liten utvikning av ämnet*

Jag har länge funderat över det där med diagnosen kotledinflamation, mest över varför det är så få veterinärer som försöker komma åt orsaken bakom inflamationen.

Enligt min erfarenhet ser proceduren vid ett klinikbesök alltid ut på följande sätt: springa med hästen, böja den, bedöva leden, in på röntgen, spruta leden och sen hemgång med vissa föreskrifter samt inbokat återbesök. Inte en enda gång har de ansvariga veterinärerna tagit sig en funderare över vad kotledsinflamationen beror på. Och när jag återkommande gånger försökte diskutera att min hästs upprepade ledinflamationer (bland annat kotleds) måste bero på något och att jag inte är ute efter punktinsatser utan efter att hitta själva grundorsaken fick jag inget egentligt svar.

Jag kanske låter cynisk, men jag upplever det som att många veterinärer genom att diagnotisera en hälta som kotledsinflamation väljer den lätta vägen. Inte för att själva diagnosen i sig är inkorrekt, för det är den inte. Hästen har kotledinflamation. Men ärligt talat har jag alltid förväntat mig lite mer av en människa som studerat i djursjukvård flera år än att bara få höra: "Jaha, hästen reagerar på böjprov, hältan släcks ut efter att kotleden bedövats, inget särskilt syns på röntgen, din häst har förmodligen kotledsinflamation".
 
Sv: Kotledsinflammationer

Men vad ska vet göra egentligen? Han vet ingenting om hur du rider eller på vilket underlag, hur dina hagar ser ut osv. Det enda en vet kan göra är att se om det ligger rent medecinska saker bakom. Det kan ju lika gärna ha orsakats av en vrickning i hagen. Så vad ska vet göra?
 
Sv: Kotledsinflammationer

Snuffsan skrev:
Men vad ska vet göra egentligen? Han vet ingenting om hur du rider eller på vilket underlag, hur dina hagar ser ut osv. Det enda en vet kan göra är att se om det ligger rent medecinska saker bakom. Det kan ju lika gärna ha orsakats av en vrickning i hagen. Så vad ska vet göra?

Vet kan tex informera om att inflammtionen är benägen att återkomma om inget ändras i hästens vardag. Rids fel/för hårt, på fel underlag mm.

Många vet sprutar bara, träna på, spruta igen osv. Tills det är dags för Trappalanda. Jag har stort förtroende för vet men som hästägare måste man tänka själv dessutom. Många vet är stressade pga hög arbetsbelastning, men fråga vet när ni är där! Kan man inte mycket kan det kanske vara en ide att ta hjälp, inte bara av vet men av andra kunniga personer.

Jag tror dessutom att många hästar går runt med obehandlade inflammationer pga okunniga ägare. Så ibland känns det som om myntet inte bara har två sidor ;) !

Mvh / Fia
 
Sv: Kotledsinflammationer

Snuffsan skrev:
Men vad ska vet göra egentligen? Han vet ingenting om hur du rider eller på vilket underlag, hur dina hagar ser ut osv. Det enda en vet kan göra är att se om det ligger rent medecinska saker bakom. Det kan ju lika gärna ha orsakats av en vrickning i hagen. Så vad ska vet göra?

Kanske begär jag för mycket av veterinären. Jag vet faktiskt inte. Till saken hör dock att denna häst inte alls reds under denna skadeperiod. Jag var mycket noga med att tala om för veterinären att hästens enda motion bestod i hagvistelser (12-14 h per dag)samt "grimskaftspromenader". Och att hästen trots detta fick upprepade ledinflamationer (som dessutom bara satt på ett enda ben). Dessutom hade jag (och har fortfarande) en teori om vad dessa ledinflamationer beror på (jag hade hittat ett mönster när hältan återkom och när den inte gjorde det) och jag ville gå vidare med en undersökning av detta. Men utan något gensvar.

Så till din fråga om vad vet skall göra. Jag skulle uppsatta om h*n lyssnade lite mer på hästägaren och inte nöjde sig med att säga "Kotledsinflamation. Nästa tack".
 
Sv: Kotledsinflammationer

Sofia72 skrev:
Många vet sprutar bara, träna på, spruta igen osv. Tills det är dags för Trappalanda. Jag har stort förtroende för vet men som hästägare måste man tänka själv dessutom. Många vet är stressade pga hög arbetsbelastning, men fråga vet när ni är där! Kan man inte mycket kan det kanske vara en ide att ta hjälp, inte bara av vet men av andra kunniga personer.

Jag har frågat och frågat. Men veterinären har alltid bråttom till nästa häst och hinner helt enkelt inte med detta. Jag skulle gärna betala mer vid varje besök om veterinären haft lite mer tid över till varje patient. Och min hästs hälta fick jag bukt med tack vare en duktig hovslagare samt genom att pröva mig fram.
 
Sv: Kotledsinflammationer

Fast de gånger jag har varit till klinik med olika hästar (minst fem olika kliniker) så har veterinärerna på varje ställe börjat med att känna igenom hästen, kolla på snedheter osv, kollat vid longering etc. Vid några tillfällen reds hästen också och en veterinär var även beredd att rida hästen själv för att känna om något kändes konstigt. Allt för att försöka hitta varifrån kotledsinflammationen kom. Så jag håller inte med om att man bara behandlar och skickar hem utan att ta redan på orsaken till inflammationen. Det är ju dock inte alltid att det går att hitta någon orsak.
 

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: muslidag
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 233
Senast: mackan
·
Hundhälsa För två år sedan rasade tillvaron hemma. Min man bröt nacken i en olycka och jag blev svårt sjuk i samma veva. En av hästarna dog och en...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
14 599
Senast: Takire
·
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 331
Senast: fridaxi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp