Kotledsinflammation "förvirrad ägare"

E

et_flikkan

Igår var hästen på Ultuna där hon fick prognosen lindrig kotledsinflammation vänster fram. Både jag och mamma blev som frågetecken då vi var på kliniken för att hon inte fick med sig höger bak :confused:. Hon hade en tvågradig hälta vänster fram men visade inget på röntgen. Haltade ingen höger bak elr vänster bak.Helt ohalt på dom andra benen

Nu har jag suttit hemma och tänkt som en galning på hur i helskotta kotledsinflammationen har uppkommit vänster fram. Är det så att problemet på höger bak har uppkommit för problemet i vänster fram elr tvärt om?. Vi hade ET ute i augusti förra sommaren och hästen behandlades 6 gånger och blev bra i bakkärran men nu kom ju problemet tebax så det måste ha varit vänster fram som spökade redan då :confused:.

Ja iaf så ska hästen vila nu i två veckor. Jag kommer massera höger sidan nästan varje dag och promenera mkt med hästen så ska hon på återbesök sedan. Hoppas, hoppas att hon blir bra, det va ju "bara" en lindrig inflammation.
 
Sv: Kotledsinflammation "förvirrad ägare"

Blev inte hästen sprutad om den var 2-gradigt halt på böjprovet ?

Är en 2-gradig hälta "lindrig" så att den kan botas genom enbart skritt i några veckor ?

Min förra häst blev sprutad trots att hältan enbart var ½ grad efter böjning (ingen hälta före böjprovet). Skulle skrittas efter det i två veckor och sedan börja ridas lite försiktigt. Funkade bra och fick inte tillbaka inflammationen.

Någon som vet gränserna för vad som kan kallas "lindrigt" ?
Jag tycker 2 grader låter mycket om hästen ska självläka, men jag kanske har fel :confused: .
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kotledsinflammation "förvirrad ägare"

en fråga;
vad har ET behandlat för något?
 
Sv: Kotledsinflammation "förvirrad ägare"

melev skrev:
Blev inte hästen sprutad om den var 2-gradigt halt på böjprovet ?

Är en 2-gradig hälta "lindrig" så att den kan botas genom enbart skritt i några veckor ?

Min förra häst blev sprutad trots att hältan enbart var ½ grad efter böjning (ingen hälta före böjprovet). Skulle skrittas efter det i två veckor och sedan börja ridas lite försiktigt. Funkade bra och fick inte tillbaka inflammationen.

Någon som vet gränserna för vad som kan kallas "lindrigt" ?
Jag tycker 2 grader låter mycket om hästen ska självläka, men jag kanske har fel :confused: .

Jo hon blev sprutad.

Hästen var inte halt före böjprovet.
Jag tycker också att 2 grader lät väldigt mkt och kommer nog inte följa så mkt av veterinärens råd om att jag kunde rida henne i två veckor utan jag kommer promenera då hon står väldigt mkt stil i sin hage och det e inte bra för hennes bakkärra som även den är dålig och massera.
 
Sv: Kotledsinflammation "förvirrad ägare"

SomethingCorporate skrev:
en fråga;
vad har ET behandlat för något?

Då jag e väldigt dålig på att förklara så lägger jag in en bild på min häst. Har ringat in vilka muskler som behandlades.

ET55.jpg
 
Sv: Kotledsinflammation "förvirrad ägare"

är den öm i länden?
 
Sv: Kotledsinflammation "förvirrad ägare"

Veterinären kände på hela ryggen igår och sa ingenting om länden. Tyckte att hon var väldigt rörlig i sin rygg. Men själv tycker jag att hon är öm.
 
