Sv: Kotledsinflammation? Minska belastning på bogarna?
Min förra pålle fick kotledsinflammation på ett framben. Efter det fick jag order av vet att för det första banta honom
och att han sen skulle ridas i bra form jämt, så belastningen minskade.Dessutom skulle han skrittas igång, och hållas igång hellre än att stå, för då satte blodcirkulationen igång och läkte och stärkte benen.
Jag började med att promenara och banta pålle, även lite uppsutten skritt, men inte mkt, för jag ville ha så lite belastning som möjligt innan han gått ner vikten. Skyndade långsamt, men höll som sagt igång hela tiden.
Jag fick ner vikten, var mer noggrann att han inte föll på bogarna(han var lite bekväm o sega gärna till och föll då framåt)
Han hade gått på ridskola många år innan, och där gick han enbart på bogarna, så detta var ett projekt. Men han hade under resten av dom sju- åtta åren jag ägde honm, aldrig problem med benen igen.
Så kolla upp sadel, så han inte går o spänner sig av dålig utrsutning..
Formen-att han jobbar rätt och får så lite belastning fram som möjligt
Hullet-behöver han gå ner i vikt
Och se till att vara uppmärksam om han skulle bli snubblig,oren igen.
det man kan göra med en pigg häst är att han får jobba mkt med hjärnan oxå, så han kan promenera försiktigt i början. Lite horsemanship övningar, som inte skadar, som att lära stopp och gå osv är toppen för en piggelinare=)
Lycka till!