Kotledsinflammation

Evergreen

Trådstartare
Vill gärna ha lite fakta om det!

Hur syns det? (På röntgen, eller bara vid böjprov)
Hur behandlas det?
Vad är det som händer egentligen?
Hur goda chanser är det att hästen blir helt ridbar efteråt?

Sv: Kotledsinflammation

Hejsan,
mitt ena sto fick kotledsinflammation för några år sedan...
Antagliegn hade hon vrickat sig eller liknande.. Var väldigt kraftig när vi köpte henne som unghäst o det var ungefär när vi precis hade fått hem henne...
Hon fick butta o vila..
Nu är hon precis som vanligt o har inte haft några problem med det..

Men jag vet faktsiskt inte om det kan uppkomma av andra orsaker...
Detta är det enda jag har vart kontakt med kotledsinflammation..

undefined
Evergreen skrev:

Hur syns det? (På röntgen, eller bara vid böjprov)Böjprov..
Hur behandlas det?är det en liten reaktion kan det räcka med vila...är det mycket på böjprovet så kan man först spola rent leden och sen struta in tuppkamm +cortison.
Vad är det som händer egentligen?Det är ledvätskan i leden som blivit" skadad".
Om du upptäckt en halta...! ju tidigare du uppsöker vet för utredning ju fortare kommer du igång....är det en "svår" inflamation kan du få spruta om henne .i en led eller i flera.
undefined
Om hon har reaktioner i flera leder ..be en hovslagare kolla igenom benställningar och hovvinklar.

Senast ändrad:

undefined
Evergreen skrev:

Hur syns det? (På röntgen, eller bara vid böjprov)
Hur behandlas det?
Vad är det som händer egentligen?

Det syns på genom böjprov.

Det behandlas vamligt vis med att man spolar igenom leden förts och sen sprutar med cortison eller med tex tuppkam+cortison.

Det är ledvätskan som blivit skadad och då måste man byta ut den.(leden fungerar som ett gång järn. i en dörr. finns det ingen olja så blir det svårare att öppna )

Jodå din häst kan bli helt bra men det kan behövas flera behandlingar .

Be hovslagaren gå igenom benställningar och hovvinklar..det har också en betydelse om häste har inflamationer.

En kotledsinflammation kan komma om hästen felbelastar sig tex. Personligen låter jag ingen böja min häst, och inte bara spruta i kortison innan dom har tagit reda på den verkliga orsaken bakom inflammationen. Ofta sprutar dom leden, hästen ska stå sjukhage i tre veckor och möjligtvis promeneras lite. Sedan är det återbesök och om hästen inte är bra sprutar dom igen osv.
Min häst fick upprepade kotledsinflammationer och det enda vet gjorde var att böja och spruta den förbannade leden. När jag bytte vet hittade han massa spänningar och snedbelastningar som hade varit upphov till kotledsinflammationerna. Eftersom den gamla vet inte hade behandlat det så hade hon även fått pålagringar och förslitningar.
Vad jag har hört blir dom alltid ridbara efter en kotledsinflammation.

Du har fått en massa bra svar, men om du vill läsa mer om detta så finns det gott om gamla trådar. Sök bara på "kotledsinflammation".

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
674
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 537
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 984
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka