Kotledsinflammation

raggsock

Trådstartare
Är det någon som vet hur en häst som inte ridits på över ett halvår kan ha rejäl kotledsinflammation på båda fram. Han kan ha haft det innan vilan var ovillig, reds inte mycket innan heller....Han behandlas nu och utreds mer framöver men jag känner mig förvirrad, finns teorier. Jag är klart orolig att röntgen nästa gång ska visa skada i leden som gett inflammation men annars?

Mest troligt är väl att den hade det redan innan, sånt behöver inte läka ut med vila utan kan ligga kvar tills man gör en riktig ledbehandling.
Annars kan man tänka sig att en häst som är mkt på framdelen naturligt och kanske sprungit mkt i hagen och busat skulle ha kunnat dra på sig inflammation, men det ska nog vara en väldigt känslig häst då tror jag.

utöver de orsaker som @skuggi skriver skulle eftersatt hovvård kunna vara en orsak. Annat som kan påverka är t.ex. vad det är för ålder på hästen, om den är överviktig, ev problem med bakkärran så att den lagt för mycket vikt fram, etc. Det kan vara en överansträngning I leden av manga olika orsaker som inte beror på skada (yttre våld, stukning etc) eller som ännu har gett bestående förändringar (artros).

Hovarna är bra och verkas regelbundet. Det har tidigare varit problem med bakdelen men oklart vad, troligen inte i benen, ländrygg och kors ska undersökas mer när framdelen är bättre, samt att kotorna ska röntgas. Jag får väl ge mig till tåls tills mysteriet är löst...Men jag har alltid sett det som en överansträngningsgrej (ridning) innan.

Hovarna är bra och verkas regelbundet. Det har tidigare varit problem med bakdelen men oklart vad, troligen inte i benen, ländrygg och kors ska undersökas mer när framdelen är bättre, samt att kotorna ska röntgas. Jag får väl ge mig till tåls tills mysteriet är löst...Men jag har alltid sett det som en överansträngningsgrej (ridning) innan.
Klart det ofta är en överansträngning, men det behöver inte vara ridning. Kotledsinflammation fram är vanligt vid problem med bakben, t.ex. Hoppas det går bra för er!

Ser det inte alls som konstigt, kan ju vara så att hästen gått omkull i hagen och fått en smäll på bakdelen och där av lägger mer vikt fram vilket har blivit inflammation båda fram, bara 1 av många teorier.

Hästar rör sig mer än många tror i hagen.

Han undersöktes 3 timmar igår!!! Men mer kollas om 3v. Böjproven gav endast reaktion fram. Tack för era tankar!

Han undersöktes 3 timmar igår!!! Men mer kollas om 3v. Böjproven gav endast reaktion fram. Tack för era tankar!

Ofta är det ju så att den mest uppenbara hältan måste behandlas först innan man kan gå vidare och leta efter grundorsaken. Min enda erfarenhet av dubbelsidig kotledsinflammation hade sin orsak högt bak så jag instämmer med andra här att det är klokt att även undersöka fler delar av kroppen.

Håller med Skuggi och Boj. Troligen funnits innan vilan, men inte gått över av vila. Och jag ser det också som en sekundärskada, d v s det kommer av något annat. Vilket också går bra ihop med teorin varför vila inte gjort någon skillnad.

Lek med tanken att problemet sitter bak. Under vilan överbelastar fortfarande fram för att problemet bak inte är löst. Känns rimligt och logiskt.

Håller med @Boj om knän och haser. Tyvärr tycks problem med bakknän missas ibland vid böjprov, det är I alla fall min erfarenhet. Även tidiga spattförändringar missas. Min veterinär förklarade att hasleden är relativt okänslig för smärta så därför var han mer uppmärksam på rörelseförändringar än på böjprov just vid misstanke om spatt.

Jag håller med om att det troligen finns fler problem. Hoppas hitta orsak nästa gång och att kotlederna är bättre så mer kan undersökas. Han har tidigare varit öm i länd/kors till och från men orsak har inte hittats. Ber kanske om röntgen där också. (grubblar gör man ju, men bra veterinär som också sa att det inte verkar helt lätt/komplext så han ger sig nog inte) Tack alla för input!

Håller med @Boj om knän och haser. Tyvärr tycks problem med bakknän missas ibland vid böjprov, det är I alla fall min erfarenhet. Även tidiga spattförändringar missas. Min veterinär förklarade att hasleden är relativt okänslig för smärta så därför var han mer uppmärksam på rörelseförändringar än på böjprov just vid misstanke om spatt.
Ja, på vår isis så visade han INGET på böjprov bak, jag kände ju att ngt var fel ändå och efter bedövning av knäleden så blev han klockren.
Det gav också en massa kotledsinflammationer osv i fram.
Även spänningar i länd/kors.

Ja, på vår isis så visade han INGET på böjprov bak, jag kände ju att ngt var fel ändå och efter bedövning av knäleden så blev han klockren.
Det gav också en massa kotledsinflammationer osv i fram.
Även spänningar i länd/kors.

Min ena visade varken initialhälta eller böjprovshälta. Dock fanns ingen som helst motor, var som sirap. Och galopperna var ett kapitel för sig, kors och tvärs. Bedövning vä
Knä (på symptom och gissningsvis) gav klart mer motor i hästen och bättre galopp. UL visade rejäl, inte ny, inflammation i ena bakknäet. Det efter att en vet veckorna innan (med samma symptom) förklarat honom helt ua.

Den andra var gallig och dan i knäet ena bak. Rörde sig överlag trist men ingen direkt hälta från knäet, ingen böjhälta. Lindrig hälta ena fram. UL visade kraftig inflammation bakknäet. Senare artroskopi visade inflammation båda bakknäna. Ännu senare UL visade även ligamentskador och begynnande pålagring pga inflammationerna.

UL är guld värt när det gäller bakknän :)

Nu hade kotorna läkt. Då upptäcktes att även bakknäna var inflammerade. Han är nu genomröntgad och inga skelettförändringar. Bakknäna behandlade och återbesök om 3v för vidare utredning........ev kiropraktor. Känns konstigt då han inte är riden på över ett halvår. :-( Var ska detta sluta?

Nu hade kotorna läkt. Då upptäcktes att även bakknäna var inflammerade. Han är nu genomröntgad och inga skelettförändringar. Bakknäna behandlade och återbesök om 3v för vidare utredning........ev kiropraktor. Känns konstigt då han inte är riden på över ett halvår. :-( Var ska detta sluta?

Tyvärr är det ofta så. Kotledsinfalmmationer är egentligen bara tecken på att något annat är fel (oftast). En sekundärreaktion.

Men skönt att ni inte hittat några förändringar.

Man funderar ju på om någon form av låsningar gjort att knä och kotor överbelastat, eller kanske något med si-leden men korset var väldigt rörligt och inte ömt sa veterinären....?

Troligen har bakknäna funnits hela tiden. Men överbelastat fram och fått mest ont där. Man får ofta behandla bort sekundärhältor för att hitta grundproblemet.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 904
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Sabotage?