Sv: Kotledsinflammation "förvirrad ägare"

ömhet i länden kommer i allra flesta fall från att hästen avlastar antingen fram eller bak parti.

i dom flesta fal sitter faktiskt problemen fram (ganska logiska när man tänker att hästen bär större delen av vikten där och då benen fästs i bålen med bara muskler, med andra ord kan mkt "gå fel" där)
Men i detta fall så kan man börja fundera på om de kanske sitter bak och de avlstar bak och har därför blivit dålig fram?
eller så är fram de urspungliga problemet och de har fått en svullnad i länden av att avlasta och därför får en rörelse som inte riktigt hänger med.

om veterinären har rätt och de är kotledsinflamtion som är de urspungliga problemet så borde dom andra problem också försvinna.
då ett ont föder ett annat..
(men hästen kan självklart också ha fler problem..)
och tyvärr behandlar man ofast symptomen och inte orsaken...

det väldigt svårt att säga utan att se hästen.
bara en massa tankar.
hoppas de inte blev för yrt.
 
Sv: Kotledsinflammation "förvirrad ägare"

Kompensations hälta med kotledsinflammation, en sekundär skada. Jag tycker att du gör rätt i att bekymra dig för höger bakben, om jag skulle komma med en okvalificerad gissning nu utan att ha sett hästen. Sök saccralt, be din ET titta på saccralleden samt övergången vid länden mot lumbago. Om denna inte kan klara det, sök en annan.
 
Sv: Kotledsinflammation "förvirrad ägare"

Detta e en väldigt känslig häst som visar direkt när hon har ont så jag kollade igenom hela henne för några dagar sen och märkte då att när jag tog på en muskel mellan frambenen lite på vänster sida så kastade sig hästen frammåt och såg väldigt fundersam ut. Gjorde samma sak på höger sida och fick samma reaktion, dock inte lika kraftig. Fortsatte massera och pilla lite där på vänster sida och hon blev bara ännu argare, vad kunde detta va? Smärta, kanske problemet kommer därifrån? :confused:
 
Sv: Kotledsinflammation "förvirrad ägare"

Okej, ska kolla med min ET.
 
Sv: Kotledsinflammation "förvirrad ägare"

et_flikkan skrev:
Jo hon blev sprutad.

Hästen var inte halt före böjprovet.
Jag tycker också att 2 grader lät väldigt mkt och kommer nog inte följa så mkt av veterinärens råd om att jag kunde rida henne i två veckor utan jag kommer promenera då hon står väldigt mkt stil i sin hage och det e inte bra för hennes bakkärra som även den är dålig och massera.

Då förstår jag. Jag trodde inte hästen blev behandlad utan skulle "självläka" en 2-gradig hälta på 14 dar :o
 
Sv: Kotledsinflammation "förvirrad ägare"

Nej då :p Jag är en kråka på att förklara så det var mitt fel.
 
Sv: Kotledsinflammation "förvirrad ägare"

et_flikkan skrev:
Igår var hästen på Ultuna där hon fick prognosen lindrig kotledsinflammation vänster fram. Både jag och mamma blev som frågetecken då vi var på kliniken för att hon inte fick med sig höger bak :confused:. Hon hade en tvågradig hälta vänster fram men visade inget på röntgen. Haltade ingen höger bak elr vänster bak.Helt ohalt på dom andra benen

Nu har jag suttit hemma och tänkt som en galning på hur i helskotta kotledsinflammationen har uppkommit vänster fram. Är det så att problemet på höger bak har uppkommit för problemet i vänster fram elr tvärt om?. Vi hade ET ute i augusti förra sommaren och hästen behandlades 6 gånger och blev bra i bakkärran men nu kom ju problemet tebax så det måste ha varit vänster fram som spökade redan då :confused:.

Ja iaf så ska hästen vila nu i två veckor. Jag kommer massera höger sidan nästan varje dag och promenera mkt med hästen så ska hon på återbesök sedan. Hoppas, hoppas att hon blir bra, det va ju "bara" en lindrig inflammation.

Det är vanligt att hälta vandrar diagonalt. Som din häst med ont i höger bak då belastar den vänster fram och därav förmodligen kotledsinflammationen v fram. Vilket som är hönan och ägget är inte alltid så lätt att säga. Därför är det alltid viktigt att få bukt med hältor snabbt så att det inte leder till ytterligare hältor som vandrar runt när hästen försöker kompensera ett ont ben.

Hälsning Maja
 
Sv: Kotledsinflammation "förvirrad ägare"

eftersom hon inte reagerade på böjprovet så tror jag inte att det e nånting i benet utan att det sitter längre upp. Länden eller bäckenet, hon har ju som sagt haft problem förut.
 
Sv: Kotledsinflammation "förvirrad ägare"

Jag är dålig på att hitta orsaker till kotledsinflammationer (hårt underlag, skoning mm) men min dam hade först dubbelsidigt hovledsinf. fram. Hon behandlades för det i H-borg med spruta. Därefter kom dubbelsidig kotledsinfl. fram. Hon hade 4 graders hälta på ena och 3 graders hälta på den andre. Hon behandlades igen mer kraftfullare.
Hon vilade ½ år, skrittades ½ år, promenad red henne därefter i 1 år och nu verkar allt har läkt ihop. Man har ju i bakhuvudet att det kan komma upp när som helst men faktum är att det ännu inte har blivit något och nu rider jag nästan som förrut. Jag tävlingshoppar inte 1,20 längre.
Jag hoppas det är lite tröst att höra andra som har haft samma bekymmer. Och att det faktiskt kan läka om man är försiktig. Det viktigaste rådet för mig var att vara försiktig med ridning på böjt spår, särkilt i trav/galopp.
 
Sv: Kotledsinflammation "förvirrad ägare"

Jag kommer vara väldigt försiktig med hennes igångsättning sen om hon är bättre, vilket jag verkligen hoppas att hon blir.
Nu ska hon bara få gå i sin hage och bli masserad tills vi flyttar till våran egen gård i slutet av maj. Kommer väll börja rida lite men dock väldigt försiktigt.
 
Sv: Kotledsinflammation "förvirrad ägare"

Boj skrev:
Kompensations hälta med kotledsinflammation, en sekundär skada. Jag tycker att du gör rätt i att bekymra dig för höger bakben, om jag skulle komma med en okvalificerad gissning nu utan att ha sett hästen. Sök saccralt, be din ET titta på saccralleden samt övergången vid länden mot lumbago. Om denna inte kan klara det, sök en annan.

En fråga från en nybörjare:

Är roterat bäcken och sned sacralled samma sak ?
Hur går behandlingen till och hur lång tid tar det innan man kan börja rida igen ?

Ursäkta om jag snodde tråden lite från skaparen :angel:
 
Sv: Kotledsinflammation "förvirrad ägare"

Har du kollat högre upp på benet ?

Jag har haft ett fullblod som en sommar snubblade över ett par markbommar och blev halt...

Enligt Åby hade han dubbelsidig kotledsinflammation på bägge fram.

Sprutades och fick kortison och sen sattes han försiktigt igång.
Och efter ca 6 månader hoppade han 1.10 och 1.20 hoppningar.
Efter ytterligare 6 månader skulle jag sälja honom, då gick han inte igenom besiktningen i Helsingborg.
Vet hittade inget, inte ens vid böjprov utan det var mer en "känsla" av att något var fel....

Jag röntgade honom på alla håll och kanter och tillslut hittades en hårfin spricka tvärs igenom höger framknä....

Han hade alltså hoppat 1.20 hoppningar med brutet ben !?!?!?

Så efter det rekomenderar jag alltid att man ska kolla benen högre upp om det fortfaranade inte känns 100 efter avslutad kotledsiflammationsbehandling....
 

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 846
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 425
Senast: domesticus
·
Hästvård 18-årigt halvblod imp. Irland, hade en kotledsinflammation 2009 som behandlades med tuppkam och läkte fint. Han röntgades i samband med...
Svar
4
· Visningar
1 569
Senast: Ekblomma
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 206

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp