Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har en j*kla massa erfarenhet om det. Min förra ponny behandlades, behandlades och behandlades så mycket att försäkringsbolaget sa stopp. Tre veterinärer dömde ut henne. Vi försökte i över ett år att få henne frisk, men det blev bara värre, vad vi än gjorde. Det började i kotleden höger fram och spred sig i hela kroppen. Hon fick diagnosen kronisk inflammation, typ reumatisk eller vad det heter. Det finns inget att göra. Tyvärr fick hon somna in och komma till dom evigt gröna ängarna...
Tyvärr så är det oftast träningen/ridningen som är fel. 80% av fallen på frambenshältor är ridrelaterade. Anledningen till att det oftast kommer tillbaka är för att ingenting in ridningen ändras. Jag har egen erfarenhet av detta, jag har fått lära mig den hårda vägen att vara mycket mer lyhörd för hästens hållbarhet och signaler. Har man problem med kotledsinflammation, se över hur träning och ridning går till.
*KL*
Har själv ingen erfarenhet, har dock en bekant vars häst drabbades av detta. Hästen behandlades 3-4 ggr utan att ngt hände. H*n släppte då hästen på bete/vila i 6 månader och sedan LÅNGSAM igångsättning. Och som kenneth sa, h*n fick ändra sin ridning, men vad jag vet har den här hästen inte haft några problem efter det.
Så mitt tips är att låt det läka ut ORDENLIGT och se sedan över träningen så det inte kommer tillbaka. Och ge inte upp, ingenting är omöjligt
Tyvärr så är det oftast träningen/ridningen som är fel. 80% av fallen på frambenshältor är ridrelaterade. Anledningen till att det oftast kommer tillbaka är för att ingenting in ridningen ändras. Jag har egen erfarenhet av detta, jag har fått lära mig den hårda vägen att vara mycket mer lyhörd för hästens hållbarhet och signaler. Har man problem med kotledsinflammation, se över hur träning och ridning går till.
Tack för alla svar!
Jag ska ta ut någon som får gå igenom henne så jag kan hitta problemet.
Några tips på vart man kan börja?
En kontroll av skoningen kanske??? Se om belastningen tas upp i benets styvaste riktning och ingen rotation sker i kotan i belastningsfasen.
Kotledsproblem är som nämts oftast en secundär åkomma men kan oxå vara primärt orsakat av att belastningen inte tas upp i ledens styvaste riktning. Är det så spelar det ingen roll hur många vetetinärer som är inblandade, hur många behandlingar som görs, hur många chiropraktorer, Et, sadelprovare, tandläkare, ridinstruktörer ex ex som anlitas. Grundproblemet kvarstår.