kotledsifl v fram, hasledsinfl höger bak

yrbin

Trådstartare
Hej
Funderar på att köpa en häst på 9 år som inte gick igenom vet besiktningen, hade kotledsinflammation v fram och höger bak. Gått på ridskola i ett par år. Hon är röntgad och det visade inga fel. Så vill ha mängder med tips om liknande problem och hur man bäst sätter igång de och så vidare mm.

Sv: kotledsifl v fram, hasledsinfl höger bak

Första rådet är att inte köpa hästen förrän den är friskförklarad och igångsatt.

Hej
Tack nej köpa henne förren hon är friskförklarad hade jag inte tänkt göra. Men fundrerar på att köpa henne när hon blivit det så jag i huvudsak tar och sätter igång henne. Tror nämligen inte hon har någon sadel till henne och när jag provred hästen så hade den skavt:(. Det är ju en typisk sak som hjälper till att skapa problem plus haft lite för kul i hagen mm.

Ta låååång tid på dig att sätta igång den!
När min hade kotledsinflammation stod hon först ca 3 månader innan hon blev friskförklarad. Sedan var det jättelångsam igångsättning. Jag fick ett schema av veterinären, som var på 3 månader, men han sa ändå "dra gärna ut på detta om du kan". Det gjorde jag med ytterligare ca 1,5 månad.
Fick också rekommendation att använda glukosamin och back-on-track-paddar.
För mig funkade detta. Nu har hon varit frisk mer än ett år!:banana:
Lycka till! Om du känner och gillar hästen kan den vara värd att vänta på. Jag köpte också min favoritlektionshäst...:love:

Rätt annpassad utrustning är A och O, sedan en korrekt skötsel av hovarna. Dessa delar påverkar mkt på hållbarheten på en häst.
Ridningen är med en viktig del.
Mkt skritt jobb för att stärka upp hästen ben och leder och ligament, när hästen har varit i gång ett tag kan man börja lägga en del av skrittjobbet på asfalt.
Se till att hästen jobbar i korrekt och kliver på ordentligt.
Så småningom lägger man in små travpass där kan man även senare lägga små pass på asfalt.

Dock är skrittjobb en väldigt viktig bit som allt för många glömmer bort, en mild träning som är väldigt bra för benen på hästen.

Veterinärerna brukar ha lite föreskrifter hur man ska sätta i gång hästen efter en skada, så där kan du få mer råd!

Min häst hade exakt samma när hon var 14-15 år ungefär. Satte igång väldigt långsamt och var noga med att rida i rätt form osv. Hästen är nu 23 år och har aldrig haft kotledsinflammation igen.

Hej jätte tack för dessa tips. Hade tänkt skaffa back on track paddar, samt köpa benskydden proffesional choice. Läst mycket om de och de verkar vara allra bäst. Gärna mer tips

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
974
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 975
Senast: Lavinia
·
Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
837
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 079
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka