Kotledsinflammation

M

Monkas

Usch, nu känner jag mej lite deprimerad. Vetrinären var här idag och konstaterade kotledsinflammation på pållen. Minst sex veckors vila och behandling i form av kortisonsprutor. Typiskt just när vi håller på att komma igång med formen, och musklerna har börjat sätta sej på rätt ställen. Är det någon som har erfarenhet av sån här skada? Brukar det bli helt bra? Eller är det något som man alltid måste tänka på? :cry:

Sv: Kotledsinflammation

Många hästar blir nog helt bra efter kotledsinflammation :) Skickar en tröstkram :)

Många blir helt bra. Men vad jag vet så måste man vara nogrann vid igångsättningen samt försöka lista ut vad det är som orsakat inflammationen, annars finns de ju risk att det kommer igen.
Hoppas att allt blir bra!

Är det något speciellt jag ska tänka på när vi ska sätta igång igen. Tänkte börja med promenader, sen skritturer. Hur är det med longering och tömkörning? Varken jag eller pållen är så duktiga på det, så det kanske kan ställa till med mer skada än nytta?? :confused:

Min häst har hov- och kotledsinflammation (sen 11 månader :cry: ). När jag skulle sätta igång henne, för att man trodde att hon var ohalt, fick jag order om att undvika böja spår. En stor volt fick jag göra, men inte mer än så. Så longering är ingen bra idé!

Olika veterinärer har väldigt olika inställning till hur man bäst hanterar kotledsinflammation. Min favoritveterinär förordar aldrig mer än en dags vila (den dagen man behandlar). Det är skrittmotion 30 minuter/dag och boxhage som gäller två veckor efter behandling. Därefter återbesök och är allt grönt då börjar man med skritt och trav på rakt spår och sedan återbesök igen efter två veckor. Fortfarande grönt är det försiktig igångsättning till tidigare nivå som gäller.

Viktigt är som andra i tråden nämnt, att ta reda på VARFÖR hästen fått kotledsinflammation. Det är väldigt ofta ryttarrelaterat.

Viktigt är som andra i tråden nämnt, att ta reda på VARFÖR hästen fått kotledsinflammation. Det är väldigt ofta ryttarrelaterat.

Hmm ja om det vore så enkelt, problemet kan ligga djupare än så. Kotledsinflammationer anses som oftast vara en sekundär skada, och då finns en grundorsak. Visst kan den vara ryttarrelaterad, men det kan lika gärna handla om en missanpassad sadel, Det kan också handla om rena ryggproblem som behöver behandling, bakbensproblem av olika dess slag men även tandproblem.

Annars håller jag med, hitta grundorsaken så blir rehabiliteringen kort och risken får återfall minimeras.

Min egen häst är röntgad flera gånger, ur olika vinklar och av olika veterinärer, och felet hittas ändå inte... Det är väldigt nedslående...

Du måste ge det tid att läka ut ordentligt. Dvs följ veterinärens order om lång vila och sedan långsam igångsättning med ca 2 mån enbart skritt och sedan skritt+trav i 2 månader. Känns hästen fin så kan man därefter lägga in galopp på rakt spår. Var noga med att rida på varierat underlag, rakt fram och ute på skogsturer mest. Och sedan när du väl börjar rida mer ordentligt så undvik att göra volter, isf ska det vara 20 m-volt och inte mindre och inte flera varv, dvs sitta och "nöta" på volt.
Min häst är helt bra igen efter det där, hon fick det av dressyrträning. Har aldrig ridit för den tränaren efter det och hästen har funkat kanon.

Apropå nåt man alltid måste tänka på gäller alla hästar. Träna inte på volter och sitt och nöt t.ex. om inte hästen bär sig rätt och orkar med uppgiften. Man ska heller inte sitta och låta hästen gå i framvikt och belasta sig fel. En häst som haft kotledsinflammationer är det extra noga med att den går rätt sen i framtiden.

Senast ändrad:

Fråga din veterinär om igångsättningsschema. Dom brukar kunna komma med tips.
Men som andra sagt; inga böjda spår på länge och börja med att skritta i flera veckor, längre och längre stunder. Sedan börjar du lägga in trav mer o mer. Jag skulle börja med att promenera och tömköra ute, rakt fram. När du börjar med böjda spår så kan du göra det oxå i skogen, tex några serpentinbågar runt träd. Och som jag skrev förrut försök lista ut orsaken. Jätte svårt för det kan ju vara kombination av olika saker tex felanpassad sadel, ensidig arbete, för hårt/mjukt underlag, för tung ryttare osv osv

Senast ändrad:

Håller helt med. Om fler ekipage lärde sig bärighet, utan att sitta o nöta på volt, så skulle det bli färre kotledsinflamationer. Det tror iaf jag.
Kul att höra att din blivit bra!

Boj skrev:
Hmm ja om det vore så enkelt, problemet kan ligga djupare än så. Kotledsinflammationer anses som oftast vara en sekundär skada, och då finns en grundorsak. Visst kan den vara ryttarrelaterad, men det kan lika gärna handla om en missanpassad sadel, Det kan också handla om rena ryggproblem som behöver behandling, bakbensproblem av olika dess slag men även tandproblem.

Annars håller jag med, hitta grundorsaken så blir rehabiliteringen kort och risken får återfall minimeras.

Men det mesta av detta är ryttarrelaterat. Hästen hade inte fått problemen om det inte hade ridits. Tandproblem orskar sällan kotledsinflammationer hos hästar som inte rids.

En annan skrivelse är kanske problem som uppstått genom människan/ryttarens oförmåga att felsöka sin häst.

Jag skulle bara vilja lägga till att jag hade tagit ut en massör till hästen under den tiden den inte får röra på sig, annars blir den lätt stel och circultionen minskar.
Dessutom kan det vara en bra ide att kolla muskler så att det inte är det som kan orsaka inflammationen, en annan grej kan ju vara att hästen är trång i bogarna så ta ut en kiropraktor om du misstänker nått, en som också kan titta på din hästs rörelsemönster och eventuella snedheter.

Ett renodlat rygg eller nackproblem behöver inte vara ryttarrelaterad, faktum är att hästen kan få en kotledsinflammation utan ryttare av detta. Fast att vi inte märker det då, är ju en annan historia. ;)

Men vad är det som gör att hästarna får kotledsinflammationer?? Som jag har förstått så är det väldigt vanligt. Det här med att det är ryttarrelaterat, dvs fel i utrustning eller felaktig ridning, är det så att om hästen har ont av någon orsak, snedbelastas benen då? Varför märks det inte på något annat vis oxå? Om det är ryggen som gör ont eller sadeln felanpassad så borde hästen bli öm just i ryggen, eller?? Man brukar ju märka på hästens humör om den har ont.Jag känner mej väldigt rörig i huvudet när jag försöker reda i det här, kanske är jag lite korkad oxå. :confused: Om någon vet om någon massör eller kiropraktor i Norrtäljetrakten så kan ni väl pm:a mej. Tack för alla svar och uppmuntran./Monkas.

Liknande trådar

Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 230
Senast: Unhappy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 509
Senast: Pratsch
·
Hästvård Börjar med att skriva att jag undanber påhopp, samt råd att åka till veterinär, för det kommer jag givetvis att göra. Detta är endast en...
Svar
12
· Visningar
1 916
Senast: Freazer
·
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 611

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ännu en kvinna
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Motionscykel?

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25