Kotledsinflammation? Minska belastning på bogarna?

A

anni

Min häst har nu äntligen fått starttecken på att börja byggas upp efter en långvarig kotledsinflammation i båda frambenen. Undrar om någon har något tips över hur jag ska minska belastningen på bogarna? Han är väldigt pigg med mycket överskottsenergi efter att ha stått i en liten hage i närmare 4 månader och allting som händer är väldigt roligt!

Är tacksam för tips överhuvudtaget gällande detta, har själv ingen tidigare erfarenhet om denna sjukdom.

Sv: Kotledsinflammation? Minska belastning på bogarna?

Se till att hästen jobbar korrekt i sin kropp, dvs annvänder sin rygg och bakben och inte blir framtung.
Tömkörning är även ett sätt att från marken bygga upp hästen, här i från får man lättare drivning på bakkärran och kan lättare få den in under hästen så att den aktiverar sin bakdel och rygg.

Om den stått i liten hage länge så släpp den på stort bete nu i sommar och ta in en snäll och lugn och frisk häst i höst.

Kotledsinflammation ser jag inte som någon sjukdom, kotlederna är indikatorleder och kotledsinflammation kan bero på många saker, hade din veterinär någon teori, är det att hästen gått för mycket på bogarna, eller är det din teori?
Några vanliga orsaker är ju annars att sadeln inte passar, att hovslagaren inte gjort ett bra jobb t ex för långa tår, överbelastning av att ridas för mycket på böjda spår/olämpligt underlag, exteriöra defekter, låsningar, osv osv.
Min egen häst har haft mängder av kotledsinflammationer, som visade sig bero på ligamentskador i ena kotleden fram. Så när han hade ont så fick han kotledsinflammation, vilket tyvärr tog många klinikbesök och igångsättningnar att hitta.
Försök att få ner överskottsenergin med en foderstat som innehåller mest grovfoder, kolla sadeln, kolla att vet tycker att hovarna ser bra ut, skritta mycket ute på raka spår för att bygga upp hästen. Rid på omväxlande underlag genom att t ex rida ut mycket, och variera med paddock/ridhus.
Bete är normalt bra för hästarna, men min häst hade varit konvalescent och efter att ha varit på bete en vecka så var han halt och hade trolien då dragit sönder de ligament som han fortfarande efter ett år inte är igång efter. Så tyvärr har jag dålig erfaenhet av att släppa på bete, men det beror ju på hästtypen. Om han springer mycket skulle jag nog satt igång honom och byggt upp honom lite först, och långsamt vant honom vid stor hage igen.

Du måste ändra på din ridning.
Se till sadeln, underlag, skoning mm mm.

Formen som du har ridit i kanske har varit å t skogen.
Rid den hellre i fri form o ta det lugnt med igångsättningen.

Var noga med att ha svikt i underlaget när du börjar trava o sen galoppera. Korta sträckor. Perfekt tillfälle att bli tvungen att köra tusentals övergångar o få igång rumpan.
Klättring uppför är kanon.

Min häst var utlånad under 3 månader och det var då som kotledsinflammationen kom. Jag har haft honom i 7 år och aldrig haft problem med honom tidigare så känner mig därför ganska säker på att det inte är något som är fel mer än att han har blivit överansträngd.

Tack för användbara tips.

Ach so:mad:

Skulle ha blivit gaaalen.

Då ordnar det sig nog:bow:

Kotledsinflammation ser jag inte som någon sjukdom, kotlederna är indikatorleder och kotledsinflammation kan bero på många saker, hade din veterinär någon teori, är det att hästen gått för mycket på bogarna, eller är det din teori?
Några vanliga orsaker är ju annars att sadeln inte passar, att hovslagaren inte gjort ett bra jobb t ex för långa tår, överbelastning av att ridas för mycket på böjda spår/olämpligt underlag, exteriöra defekter, låsningar, osv osv.
Min egen häst har haft mängder av kotledsinflammationer, som visade sig bero på ligamentskador i ena kotleden fram. Så när han hade ont så fick han kotledsinflammation, vilket tyvärr tog många klinikbesök och igångsättningnar att hitta.
Försök att få ner överskottsenergin med en foderstat som innehåller mest grovfoder, kolla sadeln, kolla att vet tycker att hovarna ser bra ut, skritta mycket ute på raka spår för att bygga upp hästen. Rid på omväxlande underlag genom att t ex rida ut mycket, och variera med paddock/ridhus.
Bete är normalt bra för hästarna, men min häst hade varit konvalescent och efter att ha varit på bete en vecka så var han halt och hade trolien då dragit sönder de ligament som han fortfarande efter ett år inte är igång efter. Så tyvärr har jag dålig erfaenhet av att släppa på bete, men det beror ju på hästtypen. Om han springer mycket skulle jag nog satt igång honom och byggt upp honom lite först, och långsamt vant honom vid stor hage igen.

Teorin, tillsammans med veterinären, är att det har uppkommit pga av överbelastning. Sen nu när jag ska börja sätta igång honom så vill jag såklart se till att han inte går för mycket på bogarna utan göra starten så lätt som möjligt för honom och utesluta återfall på bästa sätt.

Foderstaten är redan anpassad då han har stått stilla i princip nu senaste tiden vilket gör att han endast får grovfoder och jag tänker inte ändra någonting då jag just nu bara skrittar honom 15 minuter varannan dag.

När du satte igång din häst, hade du inte svårigheter att "sysselsätta" den under ridningen? Skritta raka sträckor är ju inget jätteroande för en häst som är van med träning 1 timme per dag...

På vilket sätt skulle bogarna vara kopplade till din hästs problem, menar du? Har hästen haft ledinflammationer här också? Varför inte lika gärna fundera på hur igångsättningen kan göras skonsam för knälederna eller - vilket låter mest naturligt - just kotlederna? Förklara gärna, en annan hänger inte med!

På vilket sätt skulle bogarna vara kopplade till din hästs problem, menar du? Har hästen haft ledinflammationer här också? Varför inte lika gärna fundera på hur igångsättningen kan göras skonsam för knälederna eller - vilket låter mest naturligt - just kotlederna? Förklara gärna, en annan hänger inte med!

Jag utgår från hur hästen är uppbyggd, en belastning på bogarna ger ju en kedjeutlösning till, precis som du säger, knälederna och även kotlederna. Men det är ju svårt att ta bort ett arbete på bogarna men behålla det på kotorna och tvärtom. Har du tips på hur jag får bort belastning på endast kotlederna är jag mycket tacksam.

Man kan naturligtvis inte "frikoppla" kotorna från resten av systemet, men man kan undvika sådant som är förknippat med kotledsinflammation - dåligt underlag, felaktig skoning/felaktiga hovvinklar, för mkt ridning på volter osv.

Jag menar bara att en kotledsinflammation inte är starkt förknippat med just ökad belastning på bogarna. T ex anser man ju att det finns en koppling mellan smärta/spänningar i knälederna (bak alltså, fram har man inga knän!!) och inflammation i kotlederna fram. Om du inte vet att hästen är felriden och har "gått på bogarna" kan det alltså vara lika nödvändigt att stärka bakdelen.

Tipset skulle alltså vara att rida hästen så att den verkligen får under sig bakdelen och arbetar med ryggen. Att se till att den har en korrekt form och inte kröker på nacken och lägger vikten fram. Att rida ut mkt i skog och mark på lång tygel innan hästen arbetas igen. Att variera underlaget, men undvika alltför mjukt och hårt underlag. Kolla igenom kors och länd ordentligt för att verkligen utesluta att det inte finns spänningar här som kan vara orsaken. Kolla sadeln en gång extra. Kolla munnen och bettets passform.

Senast ändrad:

Håller med, sysselsätta häst med skritt på rakt spår är inte lätt...

Jag har ridit ut mycket, då händer lite mer, och min häst har för det mesta hållt sig i skinnet. Men det beror väl på vilket underlag du har tillgång till, jag har skrittat på asfalt och hårda plana grusvägar vilket är bra för ligamentskador, men jag misstänker att det inte alltid är lika bra med asfalt för "vanliga" kotledsinflammationer.

Jag har tömkört mycket, både för att spara den omusklade ryggen, och som omväxling. Halt och igångsättning, även ryggningar.

Jag har en häst som har spatt, och när vi fick reda på spatten så hade han även kotledsinflammation i H.B. Så då satta dom CB i b.b hasor + kotan. Jag red igång och då kom kotledsinflammationen på frambenen. Så jag har direktiven att skritta fram mkt nog innan jag börjar rida honom i form för att han inte ska bli framtung och överbelasta frambenen.. Rid ut det är skönast för både dig o hästen. Sen kan man juh plocka upp hästen i skritten ute oxå. Kanske göra lite volter runt träd och skänkelvikningar över vägarna sen.. =)

Min förra pålle fick kotledsinflammation på ett framben. Efter det fick jag order av vet att för det första banta honom:o och att han sen skulle ridas i bra form jämt, så belastningen minskade.Dessutom skulle han skrittas igång, och hållas igång hellre än att stå, för då satte blodcirkulationen igång och läkte och stärkte benen.

