Kotledsinflammation

S

Singapore Sling

Vetrinären var ute och kollade ponnyn i torsdags, kotledsinflammation..Var in i fredags och behandlade och hoppas det kommer bli bra. Går i sjukhage, får börja skritta imorrn 5 min och sen trappa upp gradvis.

Vad har ni för erfarenheter av kotledsinflammationer? Brukar de kunna hoppa, träna och gå som vanligt igen? Har hört många hästar som blivit utdömda, är det vanligast?

Vill veta så mycket som möjligt.

Sv: Kotledsinflammation

Alla hästar jag har sett har kunnat hoppa igen, men en del har fått kotleds igen så det gäller att ta det lugnt i början. Har aldrig träffat på ngn som fått avlivas. Min häst hade detta i 10 månader.

Beror på varför den fått kotledsinflammation i från början. Ofta beror det ju på något annat fel, tex min häst hade problem med ryggen och en annan hade lösa benbitar. Men om det inte är nåt sånt fel kan nog ponnyn hoppa snart igen ;)

Min hade kotledsinflammation förra hösten. Fick en behandling och efter tre veckor satte jag igång honom långsamt.

Han tävlar nu i både hoppning och fälttävlan och har inte fått tillbaks sina problem.

min d ponny hade kotledsinflamation på båda fram och knäna på måda fram. verterinären sa att han aldrig skulle bli bra så vi fick lämna till baka honom till förra ägaren för veterinärerna trodde att det var gammalt. nu tror jag att han är avlivad:( :cry:

nästan alla hästar har led inflammationer ibland.. dock märks dom inte alltid.. min ena häst fick det i höstas pga att han fört va lite överansträngd i framkotorna under sommaren/hösten men han hade så mkt muskler och så stark i kroppen så han va helt normal så det märktes inte av.. när han sedan fick en pinne rakt in i hoven en gång och då fick han en hovböld och fick stå inne i 2 veckor.. när jag sedan skulle sätta igång honom igen så han han inga muskler och därför så visade han att han hade ont och då åkte vi in med honom och då hade han det och blev behandlad.. 2 veckor senare på återbesöket så va han helt frisk:banana: (peppar peppar) och nu är han helt normal och är ute å tävlar/tränar på ganska hög nivå och han har aldrig haft ont av inflammationen efter dess... de hästar jag träffat på som har haft det så har alla blivit helt återställda.....
så jag tror nog inte att du behöver vara orolig.. men lycka till med hästen:)

Vetrinären var ute och kollade ponnyn i torsdags, kotledsinflammation..Var in i fredags och behandlade och hoppas det kommer bli bra. Går i sjukhage, får börja skritta imorrn 5 min och sen trappa upp gradvis.

Vad har ni för erfarenheter av kotledsinflammationer? Brukar de kunna hoppa, träna och gå som vanligt igen? Har hört många hästar som blivit utdömda, är det vanligast?

Vill veta så mycket som möjligt.

Hur betedde sig din ponny innan ni bestämde sig för att ta ut veterinären?? Jag är nämnligen jätteorolig att min ponny också har det..:crazy: :(

Vi hade en ponny som gick med kotledsinflamation för länge utan att någon märkte det. Hon får numera gå som avelssto och klarar det bra, men hon skulle inte hålla för att sättas igång i full tävlingskondition igen.

normalt sätt... en vanig kotledsinflamation brukar komma sig av en överbelastni eller en överansträngning. dvs. när leden har fått jobba för hårt. antingen pga. underlag eller arbetet.
det brukar räcka med 1 eller 2 behandlingar med ca 14 dagar imellan och ett bra igång sättnings schema så är allt som vanligt igen.

det är ändast om inflamationen är sekundär och kommer sig av att det igentligen gör ont på ngt annat ställe som det kan bli komplikationer. då det kan vara svårt att hitta det där engentliga stället...

tex. ryggen gör ont av sadel eller bak knät har fått pålagringar ===> kotledsinflamation i fram...

men det är normal med kotledsinflamationer och inget att oroa sig över. lita på din veterinär och be han/hon göra ett bra igångsättnings schema för er!!

lycka till

Om dom inte gått med det för länge så ska det nog vara ganska stor chans att dom kan bli helt friska, men man måste också ge det den tid det tar och inte sätta igång för snabbt. sedan är det viktigt att man funderar på hur hästen kan ha fått det. beror det på felaktig ridning och man inte gör nåt åt det, så kommer det nog säkert tillbaks.

Det kan vara svårt att upptäcka om inflammationen är lika stor på båda benen, för då tar ju hältan ut varandra så att säga. Men våran Pyret (c-ponny) märktes det på att hon dels först fick en stor galla på hö. fram. Några dagar senare ville hon inte galoppera. Om hon gjorde det så tog hon fel galopp vilket inte var likt henne alls. Det visade sig att hon hade lika mkt inflammation på båda frambenen!:(

Jag tror det berodde dels på en jättedålig sadel som vi slängt nu och som även en annan häst före våran blev halt av och sedan så tror jag att hon var överansträngd pga att säljaren både skrev och sa att hon var i full tävlingskondition trots att hon inte var det nu när jag har kollat upp det lite noggrannare. Vi hade bara haft henne i 2 mån. när hon blev halt. Men kotledsinflammation kan ha väldigt många orsaker... Nu är hon ialla fall frisk efter 2 behandlingar och igångsatt igen. Har precis fått börja trava lite grann. Vi tar 3 mån. igångsättningsperiod för säkerhets skull för dels är jag luttrad och dels är det ju så tråkigt om det kommer tillbaka.

Jag tror det är väldigt olika hur det går efter kotledsinflammation. Men om hästen inte är alltför gammal och bara haft det en gång ska det inte vara några problem med hoppning igen förutsatt att man tar igångsättningen på allvar, den är A och O. Lägg gärna på lite extra tid jämfört med den tid vet. givit schema på, är min erfarenhet.

Det som kan vara besvärligt är om hästen ridits länge med inflammation, om inflammationen återkommit eller om hästen inte svarar på behandlingarna utan ändå förblir halt. Det pratas ju om kronisk inflammation och då kan det vara kört. Men ofta är det mer vilotid som behövs och det har tyvärr inte alla råd och ork till utan hästen slaktas, försäkringen går in och hästägaren köper en ny häst för pengarna som betalas ut på försäkringen. Först måste hästen dock bli "utdömd" av veterinär. Det här är en anledning till att försäkringspremierna är så dyra. Ett alt. till slakt är triangelmärkning om man anser att hästen inte tål träning och tävling mer men skulle kunna fungera som promenadhäst. Då får man ut en större del av hästens värde och kan behålla den eller sälja den billigt som promenad/sällskaps eller avelshäst. Sedan är det en annan sak att jag tycker det är mkt tveksamt att avla på ston som haft kotledsinflammationer. Personligen är jag övertygad om att det kan vara ärftligt i vissa fall.

Min fodervärlds häst.
Har fått kotledsinflammation!
Jag kan inte så mycket om de, vill lära mig så mycket som möjligt.
För att förstå lättare, hur jag ska ta hand om henne på bästa sätt.
Hur jag kan underlätta för henne osv.

Hon har de i båda bakbenen, visade lite fram!
Men inte alls lika mycket!
Hon ska få en medicin nu, och även stå på vila ett par veckor.
Sen ska vetrinären komma ut igen, o kolla.
Och har de inte blivigt bättre, skulle hon sprutas. :/

Kan en häst återhämta sig ifrån kotledsinflammation till 100%..
Jag frågade vetrinären, men han sa - att han inte kunde svara på de till 100%.
De finns inga garantier.

Vill gärna komma i kontakt med fler, som varit med om detta eller har en häst nu som har de.
De kan vara skönt, att prata med fler som råkar ut för såna här saker med sina hästar!
Och höra lite, hur ni gör osv..

Mvh: Isbiteen

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 104
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 358
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka