kotledsinflammation - skor - rad??

tjenixen

Trådstartare
jag rider fn en hast - 8 ar av cob typ, som har vad jag misstanker ar kotledsinflammation i hoger fram sedan tva veckor tillbaka.

innan kopet (forra sommaren) reds hon av en ung tjej - tavlade de flesta helger, annars mest ridits ut och gatt i hagen 1 dag/veckan (sjalv).

nu rids hon av ett vuxet par som inte ar sa erfarna, men som forstar att hon behover mer markarbete for att bygga muskler. Nu rids hon oftast 7 dagar i veckan (pa banan), utover detta longeras hon 2-3 dagar (15-20 min, lang o lag) och rids ut kanske 2 dagar, skritt o trav. hon gick i hagen 3-4 dagar/v fram tills hon blev halt (2 veckor sedan).

hasten ar lite inattaad fram och utatstalld pa hoger bak (?), har spanningar i ryggen precis bakom sadeln samt stelhet i vanster hoft. hon har aven svagare muskler fram pa hoger sida, samt ar lite svankig. da hennes agare ar valdigt mana om henne, sa har de haft kiropraktor och veterinar ute, sadelprovare och de har sett over hennes hovar. hasten tar inte for sig framat, spand o hag i formen och gar sallan rakt. (hon maste verkligen lata som varsta charmiga hasten nu :rofl: hon ar faktiskt valdigt sot och valmaende o rund for ovrigt)

jag ar medveten om att det ar manga olika saker den har hasten behover, och har framforallt forsokt prata med agarna om att ge henne mer variation pa markarbetet och aven lata henne vila en dag i veckan som regel.

da det finns vissa saker man inte har kontroll over, sa undrar jag vad for saker jag skulle kunna rada agarna om som skulle jamna ut/minska stum blestning pa kotorna? t ex skor? Jag har en liten kansla att en del av problemet kan vara att de ar lite for tunga for henne, inte bara i faktisk vikt, utan for att de rider obalanserat sjalva. nu nar sommaren ar pa vag sa blir marken stenhard haromkring, sa ar det nagon som har erfarenhet av tex skor m gummi/stotdampning et c??

jag kanske ar helt ute och cyklar, men om det ar nagon som har erfarenhet eller enbart asikter skulle jag uppskatta det :)

/tjenixen
 
Sv: kotledsinflammation - skor - rad??

Om du misstänker kotledsinflammation ska du Inte rida 7 dgr i veckan på bana och definitivt inte lomgera.

Om det är en kotledsinflammation blir det 10ggr värre om du rider hästen så mycket på böjt spår.

Hoppas att dina misstankar är obefogade...kotledsinflammationer är jobbiga att dras med.

..från en som precis har fått sin häst friskförklarad
 
Sv: kotledsinflammation - skor - rad??

hej, tack for ditt svar. for att fortydliga: sedan hasten blev halt (o vet kollade samma dag) har den inte gjort nagonting forutom att fa ga ut o beta nagra ganger om dagen i ca 15-20 min. sa ingen fara med ridandet.

men anledningen till att jag skrev det ar for att det forhoppningsvis ger en battre bild av hastens situation och ett svar angaende forebyggande skoning med tanke pa det vardagliga arbetet.

roligt att hora att din hast blivit friskforklarad, dock! :)

/tj
 

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 933
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 945
Senast: Raderad medlem 120709
·
Hemmet Har de flesta ingen aning om hur skunk luktar. Det gar inte att beskriva. Graden av vidrighet ar varre an nagon kan forestalla sig om...
2
Svar
34
· Visningar
4 504
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske...
Svar
10
· Visningar
2 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp