Kotledsinflammation

tina_sj

Trådstartare
Har Ni några erfarenheter av detta?
Har hästarna blivit bra & fullt fungerande efteråt?

Mvh. Tina

Sv: Kotledsinflammation

Hej. Min häst blev ok igen efter ett par behandlingar. Tävlar igen. (dressyr)
Men man kan ju inte vara säker på att det ej kommer tillbaka..

Min häst blev också helt bra men det krävdes nog 3 behandlingar innan det blev helt bra..

// F

Jag har en j*kla massa erfarenhet om det. Min förra ponny behandlades, behandlades och behandlades så mycket att försäkringsbolaget sa stopp. Tre veterinärer dömde ut henne. Vi försökte i över ett år att få henne frisk, men det blev bara värre, vad vi än gjorde. Det började i kotleden höger fram och spred sig i hela kroppen. Hon fick diagnosen kronisk inflammation, typ reumatisk eller vad det heter. Det finns inget att göra. Tyvärr fick hon somna in och komma till dom evigt gröna ängarna...

Kotledsinflammation brukar vara första tecknet på något annat som är fel. Så ska man få hästen frisk så måste man gå vidare och hitta anledningen till att kotlederna är ansträngda annars så har man det tillbaka som ett brev på posten. Ryggen, utrustning, ridning, kanske någon kota som är fel eller annan låsning, whatever. Ge dig inte bara med att spruta kotlederna utan gå igenom hela hästen och rannsaka dig själv och din ridning eller utrustning så ökar förutsättningarna att få hästen frisk.

Jag har en j*kla massa erfarenhet om det. Min förra ponny behandlades, behandlades och behandlades så mycket att försäkringsbolaget sa stopp. Tre veterinärer dömde ut henne. Vi försökte i över ett år att få henne frisk, men det blev bara värre, vad vi än gjorde. Det började i kotleden höger fram och spred sig i hela kroppen. Hon fick diagnosen kronisk inflammation, typ reumatisk eller vad det heter. Det finns inget att göra. Tyvärr fick hon somna in och komma till dom evigt gröna ängarna...

Menade fanns, tänkte bara så det inte blir nåt missförstånd ^^

Tyvärr så är det oftast träningen/ridningen som är fel. 80% av fallen på frambenshältor är ridrelaterade. Anledningen till att det oftast kommer tillbaka är för att ingenting in ridningen ändras. Jag har egen erfarenhet av detta, jag har fått lära mig den hårda vägen att vara mycket mer lyhörd för hästens hållbarhet och signaler. Har man problem med kotledsinflammation, se över hur träning och ridning går till.

Min häst har blivit behandlad fyra gånger utan resultat, bara blivit sämre. Hon är nu utdömd och ska få vandra vidare.

Tyvärr så är det oftast träningen/ridningen som är fel. 80% av fallen på frambenshältor är ridrelaterade. Anledningen till att det oftast kommer tillbaka är för att ingenting in ridningen ändras. Jag har egen erfarenhet av detta, jag har fått lära mig den hårda vägen att vara mycket mer lyhörd för hästens hållbarhet och signaler. Har man problem med kotledsinflammation, se över hur träning och ridning går till.

:bow::bow:
*KL*
Har själv ingen erfarenhet, har dock en bekant vars häst drabbades av detta. Hästen behandlades 3-4 ggr utan att ngt hände. H*n släppte då hästen på bete/vila i 6 månader och sedan LÅNGSAM igångsättning. Och som kenneth sa, h*n fick ändra sin ridning, men vad jag vet har den här hästen inte haft några problem efter det.

Så mitt tips är att låt det läka ut ORDENLIGT och se sedan över träningen så det inte kommer tillbaka. Och ge inte upp, ingenting är omöjligt :)

:bow::bow:
*KL*
Har själv ingen erfarenhet, har dock en bekant vars häst drabbades av detta. Hästen behandlades 3-4 ggr utan att ngt hände. H*n släppte då hästen på bete/vila i 6 månader och sedan LÅNGSAM igångsättning. Och som kenneth sa, h*n fick ändra sin ridning, men vad jag vet har den här hästen inte haft några problem efter det.

Så mitt tips är att låt det läka ut ORDENLIGT och se sedan över träningen så det inte kommer tillbaka. Och ge inte upp, ingenting är omöjligt :)

Så gjorde jag med en ponny som hade böjprovsreaktioner på framkotorna. Istället för att börja spruta lederna så åkte jag till en duktig ET som hittade låsningar i halsen. Efter ett par behandlingar så var han okej där och då fick han en kur djävulsklo och sedan vila i tre månader. Därefter försiktig igångsättning och ponnyn var så fräsch. Jag såg vecka för vecka hur den blev finare och finare. Efter igångsättning så såldes han till liten ridskola som fick fortsätta att stärka honom och mig veterligen fungerar han fortfarande som ridskoleponny, med allt vad det innebär, nu flera år senare.

Jag tror inte alls på det här att spruta lederna, vila två veckor och sedan igång igen. Och framför allt om man inte försöker hitta vad som egentligen har orsakat inflammationen. Sen får man titta från häst till häst. Ponnyn som jag beskrev ovan såg vi ju att han var väldigt stel i hals och ändå ner till bogen så där förstod jag att det var troligt att problemet satt.

Sen håller jag med Kenneth. I många fall är det dålig ridning där hästen går på bogarna och kanske för enformig ridning på dåligt underlag i paddock. Jag tror på varierad ridning på olika underlag och där hästen får gå rak. Även mycket galopp...

Prognosen beror nog mycket på vad som ligger till grund för ledinflammationen. Åtgärdar man ursprungsproblemet och kommer tillrätta med det tror jag att de flesta inflammationer utan röngtenförändringar eller andra komplikationer har god prognos.

Ofta handlar det om ogenomtänkt ridning och/eller andra fysiska besvär än just lederna.

Jag kan lova dig att det va inte träningen/ridningen det var fel på. Vi gjorde ridprov på djursjukhuset, dom kollade då när jag red hästen och en beridare som jobbar där red henne också. Dom sa då att inflammationerna inte hade med min ridning att göra. Hon fick vila i 5 månader helt utan ridning, men fick ändå inflammation.

Ryttarproblem har tagits upp, men i detta koncept finns massor såsom sadel, bett, är munnen kollad osv.

Kotledsinflammation är en sekundär skada, uppstår sådana så får man kolla annat också om man ska komma till botten men problemet.

Hästen kan också får frambens problem pga problem i bakben, pga ryggproblem mm.

Visst kan hästen bli fullt frisk igen. Tänk bara på att behandlingen är till för symptomen. Behandlingen tar bort inflammationen, men den tar inte bort orsaken till den. En inflammation är någon typ av överansträning och det gäller att lista ut vad som orsakat överansträngningen. Det finns många tänkbara orsaker som tex för mycket ridning på ett underlag (för lite variation), felaktigt passande utrustning, för hårtd träning, för ojämn träning, ridning i felaktig form, för ensidig träning, ryggeller nackproblem osv... Vad man än kommer fram till så är det ju viktigt att göra förändringar för att undvika en överansträning igen.

Vet inte om ditt svar var menat till mig men om det va det så är mitt svar här:

Utprovad sadel, mun kollad, röntgade alla ben + rygg, hela hästen genomgången av kiropraktor, när hon väl blev riden reds hon på olika underlag i rätt form. Så hennes skador hade inget med träning/ridning/utrustning att göra.

Det var i höger bak.
Vi röntgade även båda kotorna bak, men det var inga fel där.
Veterinären pratade även om ringbanssyndrom.
Och att hon var den enda islandshästen som fått denna diagnosen.
Hon fick cortison & hon ska vila nu (boxvila, sen liten hage)
Återbesök den 14/9.

Tack för alla svar! :)
Jag ska ta ut någon som får gå igenom henne så jag kan hitta problemet.
Några tips på vart man kan börja? Kiropraktor? Någon som känner igenom henne?

Tack för alla svar! :)
Jag ska ta ut någon som får gå igenom henne så jag kan hitta problemet.
Några tips på vart man kan börja?

En kontroll av skoningen kanske??? Se om belastningen tas upp i benets styvaste riktning och ingen rotation sker i kotan i belastningsfasen.

Kotledsproblem är som nämts oftast en secundär åkomma men kan oxå vara primärt orsakat av att belastningen inte tas upp i ledens styvaste riktning. Är det så spelar det ingen roll hur många vetetinärer som är inblandade, hur många behandlingar som görs, hur många chiropraktorer, Et, sadelprovare, tandläkare, ridinstruktörer ex ex som anlitas. Grundproblemet kvarstår.

En kontroll av skoningen kanske??? Se om belastningen tas upp i benets styvaste riktning och ingen rotation sker i kotan i belastningsfasen.

Kotledsproblem är som nämts oftast en secundär åkomma men kan oxå vara primärt orsakat av att belastningen inte tas upp i ledens styvaste riktning. Är det så spelar det ingen roll hur många vetetinärer som är inblandade, hur många behandlingar som görs, hur många chiropraktorer, Et, sadelprovare, tandläkare, ridinstruktörer ex ex som anlitas. Grundproblemet kvarstår.

Ska kolla det! tack.
Någon mer?
En ET kanske?

Behandlade kotled + knäled på min häst förra året. Hon är kanonfräsch nu och har efter igångsättningen gått stenhårt med träningar och tävlingar hela sommaren.
Är väl inga höjder direkt, men hon har gått bra mt hårdare än innan och hållt sig fräsch.

Behandlas oxå av ET. Det var när ET rättade till korset som kotledsinflammationen kom. Troligtvis för hon överansträngde benet när de helt plötsligt kunde fungera normalt igen.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 960
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 781
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
462
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka