Kostnader vid betäckning...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Molin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 452

Molin

Trådstartare
Hej!!

Jag kollade runt igår om hur detta med priser är när man ska betäcka
och under bärningen samt efter fölningen.
Jag har bestämt att jag ska betäcka mitt vblsto, antingen 2008 lr 2009.
Jag satte 2009 då jag har år kvar av skolan, sedan börjar jag arbete fråån och med nästa sommar. Då har jag lite mer pengar till att ha råd med detta.

Nu till min fråga.. När är det mest pengar som går åt på ett ungefär?
Under bärningen lr efter fölningen?
Vad är det som kommer behövas, kostnader ungefär??

Jag skulle gärna vilja veta på ett ungefär iaf.. Funderar om man skulle betäcka nästa år lr året efter. Som sagt, man måste ju ha pengar..

Tackar för dom svar jag får!! :)

Sv: Kostnader vid betäckning...

Länk till en tråd om detta ämna nyligen

Detta gäller för betäckning med semin, är det naturlig betäckning du funderar på så är kostnaderna annorlunda.

Då är det oftast en dygnsavgift (50-120kr) du får betala för varje dygn ditt sto går där samt hingstens avgifter, på vissa ställen tar de ut en stationsavgift på 1000-2000kr.

Sen tillkommer moms och hingstens avgifter så klart.

Mest pengar "går åt" i samband med betäckning, då får man betala: ev språngavgift på hingsten, dygns avgifter, station/semins avgifter, bränsle t.o.r hingsten /stationen, ev transporthyra etc

Sen kostar stoet mer i foder, framförallt de sista 3 månaderna och sen vid födslen går det åt ÄNNU mer foder till stoet och sen går det åt en del pengar till registrering av fölet etc

Du glömde en ibland stor kostnad, beroende på hingstvalet. Dräktighetsavgift eller levandrfölavgift, på vissa hingstar är det den klart största kostnaden man har i samband med betäckning och fölning.

Nja delvis glömde jag den :)

Har man lev fölavg så kommer ju den i samband med födelsen medans har man 90 dygn kommer den ju tidigare.

Hej...

Tack för ditt lätta svar :) Jag kan vara lite trög ibland :P
Okey..

Detta ingår vid betäckning av min hingst!!

# Betäckningsavgift 3000:- inkl moms.

# I priset ingår stoavgiften och levandefölavgift.

# Ombetäckning fram till 31 september ingår om stoet ej skulle bli dräktigt efter första omgången.

Sedan uppstallning box:
* häst 60kr/dygn

Så har jag fattat rätt så tillkommer inge stationsavgift lr
hingsavgifter lr?? Ägaren har inte sagt något om det när jag frågat
henne om vad som ingick osv förut..

Kommer nog ha henne där i en månads tid och kör dit
henne innan hon blivit brunstig, vill inte störa brunsten som jag läste här inne att den kan bli.

Så OM jag fattat rätt nu, så kommer den mesta dels kostnader när fölet fötts? Jag menar jag kommer börja jobb i juni/juli nästa år och betäcker jag henne i april 2008 så kommer jag ju jobba under den tiden hon bär på fölet vilket betyder att jag absolut har råd med mer mat osv när hon kommer till det stadiumet.

Har jag fattat rätt då?
Förresten, vad heter försäkringen jag ska teckna och när gör man det? Innan betäckning lr under bärningen? :S
Jag har Agria så det blir ju där inne..

Tack!!

Glömde säga att hon kommer handbetäckas..

Senast ändrad:

Har hingstägaren sagt att det är dom priserna som gäller så är det så, du kan ju fråga en gång till för säkerhets skull, hingsthållaren vet ju bäst.

Jag skulle kört dit stoet någon dag innan hon är beräknad att börja brunsta och låta henne stå kvar tills nästa gång hon ska börja brunsta och pröva henne mot hingsten då, slår hon i från är hon förhoppningsvis dräktigt, åk sedan hem och ta ut veterinär och ultraljuda försäkerhets skull.

Alt lämna henne när hon ska börja brunsta och hämta när hon börjar slå ifrån och sedan ta ut veterinär och ultraljuda på 16dygn. Är hon inte dräktig är det bara att åka tillbaka o börja om...

Försäkringen heter "Foster och föl försäkring" och kan tecknas from 45 alt 90 dygn (olika på olika bolag) OBS! du behöver inte ha F&F försäkringen i samma bolag som stoet...

Nu ska jag vara stavningspolis och säga att det heter inte bärning utan dräktighet. :p

Det är svårt att säga när du kommer ha mest utgifter, betäckningsavgiften och dygnsavgiften lär du ju få betala när du betäcker henne. Även försäkringen betalar du när du tecknar den.
Sen har du ökade foderkostnader i slutet på dräkigheten och när fölet är fött.
Sen tillkommer ID-koll, DNAtypning, Chipsmärkning, registreringskostnad för fölet...

Okey nu är jag verkligen med =)

Tackar!!

Och ang dräktighet och bärning, sorry.. Kom inte på ordet just då :P

Ja alltså jag har ju en hel bit till min hingst därför tänkte jag ha henne där en stund, absolut till andra betäckningen. Och en sak till.. Jag vet inte hennes brunstperioder, hur gör man då?
Hon blir dock brunstig så fort hon ser en ny häst, är det riktig brunst så
behöver jag ju inte oroa mej för när jag ska dit, hehe..

Ja men då blir det bara hingsten, transport och bensin samt dygnskostnad vid betäckning, sedan försäkringen vid 45 dygnet..
Den kan jag ju alltid ta halv lr månadsvis på oxå.

Men annars så kommer resten efter fölningen.. Får fundera på
detta med annat ord. April månad är bestämt iaf. :P
Och jag ska kolla med hingst ägaren om frågorna igen.

Tack!!

Tänk på att om du betäcker i april får du föl i mars, nu var det ju väldigt bra väder i år men annars så brukar ju mars-april vara väldiga "bus-månader" så det är inte hit kanske för fölis.

Men o andra sidan är det ju bra att börja i tid så man har gott om tid att få henne dräktig. :angel:

Skriv ner i en almenacka när du ser brunst första dagen och skriv ner sista dagen, sen ska nästa komma efter 3 veckor. Skriver du ner varje gång ser du lätt hur många dagar den varar och hur länge det är emellan :idea:

Lycka Till

3000kr inkl språng och levande föl?:eek: vad fasen är det för gatukorsning du tänkt använda?

Vill du ha föl så köp ett färdigt föl istället för att chansa att betäcka en travare. Fölet får inget värde och deffenitivt inte med en skithingst som inte är godkänd.

3000kr inkl språng och levande föl?:eek: vad fasen är det för gatukorsning du tänkt använda?

Vill du ha föl så köp ett färdigt föl istället för att chansa att betäcka en travare. Fölet får inget värde och deffenitivt inte med en skithingst som inte är godkänd.

Hingsten jag ska använda är en avelsgodkänd fullblodsarab av bruksmodell, och varför dom är billiga vet jag inte men det går bra för dom och han ger väldigt fina föl och har ett väldigt bra temperament. Hittills har alla hans föl fått hans temperament.

Han är riktigt fin och är en av mina favoriter och betäcker gärna om med han igen om allt går bra.

QuickStar:
Du har rätt att fölet kommer tidigt, hmm.. Men känner samtidigt att det är bra att börja i god tid utifall hon ej tar sig första lr andra gången. Man vet ju aldrig. Sedan kan hon även gå över med några dagar det vet mn aldrig heller.

Tack för tipset, får börja se efter hennes brunst :S haha

hon kanske inte bryr sig om

......istället för att chansa att betäcka en travare. Fölet får inget värde och deffenitivt inte med en

Du behöver inte ta någon fosterförsäkring, särskilt inte som du inte betalar så mycket till hingsten. När fölet är fött kan du försäkra det då istället. En fosterförsäkring är mest till för dem som betalar den stora delen till hingsten (typ 10000 och över) vid 90 dagars dräktighet. Försäkringen betalas då ut ifall stoet kastar av någon anledning.

En ytterligare kostnad som tillkommer är vaccinering mot virusabort, som görs i 5:e, 7:e och 9:e dräktighetsmånaden. Vad det kostar beror på vad veterinären tar för det.

Hihii oj har ni hittat till denna annons, den är ju rätt gammal.
Förstod inte ens att det var min först :p

Ok jo jag har kollat upp det där nu då jag betäckt min tös redan i år, dock med en annan hingst.

Kan svara på KopparbergsEmme oxå, jag bryr mig i vad jag väljer, hingsten jag snacka om i denna tråd är godkänd och allt. Skulle inte välja en ikke godkänd och om fölet får grå lr gröna papper gör inte mej någe just nu då jag ska behålla fölet!

Den ska inte heller inte en stjärna, den kommer att ridas i lite olika saker men ingen tävling lr liknande.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast...
2
Svar
21
· Visningar
952
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 603
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Behöver hjälp att reda ut lite vad jag ska göra med livet 2021.. Erbjudande: 75% januari-december, vikariat inom ett område som...
Svar
7
· Visningar
895
Senast: Masqueradee
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
9 681
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka