Sv: Re: Kotledsinflammation?!
Görel skrev:
Det här var något som jag och säljaren hade valt att skriva in i kontraktet. Jag har för mig att det är enligt konsumentköpslagen men minns inte riktigt eftersom det var ett tag sen nu.
Nej, om ni inte hade skrivit in det i kontraktet men du hade vetat om de tidigare problemen hade du inte kunnat lämna tillbaka enl k-lagen. Du visste vad oddsen var o hur läget låg o gick in i affären med öppna ögon o medveten om riskerna.
Om det hade uppdagats att hästen haft dessa problem tidigare, men att säljaren inte hade informerat dig hade det varit en helt annan femma, och du hade fått lämna tillbaka (säljaren hade i såfall faktiskt begott ett brott, då h*n brustit kraftigt i sin upplysningsplikt).
Shysst säljare som skrev kontraktet så till din fördel
. Skönt att hästen har funkat
.
Jag tror du blandar ihop det med dolt fel, vilket man kan hävda fram till två år efter köpet. Ett dolt fel är en förändring som har funnits innan köpet men som varken säljare eller köpare inte känt till eller rimligen borde ha känt till. Detta kan vara en röntgenförändring som häsen ej haft symptom av tidigare, men som bedöms ha funnits innan den såldes. Allt syns ju inte på bes röntgen, o lite billigare hästar röntgas inte alltid.
Det blir dock mkt svårare att som köpare hävda dolt fel ju längre tiden går (mycket rimligt, annars skulle ju ingen våga sälja häst...). Upptäcks ett dolt fel efter bara ett par månader går det troligen ganska lätt att bevisa att det fanns innan köp (spatt behöver tid för att utvecklas, t ex), men har det gått 1,5 år är det mkt svårare att med säkerhet säga för hur lång tid sedan skadan uppkom. Om man vill lämna tillbaka hästen för dolt fel måste den dessutom ha symptom/problem som kan härledas till det dolda felet. Man kan alltså inte först köpa en häst och strunta i att röntga inför köpet, för att sedan få för sig att göra en exportröntgen ett par månader senare och tro att man kan lämna tillbaka hästen om någon förändring, som hästen inte visar några kliniska symptom av, upptäcks då.