Kotledsinflamation

J

__Jeanette

Hejsan, jag håller på och ska köpa en ny häst nu, efter att jag fått avliva min förra efter en tragisk olycka,.
Men det är så att hon har kotledsinflamation, eller jag har haft henne och tränat henne i två månader, men inte köpt henne,. Och sen på besiktningen så visade det sig att hon hade kotledsinflamation. Hon blev då sprutad med tuppkam och kortison, återbesök efter 4 veckor men var då ingen skillnad, blev sprutad med ett annat preparat denna gång ( minns inte namnet ), återbesök efter 2 veckor då hon fortfarnade var halt 1.5 grader, blev sprutad igen med samma preparat och nu ska vi tillbaka om två veckor igen.
Nu är min fråga, vad råder ni mig till att göra, jag är orolig för att hon kommer få tillbaka inflamationen när jag börjar träna henne igen, just det, kanske bör nämnas, det är en reininghäst och tanken var att hon skulle bli min nya tävlingshäst..

Sv: Kotledsinflamation

KÖP INTE PROBLEM!!

De kommer ändå.

Det finns säkert en häst där ute som är helt frisk och bara står och väntar på dig.

Jo jag tror det också..
Är bara det att just reininghästarna finns dte ju inte så gott om, och jag är så rusktigt förälskad i denhär hästen ( har varit med från början, inridning, hantering allt. )

NEJ. köp INTE. Koltledsinflamationer kan vara både långdragna och kan så småning om bli kroniska om man har otur. Tyvärr så tror jag att det på din häst kommer att ta långtid innan /Om hon kan bli frisk förklarad då hon redan är sprutad några gånger. Och hur kul är det att köpa en häst som ska stå ett havlår, och sen sakta skrittas i gång? fundera på det.

Gjorde ni en besiktning inna provtiden började?

Om din ambition är att ut och träna och tävla denna säsongen ska du nog inte köpa hästen. Men om du är villig att låta hästen ha en lång konvalsens så att leden verkligen hinner återhämta sig med risk för att den aldrig blir bra, då kan du köpa den.

Det är ju något som inte stämmer (skoning, foder, underlag, träningssätt etc)...Är trakterna låga? Långa tår...detta kan vara problemet...Min häst har haft kotledsinflammation två ggr och vi har börjat kräva korta tår runt om och höga trakter bak. Dessutom får han Glucosamin sedan i julas...OCH mycket försiktig igångsättning. Nu efter ett halvår börjar vi skymta ljuset och vi var och tävlade en sväng i helgen. Också tänkt som reininghäst...och jag tror fortfarande att han kan bli det!

Sen kan man ju fundera över om man vill satsa på en häst som redan är halt?

Jag skulle aldrig köpa en häst med problem! Finns ju hur många hästar som helst som faktiskt är friska..

Hej våran ponny hade också kotledsinflamation som kom tillbaka vid igångsättning. Men det visade sig att hon hade erlichios så kolla det först.

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 179
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 349
Senast: mackan
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 789
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 918
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka