kotledsinflammation / igångsättning. ???

C

cawazaki

Hallå alla häst människor :)
Min 17 åriga arab kille har precis fått en lindrig kotledsinflammation,vi åkte in till Ultuna hästklinik han fick beh. och är nu hemma för box vila samt sjukhage i tre veckor tills kommande återbesök.
Tänkte höra mig lite om någon kanske kunde berätta lite om sina erfarenheter när det gäller kotledsinflammation hur rehab. gick och igång sättning om det försvann helt och inte kom till baka. Allt möjligt hellt enkelt :P sååååå tacksam för svar!!! kram Zimone:angel:

Sv: kotledsinflammation / igångsättning. ???

snälla snälla skriv vad som helst bara berätta hur det gått/går det skulle göra mig lugnare ,tack tack tack :) // Zimone <3

vi håller på att skritta igång, kan tyvärr inte lugna dej dock... men vi kanske kan stötta varann?

Kruxet med ledinflamationer är ju att man inte alltid vet VARFÖR man får problemet.
Det är det man måste kolla på i första hand. Kolla på underlag, utrustning, ryttarens sits, hur man fördelar ridningen (ridbana/skog) osv.
Hittar man ingen direkt orsak så kanske man måste ändra hela sitt arbetssätt med hästen.

När hästen är friskförklarad, vänta gärna några extra veckor innan du sätter igång den. Och sätt igång den försiktigt så den bygger upp sig korrekt.
Enbart skrittarbete åtminstonde ett par veckor. Mycket lång tygel och på olika underlag.

Det är ju svårt med ledinflamationer eftersom de ofta återkommer, men ofta återkommer de eftersom folk är för snabba med igångsättningar och för att folk inte ändrar på sitt ridsätt.

Så är du bara försiktig och uppmärksam (Men du behöver ju inte överdriva ;) ) så kommer det säkert gå bra! :)

Börja med att skritta igång i flera veckor, klättra försiktigt. När jag satte igång min häst efter kotledsinflammation fick jag rådet av veterinären att bara rida på rakt spår länge och när jag började böja hästen se till att den hade det skadade benet ytterst. När hästen kunde böjas fick jag rådet att tömköra och bygga muskler utan ryttare.
Min häst blev friskförklarad för mer än sex år sen och är nu över 20 år och avelssto så hon promenadrids bara, men när jag rider dressyr har jag fortsatt med att alltid ha det skadade benet ytterst när jag börjar böja henne.

Jag hade en D-ponny på foder som fick kotled och knäledsinflammation pga att han vart inriden för tidigt.

Det var box några dagar, sjukhage ett par veckor och sen skrittade jag honom 20 min i 2 veckor, sen la jag till 5 min trav och ökade efter 1 vecka till 10 min och sen ökade jag mer och mer.. Tog väl 6 veckor innan jag galopperade honom från det att jag började skritta honom. Men jag tog det nästan lite lugnare än vad veterinären sa, gjorde ingenting som jag inte fick.

Han vart helt återställd. :)

Min ponny blev sprutad i hov & kotleder på båda från sommaren 2007, i början av juli fick jag ok till att sätta igång henne med lät henne gå på bete juli ut, skrittade hela augusti, travade i september(blev sparkad i hagen i mitten av sep vilken gjorde att vi sen låg 1 mån "efter" planering) skulle ha galopperat i oktober om hon inte blivit sparkad i hagen o kunnat börja hoppa och rida på böjda spår i november(eftersom vi låg lite efter då så blev det inte hoppning förrän i december) och i början av April 2008 så hoppade hon felfria LA med mig :)

Ska nämnas att den här ponnyn hade spatt och troligen så belastade hon fram lite mer pga det och jag var inte så noga med att alltid rida henne i balans och i rätt form så det spelade nog också in ganska mycket, men hon blev som sagt återställd och hoppade den sommaren banor på 1.20-1.30 utan problem, men vi fick ta bort henne i september 2008 pga spatten :cry:

hej, min ponny hade kotledsinflammation i slutet på förra året.. Blev sprutad i 3 ben.. blev sen friskförklarad efter 2 behandlingar.. Jag fick ett schema av min veterinär som jag skulle följa..
tänkte jag kan skriva mitt schema här så kanske du får ett humm om hur du skall göra i vilken takt osv..(du kanske får ett eget schema men här är mitt iaf )
såhär såg mitt igångsättningschema ut :)
vecka 1-2 :skritt under ryttare 20-30 min (rakt spår, långa tyglar)

vecka 3: skritt under ryttare 40 min, lägg in 1-2 travpass på 100-200 meter. fortf rakt spår.

