kotledsinflammation?!

K

Kissan

Hej!
Min unghäst (4,5 år) har varit igång sedan ca 1,5-2 månader. Han har tidigare i sitt liv haft kotledsinflammation på båda fram, men friskförklarad sedan länge. Nästan direkt efter jag fick hem honom började han få små, kalla och mjuka gallor på båda fram i kotleden, då utan att jag egentligen hade gjort så mycket (typ tömkört lite i skritt+ lite trav).

Kan detta vara kotledsinflammation? Eller är det kanske fodergallor? Hur länge efter att man byter foder bruka dessa sitta i?

Det finns absolut ingen värme i dom och de försvinner nästan helt vid arbete.
Jag har köpt BoT-paddar som jag ska testa nu ett tag. Ska jag åka till klinik/ta ut veterinär, jag typ oroar sönder mig! Det är så svårt att se om han är halt/ovillig vid arbete eftersom vi håller på att rider in honom och dessutom är han ju omusklad (bär sig ju inte så bra).

Vad kostar det att göra en kotledsinflammationsutredning?

Vad många fråger det blev:crazy: Tacksam för svar!

Kissan

Sv: kotledsinflammation?!

Gallor kopplar jag i a f inte direkt samman med kotledsinflammationer. Har haft en häst med dessa besvär vid ett tillfälle och han var aldrig vare sig varm eller gallig. I hans fall upptäcktes det då han inte ville gå fram riktigt och vid efterföljande böjprov konstaterades hälta.

BoT ger jag inte ett sk-t för faktiskt, det är bara dyrt och onödigt och har def ingen effekt på kotledsinflammationer. Är du osäker, åk in på klinik för hältutredning. Kostnaden varierar säkert mycket men räkna med dryga tusenlappen för enbart utredning m böjprov, arb prob, exklusive ev behandling.

Gallor kan bero på mycket men rätt vanligt är just som du säger foder och foderbyte. Även stillastående på box kan ge gallighet.

Tack för ditt svar! Det som är så svårt med honom är ju att jag inte har haft honom så länge, det är därför svårt att bedömma skillnader i hur han verkar vid arbete. Det jag gör med honom är att longera, tömköra, rida (skritt/trav ca 15 min varannan dag) och prommenera. Han har fortfarande lite svårt med framåtbjudningen, det är lite antingen eller:crazy: Men jag skulle nog inte klassa honom som ovillig, det är nog mer en konditions/styrke fråga.

Ja, han har ju egentligen bytt foder helt och hållet; hö till hösilage och sädesblandning till hestekraft/betfor/speed. Även om detta skedde över ca 2 veckor så påverkas han kanske av det?

Det blir nog ett besök till kliniken tror jag, jag är så nojjig när det gäller sådana saker;)

Ge det lite tid tror jag, det är väldigt bra att vara uppmärksam men samtidigt blir det kanske lite för mycket oro i o m att hästen varit drabbad tidigare?

Är det mest gallorna du funderar över så behöver du inte vara så oroad över dem, håll ett öga på det bara.

Dubbelsidiga hältor/inflammationer kan vara luriga att se å andra sidan så om du inte får bättre framåtbjudning på ett par månader så hade jag åkt in för böjprov, för säkerhets skull.

Jo man blir ju sådär överbeskyddande när det är ens bebis:P Jag håller mina ögon på de där gallorna som en hök:crazy: Min tränare ska få kolla på honom i morgon också och ge sin åsikt.

En annan fråga, han blev behandlad av ET för någon månad sedan och hade då snedhet i höften och stelhet i ryggen, kan gallorna bero på att han blivit behandlad?

Det vågar jag inte svara på faktiskt, det verkar inte troligt eftersom det har gått rätt lång tid efter behandlingen dessutom.

Sen är jag lite sådär HMM till de där "diagnoserna" snedhet i bäckenet", det verkar vara en väldigt populär diagnos som 9 av 10 hästar enligt uppgift skulle ha. Jag har själv betalat en massa pengar till kiropraktiska behandlingar av häst, köpt BoT etc etc - allt till absolut ingen nytta. I efterhand inser jag ju att mycket av det jag gjorde och betalade dyrt för det var en oro för hästen och greppande efter halmstrån. Jag tycker man gott kan vara lite restriktiv och tänka igenom, avvakta, låta hästen vila vid behov och åka in på klinik om man verkligen känner att ngt är fel. Det blir oftast både billigare och mer effektiv i längden.

okej.
Du har nog rätt i vad du säger, många (inklusive jag) är nog oroliga i onödan när det gäller saker som "kan" vara fel med hästen. Det är nog bättre att hålla huvudet kallt och se objektivt på saken istället för att bli FÖR "mammig";)

Hoppas att det går bra för er framöver och att det bara är ett "falskt alarm":)

Jag tycker det låter som att din häst har en dålig bog och då alltså en cirkulations störning. Det går ner stora blodkärl från bogen till frambenen och om en häst har lite stela muskler så "täpps" de till något och kan ge gallor. Det låter som det eftersom du sa att när du rider hästen och cirkulationen ökar, elastiska putan i hoven hjälper till att pumpa blodet, så försvinner gallorna.
Som sagt låter de som 9 av 10 hästar får idag diagnosen "snett bäcken" =) Så låter som din ET missade att kontrollera bogen nogrant på din häst men tror inte, beroende på vad hon gjorde, att det är ET fel att gallorna har kommit.

Lycka till

Inte min häst, TS häst;) Min e frisk som en nötkärna! (Peppar, peppar ta i trä).

Men det var en intressant teori som jag faktiskt inte har hört förut.

den teorin har jag faktiskt heller aldrig hört:) Men det låter ju ganska troligt eftersom han är ganska mycket i framvikt just nu eftersom han inte har den egna balansen/styrkan att bära upp sig själv och ryttare på ett perfekt sett. Jag försöker att arbeta honom i rätt form osv för att slippa just denna extra belastning.

Är det något man kan åtgärda? Massage? Kanske ET igen?

Enkel bra teori med otroligt resultat. Ta ut en riktigt bra Fysioterapeut, massage terapeut, ET eller liknande som kan kontrollera igenom din häst riktigt nogrant. För din häst har väldigt typiska symtom för just bogproblem o om terapeuten är duktig så ska inte detta missas. Jag har nummer till några som är duktiga uppe i trakten. PMa mig om du är intresserad.

Sen ska du inte linda hästen under natten då det försämmrar blodcirkulationen. Det är ungefär som en stödstrumpa som man tar på sig vid svullna ben, svullnaden försvinner men du tar inte bort orsaken till varvör det blir svullet!
Om din häst har dålig cirkulation i frambenen så behöver man inte minska den ännu mer genom att linda. Ytterligare ett tips bara =)

Lycka till

Men en stödstrumpa är ju just för stödet, man lindar inte nattbandage för stödet utan för värmens skull. Man lindar ju inte hårt.

Jag tycker det låter som att din häst har en dålig bog och då alltså en cirkulations störning. Det går ner stora blodkärl från bogen till frambenen och om en häst har lite stela muskler så "täpps" de till något och kan ge gallor. Det låter som det eftersom du sa att när du rider hästen och cirkulationen ökar, elastiska putan i hoven hjälper till att pumpa blodet, så försvinner gallorna.
Som sagt låter de som 9 av 10 hästar får idag diagnosen "snett bäcken" =) Så låter som din ET missade att kontrollera bogen nogrant på din häst men tror inte, beroende på vad hon gjorde, att det är ET fel att gallorna har kommit.

Lycka till

Sen ska du inte linda hästen under natten då det försämmrar blodcirkulationen.

Om din häst har dålig cirkulation i frambenen så behöver man inte minska den ännu mer genom att linda. Ytterligare ett tips bara =)

Är det bättre att låta den bli svullen än att linda den över natten? Dålig cirkulation och mkt stillastående/stillasittande kan ge upphov till svullnader både på hästar och människor pga dålig cirkulation. Det är väl ingen nyhet för någon?

Kan du hänvisa till vetenskapliga källor på det inlägget du skrivit???

Senast ändrad:

Hej! Självklart menar jag inte att hästen ska stå och bli jätte svullen men det finns en mängd med människor som lindar hästen oavsett om de är svullna eller inte. Hos alla de hästar jag har undersökt/behandlat så har de som alltid är lindade under natten en sämre cirkulation o lättare för att bli svullna i benen.
Tror tyvärr inte det vinns någon forskning på detta ämnet utan endast en erfarenhet från mig. Men en bra reflektion från din sida.

Hej!
Så ifall man lindar med stallbandage på natten ska det alltså minska blodcirkulationen? Jag trodde att den ökade?
MVH W

okej, men jag använder BoT-paddar med kardborre, är det annorlunda med tanke på att det liksom inte lindas:crazy:+

Hos alla de hästar jag har undersökt/behandlat så har de som alltid är lindade under natten en sämre cirkulation o lättare för att bli svullna i benen.

Vad är ditt yrke/utbildning om jag får fråga?

Min erfarenhet är att man lindar hästen på natten för att minska svullnaden i benen pga dålig cirkulation, eller efter ett hårt arbete när man först kylt benen och låtit torka och därefter ev linimenterat och lindat benen för att öka blodgenomströmningen via liniment och bandagering.

Öhh? Man lindar för att få ned svullnaden eftersom svullnaden=vätska i vävnaderna utanför blodkärlen. Svullnaden i sig försämrar cirkulationen i området. Minskar svullnaden så ökar cirkulationen och vätskan kan transporteras bort och voila har man startat en process åt "rätt håll". Ökar svullnaden (vätska i vävnad utanför blodkärlen) så minskar cirkulationen då blodkärlen får det "trångt", och mer vätska tenderar att samla sig i vävnaden, ond cirkel.

Jämför inte lindor med stödstrumpor! Stödstrumpor utövar ett tryck på ett visst antal mmHg för att vätska inte ska kunna samla sig i ett område, men cirkulationen ska ju inte påverkas av dessa, därför tar man på dem när benet inte är svullet. Man kan visst linda ett svullet ben, men för att inte riskera cirkulationen (som ju redan är dålig) får man använda underlägg som fördelar trycket.

tyckte också att det lät lite konstigt att man inte skulle linda om hästen hade dålig cirkulation...

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 077
Ridning Hej, Finns tips på hur man mjukar upp hästen fram? Min häst är stel/kort i båda fram i början av passet. Känns typ halt pga kort/stel...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 374
Senast: Noranovala
·
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 373
Senast: fridaxi
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 418
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V