Kotledsinflamation!

L

lisenoberg

Lånade ut mitt 14-åriga sto på foder i februari förra året. Pga förändrad ekonomi och tidsbrist ville fodervärden lämna tillbaka henne. Hon sa också att hästen var halt på hö.bak.

Hästen kom hem förra lördagen och igår var vi hos vetrinär med henne.
Det visar sig att hästen är halt på alla 4:a ben, behandlad i 3 för kotledsinflamation, båda fram & högerbak. Även för glidledsinfl i hö.bak.
Till råga på allt hade hon dessutom för höga njurvärden.

Ska på återbesök om 4 veckor & då ska förmodligen ryggen röntgas också.

Är det någon som varit med om liknande? Läste gamla trådar och där verkade det som att ingen häst blir helt återställd efter kotledsinflamation i ett ben, och min har i 3! Behöver råd...

Sv: Kotledsinflamation!

Jodå en av våra hade det på båda fram och hon blev helt återställd.Lycka till

Men hoppas att du har ett bra kontrakt mot fodervärden då det tydligen hänt hos henne,för det tar tid och kostar.
Sen beror ju utgången oxå på hur länge hon gått med det då hon redan var halt hos fodervärden samt varför hon fått inflammationerna och hur röntgen ser ut.

Senast ändrad:

Kotledsinflammationer brukar inte vara så svåra att bli av med...
Dock får man vara noga så dom inte kommer tillbaka.
Tex rida i rätt form, underlag m.m
Lycka till!

Men fy vad tråkigt :( Min gamla har haft kotledsinflammationer diagonalt men han är återställd. Man får försöka se över skoning, ridning osv. Men visst, ofta de får tillbaka det tyvärr. Beror ju lite på omständigheterna med så att säga.

hej, min häst hade kotledsinflammtion på 3 ben, samma 3 ben som din.. han blev friskförklarad på´3e besöket. nu är han igångsatt i 4 månader men nu misstänker jag hälta igen så ska dit i morgon på hältutredning..
har bara dåliga erfarenheter av kotledsinflammation då kompisars hästar fick tillbaka gång på gång och slutade oftast med avlivning..
Man blir sjukt orolig när man misstänker kotledsinflammation igen...
hoppas det löser sig för din häst:)

Det låter som att din fodervärd har ridit sönder din häst...

Väldigt tråkigt!
Gjorde ni veterinärbesiktning innan hästen åkte? I sådana fall och om hästen var frisk så skulle jag nog kräva in lite ersättning för veterinärkostnader från fodervärden.

Uruselt att göra på detta vis tycker jag!

Liknande trådar

Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
4
· Visningar
1 217
Senast: Sanne97
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 509
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 875
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 769
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka