Kotledsinflammation?!

M

Missflingan85

Jag har länge letat efter en foderhäst nu när mamma äntligen lyckats gå med på det. Idag hittade jag världens fynd. En dressyrhäst nära mig, 164 hög som kan tränas, tävlas och utvecklas i dressyr.. Glad blev ju jag och hörde av mig direkt.. Hon ville inte låna ut den för hon ska köpa ny och har inte råd =/ Hästen var en perfekt första häst och familjehäst. Problemmet är nu att hästen kostar 40.000 och jag vet inte hur jag ska få ihop alla pengarna så rakt upp och ner. Och hon säljer den för den hade en kotledsinflammation i våras och hon vill inte riskera att hästen får det igen när hon hopptävlar och dressyrtävlar så mkt som hon gör... Nu undrar jag om ni/någon vet hur stor chansen är att det kommer tillbaka igen? Hur farligt/allvarligt det är osv? Kan hästen bli billigare om vetrinären har något att invända om skadan osv? Snälla hjälp! Tack!

Är detta din första häst? Har du haft häst på foder tidigare?

Dels beror det ju på varför hästen har haft inflammationen. Har den avlastat en annan skada eller fick den det pga felaktig ridning?

Om hästen kan bli billigare? Det beror väl på dig som köpare, om du kan pruta eller inte :D Själv skulle jag inte köpa hästen om den inte går igenom besiktningen och verkligen är konstaterat frisk.

Om det är din första häst så tycker jag nog att du skall fundera igenom ordentligt om du verkligen skall köpa en häst som har haft kotledsinflammation. Om man inte hittar den grundläggande orsaken till inflammationen så är risken väldigt stor att den kommer tillbaka gång på gång. För att hitta orsaken till att hästen får kotledsinflammation behöver man ha väldigt mycket kunskap och erfarenhet alternativt så behöver man hjälp av någon som har det.

Om hästen hade kotledsinflammationen så sent som i våras så är det viktigt att den är fullt igångsatt innan du bestämmer dig för att köpa. Annars är risken stor att hästen går igenom veterinärbesiktiningen nu men så fort den kommer igång och blir riden så kommer inflammationen tillbaka.

När jag köpte min häst förra våren hade hon precis blivit friskförklarad efter att ha haft kotledsinflammation i tre veckor. Jag och säljaren skrev i kontraktet att jag hade rätt att lämna tillbaka henne inom två år efter köpet ifall skadan kom tillbaka med villkoret att jag behöll hennes dåvarande försäkring. Detta är enligt konsumentköpslagen.

Efter att hästen blivit friskförklarad lät jag henne gå på bete i 10 veckor och satte sedan igång henne försiktigt. Skadan har inte kommit tillbaka.

Jag har inte haft egen häst och inte på foder. Enligt nuvarande ägare så går hästen igenom veterinärb. och inflammationen kunde bero på dåligt underlag eller för hård hoppträning. Så vetern. hade inget att anmärka i juni. Ett annat problem är priset 40.000.. Jag kan inte hosta upp det rakt upp och ner, föräldrarna vill inte ta lån och ägaren inte dela upp summan.. Stallhyren inkl allt är så billigt som 1200/månad..

Veterin. sa att det kan bero på dåligt underlag i annat var hästen frisk och vetr. hade inget att anmärka. Nu är det penga problemet som återstår. E såld på hästen..

Okej gäller det alla eller att få lämna tillbaka sådär?

Nej det gäller inte alla att man kan få lämna tillbaka hästen, tvärtom. Det var första gången jag hörde talas om nåt liknande. Tror inte att säljare går med på nåt sånt i vanliga fall.

Om det är så att du har problem att få ihop pengar till köpesumman så undrar jag om du har tänkt på vad som händer OM hästen får tillbaka kotledsinflammationen? Ett klinikbesök med röntgen och sprutning av leder är DYRT och det stoppar tyvärr oftast inte med ett klinikbesök om hästen väl blir dålig igen. :crazy: Alltså är det bra att ha pengar undanstoppade också till oförutsedda händelser innan man köper häst. Veterinärvården kan ju inte vänta för att man inte har pengar...

Så egentligen kan du ju inte köpa hästen ifråga eftersom du inte har 40.000 kr att hosta upp.

Som alla andra skrivit, kommer inflammationerna tillbaka kan det blir kostsamma behandlingar och lång konvalecenttid.

Försök att spara allt vad du kan, så kan du snart köpa häst utan att behöva låna eller köpa på avbetalning. Det finns oerhört trevliga hästar till salu för jämnan som dessutom är friska!

be om att få titta på alla journaler som finns på hästen. det kan bara ägaren begära från veterinärerna... Se hur mkt och under hur lång tid den har varit behandlad.
Kontrollera försäkringen och reservationer.
rent allmänt tycker jag 40.000:- låter mkt för en häst med tidigare problem. (spelar ingen roll i vilken nivå han är utbildad, han är ju vatten värd om han inte ens håller för skogsmulleridningen!) Men det kan ha varit en enkel och helt utläkt skada... Därför bör du först läsa journalerna. Det är en chansning och det kan bli rejält dyrt... Sen vet jag att man ska ju först spara ihop sina pengar innan man köper nåt. Annars hamnar man ju i ditt läge...
Å andra sidan... är det en läromästare som är van att gå hårt och blev ansträngd och nu ska gå 90% lugnare, ja då kanske den håller... men som sagt, en chansning.
Han säljs ju inte med dolda fel, så du kan inte hävda det om han blir dålig igen. Och ägaren vill inte låta dig prova hästen under en tid, och inte heller ta den på avbetalning. Kanske för att ägaren vet vilken risk det är med hans kotor??? Näää, jag skulle nog skippa just denna häst, hur underbar han än är... För din egen skull.
Berätta hur det går! :)

Det här var något som jag och säljaren hade valt att skriva in i kontraktet. Jag har för mig att det är enligt konsumentköpslagen men minns inte riktigt eftersom det var ett tag sen nu.

Sv: Re: Kotledsinflammation?!

Görel skrev:
Det här var något som jag och säljaren hade valt att skriva in i kontraktet. Jag har för mig att det är enligt konsumentköpslagen men minns inte riktigt eftersom det var ett tag sen nu.

Nej, om ni inte hade skrivit in det i kontraktet men du hade vetat om de tidigare problemen hade du inte kunnat lämna tillbaka enl k-lagen. Du visste vad oddsen var o hur läget låg o gick in i affären med öppna ögon o medveten om riskerna.

Om det hade uppdagats att hästen haft dessa problem tidigare, men att säljaren inte hade informerat dig hade det varit en helt annan femma, och du hade fått lämna tillbaka (säljaren hade i såfall faktiskt begott ett brott, då h*n brustit kraftigt i sin upplysningsplikt).

Shysst säljare som skrev kontraktet så till din fördel :) . Skönt att hästen har funkat :) .

Jag tror du blandar ihop det med dolt fel, vilket man kan hävda fram till två år efter köpet. Ett dolt fel är en förändring som har funnits innan köpet men som varken säljare eller köpare inte känt till eller rimligen borde ha känt till. Detta kan vara en röntgenförändring som häsen ej haft symptom av tidigare, men som bedöms ha funnits innan den såldes. Allt syns ju inte på bes röntgen, o lite billigare hästar röntgas inte alltid.

Det blir dock mkt svårare att som köpare hävda dolt fel ju längre tiden går (mycket rimligt, annars skulle ju ingen våga sälja häst...). Upptäcks ett dolt fel efter bara ett par månader går det troligen ganska lätt att bevisa att det fanns innan köp (spatt behöver tid för att utvecklas, t ex), men har det gått 1,5 år är det mkt svårare att med säkerhet säga för hur lång tid sedan skadan uppkom. Om man vill lämna tillbaka hästen för dolt fel måste den dessutom ha symptom/problem som kan härledas till det dolda felet. Man kan alltså inte först köpa en häst och strunta i att röntga inför köpet, för att sedan få för sig att göra en exportröntgen ett par månader senare och tro att man kan lämna tillbaka hästen om någon förändring, som hästen inte visar några kliniska symptom av, upptäcks då.

Sv: Kotledsinflammation?!

Hej! Jag tvivlar inte lika mkt längre och eftersom jag inte har pengarna, så får det nog förbli en dröm - denna gången också. Allt var bara för perfekt. Hmm, och stallplats med allt ingående för 1200/månad. Inte dåligt. Så nu vet ni det!

Hej! Jag tvivlar inte lika mkt längre och eftersom jag inte har pengarna, så får det nog förbli en dröm - denna gången också. Allt var bara för perfekt. Hmm, och stallplats med allt ingående för 1200/månad. Inte dåligt. Så nu vet ni det!

Sv: Kotledsinflammation?!

Stallplats med allt ingående är oftast inte med ALLT ingående. Visst, det låter väl bra men efter en tid så upptäcker du att hästen tyvärr inte klarade sig på just det fodret/mineralerna/ströet som ingår i de 1200:-, då blir det till att köpa till extra och budgeten är snabbt spräckt. Sen är det ju kostnader som aldrig ingår i stallhyran också: skor, vaccinationer, försäkring (=dyrt!), veterinärvård, utrustning, träningar, transporthyra osv osv osv...

Det är INTE ok att räkna att man har råd att köpa häst bara för att man precis har råd att betala lägsta möjliga stallhyra man hittar. Skall man ha häst behöver man alltid ha marginaler för oförutsedda händelser! (Sadlar går sönder, hästar skadar sig eller blir sjuka eller får beteendeproblem som man behöver hjälp med att lösa, ryttare inser att de behöver vidareutbildning/vill tävla...)

Tack för att du redde ut begreppen åt mig!

Jag köpte en häst som jag känt i flera år och jag hade god kunskap om hennes sjukdomshistoria, så jag visste vad jag gjorde.

Därför kände jag ju också säljaren sen tidigare, och denne visste att jag tyckte om hästen och kunde hantera henne! Sen kanske h*n ville bli av med hästen också...

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 554
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998
Hästvård ...och finns det chans att ändra beslutet?! Ska ta det från början och skriva så kortfattat det går! Häst med konstaterad...
Svar
12
· Visningar
2 491

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad läser du just nu?
  • Årets matbluff

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka