Kotledsinflamation

nice and happy

Trådstartare
Jag är inne lite på att köpa ett fbl med kotledsinflamation, han skall vila 2mån till innan han sätts igång igen. Han visar ingen hälta nu.

Skulle ni ha chansat?
Någon med erfarenhet om detta, hur gick det för era hästar?

Sv: Kotledsinflamation

Det beror väl lite på - har den haft det en gång eller flera, vad tror du att det beror på (dåligt byggd/dålig ridning/dålig skoning/ngt annat), vad kostar den, vad har du tänkt att ha den till osv?

Spontant skulle man väl vilja vänta och se vad som händer när den sätts igång, den kanske blir halt igen på stubben... Min häst hade en kotledsinflammation ett halvår innan jag köpte den, enligt fg ägare berodde detta på felskoning (?). Jag röntgade för att se så det inte var några pålagringar och sedan köpte jag henne ändå - och hon har inte drabbats igen, peppar peppar, och det är fyra år sedan.

Nej det skulle jag aldrig göra. Det finns så många andra hästar att köpa så det inte finns någon vits att köpa en som redan är skadad/sjuk. Det finns roligare saker att lägga pengarna på än vet.räkningar.

Som hästägare åker man på så många skador och sjukdomar ändå genom åren att man inte vill ha mer än nödvändigt. Att hitta dolda fel inför ett köp eller avslöja att en häst inte är fräsch eller hållbar är heller inte det lättaste, så har jag sådan "tur" att jag redan i förväg vet att hästen inte är fräsch så behöver jag inte fundera mer på den utan kan stryka den från listan.

Det är endast om en riktigt, riktigt topphäst skulle ges bort nästan gratis pga skada som jag öht skulle kunna tänka mig att ge det en chans. Jag kom nämligen precis att tänka på en super-duper snygg häst med kanongångarter som köptes för ett par tusenlappar i från en utav våra mest kända ryttare efter att denne lagt ner flera år utav undersökningar, arbete och enormt stora kostnader för att få hästen ridbar, vilket inte lyckades trots att inga större fel hittades.

Tillslut gav teamet runt omkring hästen upp och en annan ganska känd profil frågade om h*n inte kunde få köpa hästen och pröva att skola om den till en annan gren (icke ridning). Vilket fungerade! Idag tävlar hästen på elitnivå och köptes alltså in för slaktvärdet (dvs kostnaderna som skulle blivit om trotjänaravlivning skulle använts).

Så okej, om det vore en GP-häst som erbjöds till försäljning för väldigt låg summa pga skada med osäker utgång så skulle jag chansa. Men då skulle det vara en känd GP-häst ;)

I övrigt skyr jag de skadade hästarna som ett bränt barn skyr elden.

Det skulle jag inte göra.

Onödigt att köpa sig problem när det finns helt friska hästar att köpa.

Jag har nyligen tagit bort min häst bla pga av upprepade kotledsinfl.

Vet man varför hästen fått det? Har den haft det förut? Hur har den ridits och i vilken omfattning? Vad ska du ha den till?

Vi kanske tittat på samma häst! Funderar också.....;)

Håller med Saigon.

ALDRIG.
särskilt inte ett fullblod. Finns hur många såna till billigt pris som helst, som INTE varit/är skadade.

Tur man är olika!:) Jag ger gärna djur en andra chans, särskillt fullblod, men det beror givetvis på vad man har för förutsättningar! Jag skulle inte köpa en skadad häst om det vore den enda hästen jag skulle ha. Då vill man ju rida NU! Men har man eget stall med flera hästar och framförallt tid att vänta på att hästen ska bli frisk så tycker jag att man kan chansa om det är en sådan typ av häst man söker i övrigt. Men som sagt alla är olika och tur är det!:)

Ja jag har inte möjlighet att ha en massa hästar framför allt inte om de inte går att rida, så därför är det uteslutet för mig tyvärr.

de beror ju helt på varför hästen fick de, om de är första gången och de beror på dålig ridning, dåligt underlag eller så så skulle jag kunna köpa om ja verkligen ville ha den.
har vart med om många hästar som nästan blivit utdömda pga av kotledsinflammation men som nu är i full gång och inget tecken på de längre.
men då förutsätter ju de att den inte får de pga annan skada utan pga dålig ridning/underlag och dålig ridning.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
1 006
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Idag var vi iväg på klinik och känner bara att jag skulle vilja ventilera mig lite. Se om fler kanske har liknande problem? Veterinären...
Svar
0
· Visningar
324
Senast: Zevzan
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
745
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Släpande bakben