kotledsinflammation, bandage vila VS blistra

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare caroline_star
  • Startdatum Startdatum
C

caroline_star

HEJHEJ. jag testar att lägga denne tråden här eftersom det är mkt mer travfolk som pysslar med blistring. Jag har jobbat i ett travstall och använt cedar oil och andra starka liniment när vi ska blistra.
Nu så har mitt halvblodssto fått kotledsinflammation och jag funderar på om ja ska blistra henne? vad anser ni? tycker ni att jag ska testa att blistra henne, och med vilket märke isf? vi gör ju alltid det på travhästarna, så vf inte på min ridhäst. det känns lite konstigt att blistra henne, men vi får ju godsa resultat på våra travhästar.

mvh carroo:bump::bump:

Sv: kotledsinflammation, bandage vila VS blistra

Har hästen fått kotledsinflammation ska den givetvis behandlas av veterinär.
Blistra kan man göra INNAN det blivit en inflammation, dvs om hästen är lite öm men utan hälta.

hejhej.. hon har vart inne på klinik flera ggr nu, men det känns inte som om att det blir ngt framsteg, utab det e bara samma sak hela tiden. det var df som jag funderade op o blistra henne en gång för att se. så jag har veterinär på henne redan, men hon kommer inte med några bra förslag som jag kan göra för att förbättra hela situationen, utan det e just bara boxvila/sjukhjage och att gå utt o skritta henne som gäller. jag vill kunna göra ngt mer för min häst. hon fick denne inflammationen pga en hovböld så hon hade belastat hennes framben helt fel.
mvh carroo:rofl::rofl:

hejhej.. hon har vart inne på klinik flera ggr nu, men det känns inte som om att det blir ngt framsteg, utab det e bara samma sak hela tiden. det var df som jag funderade op o blistra henne en gång för att se. så jag har veterinär på henne redan, men hon kommer inte med några bra förslag som jag kan göra för att förbättra hela situationen, utan det e just bara boxvila/sjukhjage och att gå utt o skritta henne som gäller. jag vill kunna göra ngt mer för min häst. hon fick denne inflammationen pga en hovböld så hon hade belastat hennes framben helt fel.
mvh carroo:rofl::rofl:

Tycker du ska ta hästen till en t ex equiterapeut som kan hjälpa dig få hästen rak så den belastar sin kropp rätt :D

då tror jag att du måste söka hjälp att få henne rak och så hon belastar rätt. hur ser hovarna ut? dålig hovslagare han oxå göra hästen sne i benen.. veterinären kan ju bara bota den inflammation som finns nu, sedan måste ju du hjälpa hästen så det inte kommer tillbaka igen.

Jag köpte henne för ca 3 mån sedan. när min hovslagare var där för första gången och skulle ta o sko henne så märkte han att hon hade ett stort hål i hiovvägen. denne hade hon fått pga en gammal hovböld. detta hålet var väldigt stort och de på kliniken gipsade hennes hovar. sedan så har hon vart tillbaka hos veterinären för att kolla upp detta hålet och för att behandla hennes kotledsinflammation. så jag vet ju orksaken till att hon fick detta, och hennes hovar är helt normala i dagsläget. hovslagarn har gjort ett jättefint jobb tilslammans med veterinären.
det som jag ville ha lite hjlp med nu var om det finns ngt ytterliggare som jagf kan göra för henne. som att blistra? hehe :idea:

mvh carro

Jag köpte henne för ca 3 mån sedan. när min hovslagare var där för första gången och skulle ta o sko henne så märkte han att hon hade ett stort hål i hiovvägen. denne hade hon fått pga en gammal hovböld. detta hålet var väldigt stort och de på kliniken gipsade hennes hovar. sedan så har hon vart tillbaka hos veterinären för att kolla upp detta hålet och för att behandla hennes kotledsinflammation. så jag vet ju orksaken till att hon fick detta, och hennes hovar är helt normala i dagsläget. hovslagarn har gjort ett jättefint jobb tilslammans med veterinären.
det som jag ville ha lite hjlp med nu var om det finns ngt ytterliggare som jagf kan göra för henne. som att blistra? hehe :idea:

mvh carro

Tyvärr rakställer sig inte hästen sjäv, så den bästa hjälp du kan få är att kontakta o besöka någon som kan hjälpa dig få hästen rak :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka