Kotkompression!

H

Heiti

Finns det någon här som har erfarenhet av kotkompression?
Jag ramlade av min häst 1 maj 2008 o fick kotkomp på kota L1, första kota "under" kotorna med revben på. Jag hade korsett "järnväst" i tre månader o sen startade resan tillbaka...
Jag tränar bålstyrka, yoga o går promenader. Rider naturligtvis:love: men jag blir inte bättre!!!:confused: Visst lever jag ett "vanligt" liv, även om det finns massor jag nu inte kan göra som jag tidigare gjorde utan att ens tänka på det. Tömma skottkärran efter mockning t ex.
Mitt största bekymmer bortsett från att det slite oerhört att böja mig framåt o plocka saker på golvet t ex (besvärligt när man har små barn...) o att jag inte kan lyfta tyngre än kanske 5kg är att jag inte kan sitta några längre stunder, åka bil är katastrof!
Rida går bra:laugh: jag har 2 islänningar.
Vad gör jag? Alla råd o tips tas emot med tacksamhet!
Hälsningar Agnetha

Sv: Kotkompression!

Jag känner en som har det genom gammal skada men den ska inte göra ont hela tiden, det kommer om hon överanstränger. Men hur lång tid det tog innan det blev på det "stadiet" vet jag förstås inte:confused: Prata med läkaren?

Själva kotkompressionen har läkt vid det här laget. Jag skulle tro att du behöver lång tid med rätt träning för att få tillbka styrkan i dina muskler. Sjukgymnstik!

Cilla
ortopedläkare

Råkade ut för samma skada som du för ca 15 år sedan - också en ridolycka - och eftersom det är så länge sedan så har jag förträngt det mesta av besvären ...

Gick också med korsett i tre månader. Och visst tog det ett tag innan jag var någorlunda besvärsfri därefter. Det är förvånansvärt hur snabbt man tappar styrkan i sina muskler. Jag gick till sjukgymnast - men slarvade med träningen hemma. Hade jag tränat flitigare så hade nog besvären gått över snabbare. Precis om du hade jag dock inga problem med ridningen

Än idag kan jag få lite känningar i ryggen - speciellt när jag dammsuger eller lukar ogräs (eller så tar jag det som väldigt bra ursäkt för att slippa :angel:).

Hej igen!
Jag har gått hos sjukgymnast 1 gång/vecka + hemmaträning hela hösten. Från o med januari cirkelträning måndag, sjukgymnast tisdag, yoga onsdag, sjukgymnast torsdag, ridning o promenader fredag-söndag. Tyckte jag var bättre en stund i våras, men så snart jag drog ner på träningen (terminen tog ju slut...) till ridning o promenader så jag hoppades verkligen att jag skulle ha byggt upp så mycket muskler att jag skulle klara att hålla det något så när över sommaren... så nu är det kass igen! "problem" jag har är dels är jag ingen "ensamtränare" träna hemma blir helt enkelt inte av hur väl jag än vet att jag behöver det! Dels vill jag väl kanske inte inse hur usel jag egentligen är, vill inte acceptera att det är så här läget är nu...
Vad gäller läkare... jag var på ortopeden sista gången i augusti förra året, sen talade de tydligt om att de var klara med mig... Efter det jar jag bara träffat läkare på vårdcentralen, oftast en ny varje gång... men det verkar inte som att de kan något om kotkompressioner:mad: o sjukgymnasten har bara core-träning att rekommendera. Hon tycker dessutom att jag är "jättestabil" o tränar hårt med bra vikter o många rep.
Så nu känns det lite jobbigt! Vi har en 3½ årig son o väntar på att få hämta lillasyster i Korea i augusti. Det är ett orosmoment det med, hur ska jag få ryggen att hålla för småbarn?
Nu blev det mest gnäll...:o

Hälsningar Agnetha

KL

Jag hade flera kotkompressioner, men jag fick inte gå med järnväst, fast iofs ville inte akuten röntga så röntgad blev jag inte förän 1-2 månader senare... Kan ju bero på det...

Min erfarenhet är att det tar lång tid att bli okej, jag är 5 år senare fortfarande känslig och måste tänka på ryggen och är sned numera för att jag musklat mig snett då jag undvikit smärtan. sjukgymnastik och lagom belastning i vardagen är vad som behövs.

Jag fick även rådet av läkaren att tänka på att inte ja för tungt arbete i framtiden plus att ajg fick ridförbud sedan efter röntgen i 2-3 månader.

Senast ändrad:

Jag fick en kotkompression 95 i samband med en ridolycka. Första tiden fick jag ont av att bära och rida. Jag kunde inte rida hästar med steg. Det också även den borde ha läkt.
Idag så har jag inte direkt några besvär från det. Det är nog min whiplash med nervskador som påverkar resten ev kroppen.
Jag kan lyfta tyngre utan att få ryggvärk just där(mer i nacke och övriga trasigheter;)) och kan rida hästar med gång utan att få ont.

Tålamod och träning är nog vad du får satsa på.

Ok! Jag får alltså försöka träna mer o vänta på bättring som det verkar!
Tack alla som svarat! Skönt att veta att det inte bara är jag som drabbats av detta! Usch det lät elakt, det var inte så jag menade o det förstår ni nog :-)

/Agnetha

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • FÅRtråden
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Tillbaka