vecka 4:öka längden på tarvpassen till 300-400 meter 4-3 gånger på ett ridpass.
trava fortfarande på rakjt spår men nu kan traven vara i lätt uppförslut.
arbeta gärna i skritt på lite böljda spår och jobba lite med lösgörande arbete.

vecka 5-6: öka längden på travpassen sucessivt. lägg in enstaka galoppass på 200-300 meter.fortsätt med lösgörande rbete i skritt .. klättring och konditionsträning kan börja i liten skala.

vecka 7-8: rid i första hand på rakt spår ute,korta pass på böjt spår kan påbörjas. öka galloppassen till 2x600 meter (var noga med ett jämnt och lugnt tempo). klättra gärna hästen för konditionsträning 1-2 ggr i veckan och öka längden på klättrings passen till 2x10 minuter med inlägg av skrittpass.

vecka 9-10: ridpassen på ridbanan kan sucessivt förlängas och galopp på böjt spår kan läggas in.

vecka 11-12 om hästen hittils fungerat bar med uppträningen kan den vara tillbaks i fullt arbete och eventuell "hopp"träning kan påbörjas:)

så här såg alltså mitt igångssättnings schema ut..
du får säkert ett eget...
men det tar sin tid kan jag säga.. har inte vart lätt när de vart sånt skitväder ute.
kotledsinflammation kan ju tyvärr vara lite bråkigt, har tyvärr fått en ganska dålig bild av det pga av kompisars hästar som fått tillbaka det gång på gång på gång..

jag följde mitt schema MEN måste tillägga att jag tog det ännu lugnare änn vad som stog. jag har gått över en halv månad med mitt schema pga av att jag dratt ut på det och tagit det ännu lugnare.. sen är det schemat anpassat för om man rider ca 4 dagar i veckan..

Jag ska till veterinären i morgon för att jag vill vara säker på att han är helt ren å fin innan de är dags för att börja småhoppa lite:)

lycka till med din:)

Taaaack allihopa så himla mycket för era fina meddelanden !!!!
Nu känns det lite bättre iaf :)
Självklart sätter vi igång honom försiktigt med mycket långa skritt promenader ( eftersom det helar ) och med tanke på hans ålder och vad han har vart med om innan vi köpte honom så kommer vi förmodligen förlänga igångsättnings schemat en del ! :) jag återkommer med schemat hur det ser ut och vad vi ska göra under kommande tid :)
PÅ måndag ska vi på åter-besök, meddelar hur det gått lite nervös nu :S men det är ju normalt ialla fall... ;)

Tack återigen så hemskt mycket för eran vänlighet !!!
<3 <3 <3 <3 kram Zimone

gud va gulligt av dig att du orkade skriva ner allt :laugh: tack tack tack :) :banana:

självklart kan vi det :) det blir kul att höra av sig och få veta :D nu ska vi in på måndag pirrig som tusan ...:crazy: men det går nog bra !!:D

min bästkille har känts superfräsch nu sista två veckorna, så idag tyckte vi båda att det var dags att visa småpojkarna hur tölt ser ut!!! Helt ljuvligt!!! Spolingarna fick lite fnatt och Geysir töltade som den Gud han är, jag bestämde att vi bara skulle tölta en kort bit - men om Geysir fått bestämma så hade vi gjort det fortfarande :bow: Fyra månader och två dar sen vår senaste (och förhoppningsvis sista) krasch lixom, jag är så lycklig - man får inte svära här va?:angel:

lätt för mej att säga, men snälla bryt inte ihop om det blir mer behandling - min kung blev sprutad i bägge fram två gånger, sen blev det Metacam i två veckor, sen var det så lägligt att vi åkte in för koll av tänder och då klämde jag in ett böjprov... Inte helt rent men klartecken att fortsätta med promenader och skritt-turer, och idag kom belöningen för oss båda. Helt ärligt... jag vet inte vem av oss som blev gladast över den tölt-biten... kungen såg så jäddrans nöjd ut efter så det är inte klokt:banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 876
Senast: Lavinia
·
Ridning Har sett att det finns många andra trådar om igångsättning efter skada/vila, men känner ändå att jag inte riktigt blir klok på hur jag...
Svar
2
· Visningar
1 213
Senast: Rubinen
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 421
Senast: pews1972
·
Hästhantering Hej! jag har ett fullblods sto på 11 år och hon är en väldigt snäll dam men med fullblodsnerver. För ca ett halv år sedan började...
2
Svar
23
· Visningar
6 021

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka