Kotledsinflammation

Spirit

Trådstartare
hur allvarligt är det?
Det skall vara utläkt sen 2 ½ åt tillbaks.

Vill bara veta, hästen jag funderar på att köpa har haft det nämligen.

Tacksam för svar..

Jag är väldigt skeptisk mot hästar som har haft kotleds inflammation för det brukar komma tillbax förr eller senare.

tjena,

Enligt mig så är en kotledsinflamation inte speciellt mycket att oroa sig för. Jag har haft 8 hästar som under de senaste 10 åren som alla med något undantag fått behandling för denna skada. Det är naturligtvis bättre om hästen är helt felfri, men om man rider och tävlar kontinuerligt så är det lätt hänt att det blir lite slitet i någon led. Kotledsinflamation uppkommer ju när ledvätskan blir tunn och delar av stötdämpnigen försvinner, det behandlas genom att man tillför "ny" ledvätska i form av tuppkam eller liknande preparat. Som alltid i liknande frågor är mitt råd att prata med veterinären när du besiktigar hästen innan eventuellt köp. Du skriver inte hur gammal hästen är eller vad den skall användas till? Vad har den gjort fram tills idag?

mvh/daniel

Jag köpte en häst -98 som hade kotledsinflammation på ett ben. Skadan läkte efter behandling/vila och har inte vist sig mer.

Det beror på VARFÖR hästen hade kotledsinflammationen. Det beror ju ofta på felaktig ridning på felaktiga underlag och kanske i en illa passande sadel.

Min pålla har haft det pga en skada så hon gick och avlastade den skadade delen och överansträngde kotan. Ska inge ge några problem i framtiden.

hästen är 11 år & är mest regelbundet dressyrriden för instruktör. Nästan utbildad Msv saknar bara galoppombyten.
Något hoppad innan.
Startad i L:A en gång.
Hästen skall vara en läromästare till mig som jag ev. kan tävla när jag blivit duktigare i dressyr & ev. hopp.

Tanken är först & främst en dressyrläromästare.

Skall vet.besiktiga hästen innan köp givetvis. Men eftersom ägaren berättade om inflammationen så ville jag veta lite först.
Min kiropraktiker som jag hade ute igår till min nuvarande häst sade att kotledsinflammation sällan kommer ensam, 9/10 gånger så blir det en annan skada på det motsatta benet typ gaffelband eller något liknande.

När du letar häst så är det många aspekter att ta hänsyn till. Du söker en läromästare i dressyr och alltså måste hästen du söker ha rätt kunskaper med sig. Den ska ha rätt temperament, passa dig och din ridning rent fysiskt och inte minst så måste priset vara rätt.

Man vet hur mycket pengar man kan lägga ut så söker efter "bästa möjliga köp" för dessa pengar. Om man inte har oändligt med pengar så blir det alltid en kompromiss på någon punkt. Visst finns det medelålders/äldre hästar som aldrig har varit sjuka eller skadade men de flesta har väl varit med om någonting.

Du ska givetvis diskutera med DIN veterinär vid besiktning och röntga kotorna före köp så att det inte finns problem med själva lederna. Orsaken till ledinflammationerna är ju intressant, och om den inte går att hitta så finns väl risken att den beror på antingen felaktig träning/utrustning (inte bra men går att rätta till) eller felaktig exteriör (inte bra men går att minska effekterna av genom extremt noggrann träning).

Du måste se till att du själv har kunskap och förutsättningar att undvika att hästen belastas fel så att problemet kommer tillbaka. Det finns ingen garanti att det inte gör det ändå. Men å andra sidan finns det ingen garanti att inte en annan häst får samma problem eller skadar sig på något annat sätt. Det är alltid ett vågspel.

mvh
Lejonelle

Jag tycker säljaren verkar ÄRLIG!

Det finns många som inte berättar om skador som hästen haft, utan säger "den har aldrig varit skadad".

En häst kan som någon skrev få kotledsinflamation av olika anledningar! Men nu har den hållt ett tag, har den tränats som vanligt efter skadan?
Känner du att det är hästen för dig, så tycker jag som vid all köp av äldre tävlade hästar att röngta benen!

Jag gillade ägaren, hon var supertrevlig o vart väldigt mån om att hästen skulle få det bra. Eventuellt så skall jag rida för samma instruktör som hon gör. Så jag lär känna hästen & får rätt förutsättningar.

Hästen var snygg att se på, rätt storlek till mig, var väldigt trevlig att rida.
Självklart så skall hästen vet.besiktigas.

Men jag skall fråga ägaren varför hästen fick inflammationen..

Mitt gamla sto har innan jag köpte henne haft flera kotledsinflammationer på båda fram. Förra ägaren tävlade henne mycket i hoppning. Jag har haft henne i 3 år utan att det uppstått några problem, men hoppar henne i stort sett aldrig heller.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete... 2
Svar
30
· Visningar
1 900
Senast: Noxos
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
540
Senast: Mearas
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
614
Senast: Lavinia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 372
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31