matildadahlgren

Trådstartare
Hejhej!
Jag håller på att leta häst men skulle vilja veta ungefär vad saker kostar per månad. Stallet som hästen kommer stå i kostar 2000kr i månaden och då ingår en spånbal i veckan och så hur mycket hö och havre man vill. Andra kostnader blir ju då hovslagare, vaccin, avmaskning, utrustning (men det blir ju inte någon månadskostnad), eventuell annan mat. Vet inte riktigt vad vaccin och avmaskning kostar eller hur ofta man ska göra det. Vet inte heller vad hovslagare kostar, vet bara att hästen jag rider nu har fått en faktura på 700kr. Men jag har kollat på en häst som går barfota, hur ändras hovslagar priset då?

Tacksam för svar!
 
Sv: Kostnader

Beroende på om din häst fungerar på det höet som finns i stallet eller inte, så kan du ju få räkna på kostnader för att köpa in eget hö... Vilket jag fick göra när min häst stod på lösdrift med fri tillgång på hösilage. Det var full "stallhyra" 1600/månaden plus kostnad för EGET grov och kraftfoder.

Och har höet i stallet, de värden som din häst fungerar på eller inte. Om inte kan du få ge extra tillskott i form av olika protein- och eller energifoder

Passar havre din häst, annars kanske du måste ge eget kraftfoder utanför det om det behövs i din hästs foderstat.

Vaccinering och hovslagar-kostnad skiljer sig ofta på var i landet du bor. Tillgång och efterfrågan så att säga. Och VET du att din häst klarar att gå att gå barfota i den miljön där du ska ha den och rida... En häst som klarar att gå barfota på ett ställe, kan behöva ha skor någon annanstans. Beroende på hur ridbana, stigar och ridvägar ser ut.

Det finns hundratals med trådar om vad det kostar att ha häst i olika diskussionsforum. Det går inte att ge ett entydigt svar.

Jag som har en 29-årig hästtant som för närvarande mest står i stallet och knallar i hagen, när hon inte är ute och bogserar runt med mig i grimskaft eller att jag lyckas kravla mig upp så att vi hasar runt i närområdet *mys*.

Stallhyra 800 kronor, box, hage, ström, vatten, gott om utrymme för eget foder, strö och utrustning.

Strö: Spånbalar och spånpellets/mån ca 500

Hö: 500 /mån

Lucern: 500 /mån

Betfor: 100 /mån

Majsolja: 100/ mån

Vetekli: 135/ mån

Busskort: 480/ mån

Bensin: 500/ mån

Hovslagare 900 kronor varannan månad då hon inte kan gå barfota.

Vaccinering kostar 550-950 /gång beroende på vaccin och vilken veterinär man får tag på...

Avmaskning är "kolla masken" har för mig runt 400 per kartong, (kollar vår o höst) och senaste tre åren har jag inte behövt maska henne. Men en avmaskningsspruta kostar väl runt 170 har jag för mig.

Hyra av hästtransport 200/ gång

Utrustning, såsom grimmor, sadlar, träns, täcken, borstar, hinkar, grepar, spadar och så vidare är svårt att sätta ett pris på då de slits olika. Men jag lägger nog ut pengar på utrustning (oftast beg) 2 - 4000 /år. Även om det inte är en månadskostnad så är det ju ändå en kostnad att räkna med.

Min häst är promenadhäst numera på hemmaplan och därför har jag inga tränings- och tävlingskostnader. Utan det får andra flika in med.

Jag bor i Örebro och har min häst i ett ruggigt centralt litet stall med två hästar, där stallägarparet ställer upp till 200 procent.

Många tänker inte heller resor till o från stallet, till o från foderaffären, till o från träningar och tävlingar som kostnad. Men med tanke på hur dyr bensin är, så ÄR det faktiskt en stor del av kostnaden i att ha djur.

Likadant försäkring, veterinär-, liv-, avel-.... osv, vilket är en djungel

Och självklart hur stor buffert för oförutsedda veterinäravgifter man kan lägga undan. Det är INGEN idé att sticka huvudet i sanden och säga att jag har en så frisk hästras och min häst blir aldrig skadad. Då är det säkert som amen i kyrkan att man får en hovböld, foderstrupsförstoppning eller långvarig senskada på posten.

Jag hoppas att du har fått ett LITET hum och något att fundera på och titta på priser runt om där du bor.

Lycka till med din häst.

Mvh

IngelaH
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 900
Senast: Tassa
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 13 årig tjej som älskat hästar hela livet. Jag har ridit på ridskola ett bra tag men även varit medryttare till än häst...
Svar
13
· Visningar
2 479
Anläggning Jag måste flytta mina 2 hästar och vår hyresvärd på vårt hus har eget stall och 2 hästar som han bara matar (gör inte mycket med dem)...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 129
Senast: kryddelydd
·
Hästhantering Hej! Detta är mitt första inlägg så postar jag fel eller liknande ber jag om ursäkt... :) Till frågan: Inom något år kan det vara så...
Svar
9
· Visningar
3 133
Senast: caroline88
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp