kotledsinflamation?

D

dyrre

Min häst fick en lättare kotledsinflamation vänster fram.
Haltade bara på böjt spår ej på rakt eller vid böjprov. Hon blev behandlad i kotan och vilade i 3 veckor vid återbesök på klinik va hältan helt borta.
Enligt veterinären skulle jag sätta igång henne försiktigt skritta 2veckor trava 4veckor innan galopp och ej rida på böjda spår.
Började med att skritta i 2veckor varje dag började sedan trava men travade bara 2veckor innan jag började galoppera annsåg att om hon ej blev halt av sina dagliga race i fullgalopp runt hagen så kunde jag lika bra börja galopera lite försiktigt men bara korta sträkor på rakt spår i skogen. Har nu galopperat henne i en månad och rider ganska långa turer med rätt mycket galopp.
Tänkte åka och hoppa lite små gymnastik hopp ida och starta en debutant fälttävlan om två veckor.
Tycker ni att jag gått för fort fram? Hästen är ett fullblodsto på14år som aldrig varit skadad tidigare och som rör sig mycket i hagen och tappar inte kondition i första taget.
Har varit välldigt noga med att kolla henne på böjt spår i mellan åt så ej hältan kommit tillbaka.

Sv: kotledsinflamation?

ingen som har någon erfarenhet av kotledsinflamation?

Igångsättning är ingen vetenskap enligt min erfarenhet, vad som funkar eller inte funkar beror mycket på ryttaren/hästen. därför är jag hellre lite för försiktig. Problemet är väl mycket att se om den gamla hältan kommer tillbaks, kotledsinflammation behöver inte synas om man inte gör böjprov. Jag har en häst som jag tyckte ömmade i ryggen, på klinik var det kotledsinfalmmation båda fram, 3-gradig hälta, dvs ganska rejält halt. Men hästen visade ingen hälta vid ridning, inte heller på böjt spår, och reds för tränare som tyckte den gick bra. Och den löshoppade glatt 1.20 utan att fundera på att vägra... Men om du ökade traven gradvis (ofta kör jag +5 min trav per dag), har en hyfsad hovslagare och ok underlag så gissar jag att din igångsättning kan funka.
Att låta hästen gå på flera olika underlag per dag, och gärna lite skritt på asfalt, verkar veterinärerna tycka är en bra ide. Glucosamin rekommenderar de också efter ledproblem.
Men att hästen springer i hagen brukar veterinärerna tycka är ok när de är friskförklarade, då de inte har någon tyngd på ryggen då. Men belastningen på framkotorna vid ridning är vad jag förstår lite annorlunda. Debutantfälttävlan låter lite tufft, men du skriver inte hur många veckor sedan du satte igång henne.
Vad man ska tänka på är att hästen snabbt brukar få tillbaks kondition och muskler, men de attans lederna och skelettet tar länger tid på sig. Det är därför man ska ha en långsam och gradvis igångsättning, och öka lasten successivt på lederna.

ingen som har någon erfarenhet av kotledsinflamation?

En hel del och de hästarna har sätts igång väldigt långsamt och försiktigt.

Det är lätt att man tycker hästen är frisk fast det inte syns eller känns.

Lika är det mkt viktigt att man varierar underlaget.

Att kotledsinflamationer är vanliga bland ridskolor beror just på att de trampar runt i ridhuset aldelles för mycket.

Jag skulle följa veterinärens ordination och definitivt inte börja hoppa eller tänka på FT utan en återkoll av hästen i och med att du ridit på utanför ordination och vad jag tycker som ganska intensivt.

Hoppade lite lätt med henne igår och det tyckte hon var super kul:)
Hon har varit igång i 2månader nu och om jag startar fältävlan med henne har hon varit igång i 2 1/2 månad men det kanske är för snart att starta fältävlan med henne? Kanske väntar till sista september då hon varit igång i 3mån att starta fälttävlan.
På kliniken sa dom att jag ej behöver komma tillbaka på återbesök om hon ej blir halt igen.
Tänker nog köra på nu och så håller hon så håller hon annars får hon bli avelssto hon är ju rätt gammal.
Idag när jag släppte ut henne så körde hon värsta racet runt hagen och jag blir så himmla rädd att hon ska skada sig eller dra upp den gammla skadan när hon gör så:( Kan inte ha henne i en mindre hage då blir hon bara stressad och nervös. Fullblod ni vet:angel:
Har blivit super nojig nu efter hennes skada typ rider alltid med lindor fram sätter på linement då hon rids lite hårdare och bak on track lindor på nattan vid hård anstängning vet ej om det hjälper men känns lite bättre iallafall:)

Min hade en kotledsinflammation i båda framkotorna i våras. Jag tränar och tävlar dressyr med min herre och enl vet skulle han vara tillbaka på sin vanliga nivå 2 mån efter han vart friskförklarad. Jag var iaf in efter han varit igång för fullt i 1 månad just bara för att kolla att allt var ok. Tyvärr ska jag in igen, men den det är en annan grej som spökar.

Jag har inte hoppat min häst öht efter hans kotledsinflammationer. Om jag var du skulle jag ta det varligt å skynda långsamt. Jättebra att hästen är pigg å ohalt men glöm inte att fundera över anledningen till att hästen blev dålig.

Glucosamin kan jag också varmt rekommendera!!

Frågan man kanske borde ställa vid en kotledsinflammation är snarare varför hästen fick den från första början och utifrån det avgöra hur lång tid igångsättningen och uppbyggnaden bör ta, och framförallt vad den ska innehålla för typ av arbete. Det är inte för inte som många kotledinflammationer återkommer gång på gång...

va väldigt försiktig är mitt råd...
hellre inte hoppa på ett tag än o få en häst som aldrig blir frisk, lr hur?...
åk hellre in o kolla en xtra gång så det inte är ngt...

// Johanna som nyss fick ta bort sin som inte höll i benen:(

Liknande trådar

Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
970
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 001
Senast: Sirap
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
881
Senast: Nevermind
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 771
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V