Sv: Kotledsinflammationer
*knapplån samt liten utvikning av ämnet*
Jag har länge funderat över det där med diagnosen kotledinflamation, mest över varför det är så få veterinärer som försöker komma åt orsaken bakom inflamationen.
Enligt min erfarenhet ser proceduren vid ett klinikbesök alltid ut på följande sätt: springa med hästen, böja den, bedöva leden, in på röntgen, spruta leden och sen hemgång med vissa föreskrifter samt inbokat återbesök. Inte en enda gång har de ansvariga veterinärerna tagit sig en funderare över vad kotledsinflamationen beror på. Och när jag återkommande gånger försökte diskutera att min hästs upprepade ledinflamationer (bland annat kotleds) måste bero på något och att jag inte är ute efter punktinsatser utan efter att hitta själva grundorsaken fick jag inget egentligt svar.
Jag kanske låter cynisk, men jag upplever det som att många veterinärer genom att diagnotisera en hälta som kotledsinflamation väljer den lätta vägen. Inte för att själva diagnosen i sig är inkorrekt, för det är den inte. Hästen har kotledinflamation. Men ärligt talat har jag alltid förväntat mig lite mer av en människa som studerat i djursjukvård flera år än att bara få höra: "Jaha, hästen reagerar på böjprov, hältan släcks ut efter att kotleden bedövats, inget särskilt syns på röntgen, din häst har förmodligen kotledsinflamation".