kotledsinflammation på alla 4a!

Welsh

Trådstartare
Var idag på MK med nya hästen. Hon har varit halt påolika ben sen vi köpte henne för 2 mån sedan. Det började en vecka efter att hon kom till mig. Vi har hunnit rida henne 4 ggr totalt i skritt. Senaste månaden har hon bara gått i hage. Jaha, först såg de inget på henne men när de böjde henne lågt så fick hon 2or runt om. Inget syntes på räntgen och det släckenr 100% vid bedövning. Vet tror att hon ahr rört sig för mkt i hagen. Hon har gått ensam i 5 år och nu har hon sprungit en hel del i hagen. Visst låter det knäppt. Att bli halt av att gå i hage! Antiinflamatoriska tabletter och vila I HAGE (får endast 1 sällskap) i 4 veckor för sedan återkontroll. Alexandra det måste varit din veterinär då han ska sluta snart.

jag skulle rekommendera att ta borrelia/erlichia prov på hästen.
Det är inte normalt att en häst är halt på alla 4..speciellt inte efter de omständigheter du beskriver.

Jag lider med dig och vet vad du går igenom!
Tog bort min häst i höstas pga eviga skador och köpte en ny häst. Blev parkad och har varit skadad hela våren och diverse grejor dyker upp. Aldrig får man vara glad och börja träna det man vill.....

Lycka till ivarjefall!
KAn säga tt min häst också var ruschig i hagn de första månaderna så visst kan benen bli svullna av det, men knappast halt på alla fyra???
Kolla upp det!

Inga böjreaktioner MEN det är inte säkert att de böjde kotorna. En del vet böjer bara högre upp vid besiktning.
Hon stod i en liten hage när vi köpte henne och har inte blivit riden på 5 år! så möjligheten är stor att hon har överansträngt sina kotor för hos mig så har hon stressat runt i hagen varje dag.
Nu är övriga flocken på bete på andra sidan ön och hemma är bara hon, stoet med nyfött föl och stoet som ska föla. Hon går med stoet som ska föla och skriker sig hes efter de andra som är borta. Hoppas att det snart ska lugna ner sig igen när hon inte får svar. OM hon inte är bättre vid återkollen så ska jag be dem ta borrelia/erlichias för då har jag fått Anna igen och hon var med mig under Pelles sjukdomsdagar med proverna och allt. För att vara så pass halt så ser hon väldigt fräsch ut när hon racar i hagen. :smirk:

Hur kan man veta om en veterinär bara böjt högre upp eller även kotorna? ska själv köpa en häst kanske, ska titta på den så snart hon är skodd...och jag är lite fundersom över hennes vinkel mellan benet och hoven på bilden jag sett - svårt att förklara men hade velat att de böjde även kotan på besiktning isåfall...men hur får man det gjort då ägaren isf ska besikta henne?

Man anlitar sin egen veterinär som man litar på. "Min" veterinär känner mig, min ridning och mina ambitioner. Hon är en jättebra diskussionspartner, enormt kunnig och klurig när det gäller hästars sjukdomar och fysiska förutsättningar.

Jag förstår inte de som kallt räknar med att säljarens veterinär förstår vad just köparen är ute efter och tänker använda hästen till. För att inte tala om risken att han/hon faktiskt är partisk.

En bra början på ett hästägande är en ordentlig besiktning som köparen initierat, betalt och valt veterinär till.

det var en häst som var sådan i mitt stall, var halt på allar fyra när hon kom till stallet, i början av betesperioden, ochskulle gå o vila upp sig hela sommaren. Sedan visade det sig att hon hade haft Borrelia hela tiden. Borrelia kan visa sig på många olika sätt! ta ett Borrelia-prov!

Ska som jag skrev tidigare be dem ta ett prov om det inte är bättre på återkollen. Nu ska hon ändå ta det lugnt en perid framåt då hon ska betäckas så fort hon kommer i brunst. Hingsten anlände idag och hon går suktande längs sitt staket och tittar på honom men har inte börjat brunsta ännu. Det bör komma igång vilken dag som helst nu, ska kolla henne i morgon. :)

Hur kan man veta om en veterinär bara böjt högre upp eller även kotorna?

Man tar reda på/ser till att det görs FRAKTIONERAT böjprov. På 'slang' lågt respektive högt böjprov.

Står det på ett protokoll t ex 'högt VB' och 'lågt VB' så är de böjt både högt och lågt (lågt inkluderar nedre falanger, hovled, kronled och kotled). Så du ska se till att fåfraktionerat böjprov runt om. Böjer du hela benet så blir det 'lite stress på alla leder' typ, böjer du fraktionerat blir det mer uttalad stress på 'låga' resp 'höga' leder och det kan vara skillnaden mellan att hästen går UA och att den inte går igenom.

Welsh - näää, fasiken vad tråkigt =/ Håller tummarna vets teori stämmer (och jo, borde varit 'min' ja). Annars håller jag med erlichios/borrelia-kören. Vision har ju haft erlichios. Såg helt fräsch ut ända fram till böjprov, då han var 2½ grad halt bägge fram och nästan fyra grader VB. Alla reaktioner lågt. (hovled och kotled VF, kotled HF och kotled och hovled + odefinierbart på VB..). Men håller tummarna att M har rätt och det bara är överansträngning, det låter ju inte otroligt av vad du berättar!

Jag är tacksam för att det inte var pålagringar eller annat otyg. Såg framför mig en fraktur eller spricka i kotan vf då hon inte blivit bättre mellan vet. besöken hemma. "Bara" överansträngde kotor känns som en lättnad. Hon ska ju ändå betäckas och ta det lugnt i sommar så det gör inget med mer vila. Jag kan ju ändå inte rida själv :D Nu går hon med de 2 små utan föl och det är väldigt lugnt i hagen. De andra stona går på bete på andra sidan ön. Dessutom så drömmer hon sig bort vid grinden då HINGSTEN har anlänt till hagen mitt emot. Ska nu gräva grop och hoppas på tydligare brunst från hennes sida. :)

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 423
Senast: mackan
·
Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 505
Senast: Ray
·
Hästvård Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge. För...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 092
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar