Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu behöver jag pris förslag på dessa grejer:
1. Foderhäst/ponny: hur mycket ska man betala ägaren för att ha hästen på foder?
2. Medryttare: Hur mycket ska en medryttare betala ägaren i månaden om man är där ca 2-3 gånger i veckan?
Inget rätt och fel, vill bara ha riktmärken
Nja, många var nog verkligen en överdrift... jag bor också i Sthlm, Djursholm och jag vet ingen som tar 500 kronor för en dag. Snarare tvärtom att många inte tar betalt alls. Så vanligt i Sthlm tror jag inte att det är, även om det säkert förekommerHur mycket medryttare betalar beror helt på vad det är för häst och i vilken del av landet du bor. Jag bor i Stockholm och här tar många 500:- för en dag i veckan, 1000:- för två dagar o s v för hästar som är normalutbildade.
Om det står ett sådant pris handlar det nog om att hästen hyrs ut. Hästar som hyrs ut och hästar som det söks fodervärd till brukar på många ställen (tyvärr) hamna i samma annonskategori. Så står det ett pris kan du räkna med att det är den summan ägaren vill ha för att hyra ut hästen.Ja men precis! Det är nog bara jag som är trög när folk skriver i sina foderhäst anonser ”pris: 5000 kr/mån” då tänker jag att det är 5000 som betalas till ägaren, knas.
Nja, många var nog verkligen en överdrift... jag bor också i Sthlm, Djursholm och jag vet ingen som tar 500 kronor för en dag. Snarare tvärtom att många inte tar betalt alls. Så vanligt i Sthlm tror jag inte att det är, även om det säkert förekommer
Så utifrån din roll som mod uppmanar du oss att sluta diskutera på detta diskussionsforum?Diskussionen om vem som gör vem en tjänst och vem som ska bekosta vad, när det handlar om medryttare, kommer alltid fortsätta. Det finns ungefär lika många förutsättningar för detta som det finns medryttartillfällen.
Vissa hästägare behöver hjälp pga tidsbrist, vissa av ekonomiska skäl. Andra tycker det är bra om hästen motioneras lite mer även om det inte är någon katastrof om hästen vilar 5 dagar/vecka.
Vissa hästar kostar några kg hö om dagen, andra uppemot 10.000 i månaden i bara uppstallningskostnad.
Som jag skrev tidigare i tråden, det finns massor av trådar med såna här diskussioner. De kommer aldrig att nå konsensus. Varför inte bara släppa det?
/mod
Jag ser det tvärtom att det är bra att se olika åsikter om kostnader och sätt att ha hästeriet på. Jag tycker inte det är mer trådar om detta än om något annat, definitivt inte så att det på något sätt tar över forumet iallafall. Detta om något finns det ju mycket att diskutera om och få nya sätt att se på saker, trodde det var det som var lite vitsen med diskussionsforum.Diskussionen om vem som gör vem en tjänst och vem som ska bekosta vad, när det handlar om medryttare, kommer alltid fortsätta. Det finns ungefär lika många förutsättningar för detta som det finns medryttartillfällen.
Vissa hästägare behöver hjälp pga tidsbrist, vissa av ekonomiska skäl. Andra tycker det är bra om hästen motioneras lite mer även om det inte är någon katastrof om hästen vilar 5 dagar/vecka.
Vissa hästar kostar några kg hö om dagen, andra uppemot 10.000 i månaden i bara uppstallningskostnad.
Som jag skrev tidigare i tråden, det finns massor av trådar med såna här diskussioner. De kommer aldrig att nå konsensus. Varför inte bara släppa det?
/mod
Uppenbarligen är folk intresserade och har åsikt och då blir det diskussioner.Diskussionen om vem som gör vem en tjänst och vem som ska bekosta vad, när det handlar om medryttare, kommer alltid fortsätta. Det finns ungefär lika många förutsättningar för detta som det finns medryttartillfällen.
/mod
På ett diskussionsforum borde det ju ändå vara tillåtet att diskutera så länge god ton och ämnet hålls? Men det verkar vara helt knasigt enligt vissa (inte du då utan vissa andra om du förstår..).Uppenbarligen är folk intresserade och har åsikt och då blir det diskussioner.
Ja det vet jag mycket väl så jag förstår inte varför det behöver förklaras? Det tar bara onödig plats på tråden. Bra att du som moderator tar din uppgift på allvar men jag tycker att det ör onödigt i detta fall eftersom att jag inte har skrivit något fel, jag vill bara ha en uppfattning om hur det skiljer sig osv av olika anledningar. Nu tycker jag att det räcker med uppmaningar, jag vet att det finns andra liknande trådar. Eftersom alla trådar har så många svar och flyter ut i andra ämnen så hittar jag inte det jag letar efter: en översikt hur det ser ut i olika delar. Ta bort funktionen att starta trådar om det är så viktigt att kolla igenom alla gamla trådar. Med utveckling kommer förändringar vilket gör att en tråd från ex 2005 inte längre är relevant nu i 2019 (beroende på ämnet). Jag ber om ursäkt för att jag är jobbig.VI tar det från början då.
Detta är ett öppet internetforum. Man får inte alltid de svar man ber om. Ibland får man tips om var man kan hitta många fler svar än de som kommer lämnas i tråden ifråga.
Trådskaparen äger inte tråden, utan får acceptera att den kan få stickspår och svar som inte nödvändigtvis är exakt de som trådskaparen önskade från början.
Så länge forumets regler följs är detta helt okej.
Och du måste nog inse att det finns varken median, medelvärden eller riktmärken för det du söker. Det varierar mellan olika platser i landet, beroende på vad det kostar att ha häst just där. Det varierar mellan olika stall, beroende på var de ligger (både var i landet och var i förhållande till närmast större stad/tätort), om det finns kollektivtrafik, ridhus, ridvägar etc. Och det varierar väldigt mellan individer beroende på varför hästägaren vill ha medryttare eller fodervärd till sin häst.
Du har fått några förslag. De stämmer i just de fallen, men behöver inte vara ett dugg representativt för hur det är i resten av landet.