Jag började med att promenara och banta pålle, även lite uppsutten skritt, men inte mkt, för jag ville ha så lite belastning som möjligt innan han gått ner vikten. Skyndade långsamt, men höll som sagt igång hela tiden.

Jag fick ner vikten, var mer noggrann att han inte föll på bogarna(han var lite bekväm o sega gärna till och föll då framåt)

Han hade gått på ridskola många år innan, och där gick han enbart på bogarna, så detta var ett projekt. Men han hade under resten av dom sju- åtta åren jag ägde honm, aldrig problem med benen igen.

Så kolla upp sadel, så han inte går o spänner sig av dålig utrsutning..
Formen-att han jobbar rätt och får så lite belastning fram som möjligt
Hullet-behöver han gå ner i vikt
Och se till att vara uppmärksam om han skulle bli snubblig,oren igen.

det man kan göra med en pigg häst är att han får jobba mkt med hjärnan oxå, så han kan promenera försiktigt i början. Lite horsemanship övningar, som inte skadar, som att lära stopp och gå osv är toppen för en piggelinare=)

Lycka till!

Man kan naturligtvis inte "frikoppla" kotorna från resten av systemet, men man kan undvika sådant som är förknippat med kotledsinflammation - dåligt underlag, felaktig skoning/felaktiga hovvinklar, för mkt ridning på volter osv.

Jag menar bara att en kotledsinflammation inte är starkt förknippat med just ökad belastning på bogarna. T ex anser man ju att det finns en koppling mellan smärta/spänningar i knälederna (bak alltså, fram har man inga knän!!) och inflammation i kotlederna fram. Om du inte vet att hästen är felriden och har "gått på bogarna" kan det alltså vara lika nödvändigt att stärka bakdelen.

Tipset skulle alltså vara att rida hästen så att den verkligen får under sig bakdelen och arbetar med ryggen. Att se till att den har en korrekt form och inte kröker på nacken och lägger vikten fram. Att rida ut mkt i skog och mark på lång tygel innan hästen arbetas igen. Att variera underlaget, men undvika alltför mjukt och hårt underlag. Kolla igenom kors och länd ordentligt för att verkligen utesluta att det inte finns spänningar här som kan vara orsaken. Kolla sadeln en gång extra. Kolla munnen och bettets passform.

Jag vet att min häst inte har varit felbelastad tidigare då jag haft honom i sju år och aldrig haft problem tidigare, utan han var utlånad under perioden då kotledsinflammationen visade sig. Jag gör även rutin kontroller varje år både hos tandläkaren och sadelmakare och känner mig därför relativit säker på att kunna utesluta att något sådant skulle ligga som underlag till det.

Det är just det här med att minska vikten fram och få arbetet att komma "bakifrån" som jag funderar över då jag inte riktigt kan jobba honom som jag vill eftersom vi endast går på rakt spår. Är det bäst att jobba hästen till en början eller ska han gå i mer fri form?

Har en häst som nyligen haft kotledsinflammation.
Behandlad av veterinär men också av en "Kotknackare"
Kotknackaren löste upp låsningar i bogen som absolut gjort att hon fått inflammation.
Ett tips är att låta en kotknackare kolla på din häst!
Lycka till med tillfrisknandet!

Precis som du säger kan det ju vara svårt att jobba en häst som inte kan ridas fullt ut i en korrekt form. Det beror väl på hur duktig man är, men jag skulle personligen välja att sätta igång hästen i en fri form där den har sin "naturliga" balans. Jag tror mig inte om att kunna arbeta en häst som varit avställd under en tid pga hälta i en bra form i skritt - risken vore att hästen kortade sig och blev trippig i steget - inte bra, alternativt gick i en låg form med vikten fram. Då har jag alltså tagit ifrån hästen dess naturliga balans utan att ersätta den med något bättre.

Så resonerar jag. När hästen kan börja travas och arbetas så smått är utgångsläget lite bättre (för mig o alla andra som är på min nåvå iallafall). Skritt på lång tygel skadar aldrig.

Til Miramiz (och ts); en häst som har låsningar/spänningar/infl i boglederna får mkt lätt problem med kotlederna fram. Jag menar inte att det inte kan finnas något samband med bogarna, utan att det lika gärna kan finnas ett samband med t ex låsningar i korset, smärta fr bakknän etc.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 941
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 393
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 376
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka