Kostnader på undersökning!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Morotsbiten
  • Startdatum Startdatum
M

Morotsbiten

Jag betäckte mitt sto i sommrast med Saigon och när vet i dag 16 skulel undersöka mitt sto hittade hon ena äggstocken å fick leta dryga 10 minuter för å hitta den andre å då sa hon här är den NOG!!! :eek:
Jag åker hem klart besviken men tänker aja nya tag näsat år.Måmaderna går och märker för 1 månad sedan att hon har fått mjölk och att jag nu får släppa ner ett hål på sadelgjorden och täcket börjar skava det som hon haft i 2 år som aldrig skavt!!

Hon har blitt rundare i magen och hon får samma mängd mat som alltid så att hon skall gå upp pga det har jag svårt att förstå.

Nu fundera jag på att göra en dräktighetsundersökning och verkligen kolla om hon är dräktig.Men till frågan.. jag har ju betalat vet för att hon skall undersöka å tydligen klarade hon inte av sin uppgift.Kan man ringa till henne å be att hon kommer ut gratis tro??
Vad kosatr en undersökning om man tar ut vet hem till stallet??
Någon som varit med om liknande?? att vet sagt i dag 16 att det inge föl är men endå var de ett???

Sv: Kostnader på undersökning!

Jag har varit med om att veterinären har varit osäker vid första kollen - 16 dygn är ju tidigt. Det är bra att kolla vid 42 dygn också och sedan vid 90 dygn.
Har ditt sto brunstat ? Ibland brunstar stona fast de är dräktiga.

Lycka till med din fölning !

Senast ändrad:

Hon brunstade en mkt svag brunst dock slår hon måt hingsten vi hade i stallet.Hon hade han. och den nya hingsten i stallet tål hon inte. Hon som alltid brukar skvätta året runt så fort hon ser en hingst :D
Borde inte vet som undersökt henne göra en vid 90 dagar gratis eftersom hon troligen har misslyckats med det jag faktiskt har betalat för!!!

Ibland kan vet. ha svårt att se om stoet är dräktigt i ett tidigt stadium. Även en erfaren vet kan ha svårt ibland. Därav anledningen till att man UL:ar en 2:a gång mellan 35:e och 40:e dygnet (jag gör så)....Detta för att fortsatt konstatera dräktigheten, se om det blivit resorbtion eller om det möjligen är tvillingdräktighet.
Givetvis kan man se en ev. tvillingdräktighet även tidigt, men vissa vet. föredrar att klämma dem på 35:e-37:e dygnet. (min gör i alla fall)....

Sedan är det ju olika om man UL:ar på 90:e dygnet eller om man gör en rektalundersökning på hösten vid installning....Jag gör det senare.....
Allt för att kolla så att stoet är fortsatt dräktig så att hon får så bra foderstat som möjligt under sin dräktighet.
Är hon inte dräktig så behöver hon ju inte likadan utfodring som ett dräktigt sto.
Så jag hade aldrig enbart litat på ett UL vid dygn 16....

Ocvh tyvärr är det så att det kostar......både att åka iväg och göra UL-us. och att ta hem vet. att göra UL-us.
Men Du kan inte lasta vet. och be h*n göra det gratis till Dig bara för att h*n inte såg tillräckligt bra dygn 16.

Och det är sådant som händer att de kan se tomma ut men det är ett foster som ligger gömt där i alla fall... Åter en anledning att göra mer än ett UL.
Och brunsta kan även dräktiga ston göra. Ibland är det ingen riktigt brunst utan de skvätter ändå, men skulle aldrig stå för hingst.

Så jag rek. Dig att ta ut en vet. som gör en rektal-us. Vad det kostar får DU höra med vet som kommer ut. De har väl sina olika taxor.....svårt att svara på....

mvh
Carina på Cesam Arabians

aha tack så mkt för svaret, Men mellan tummen och pekfingret vad tar dom hos dig för en undersökning??
jag tänkte kolla henne den måanden hon går över och blir högdräktig och ska ha mer mat! Då måste jag ju veta :smirk:

Hos mig tog de 300kr + moms för 90dagars kontrollen på det stoet jag körde upp till stationen, det andra stoet kollade vet här hemma i samband med att han vaccinerade hennes föl från förra året, har inte fakturan här så kan inte kolla exakt vad det kostade.

aha men då är det inte så vansinnigt dyrt. :)
Trodde det skulle gå på typ 2000 +moms eller nått sånt :crazy:

Morotsbiten skrev:
aha tack så mkt för svaret, Men mellan tummen och pekfingret vad tar dom hos dig för en undersökning??
jag tänkte kolla henne den måanden hon går över och blir högdräktig och ska ha mer mat! Då måste jag ju veta :smirk:
Som de andra skrivet....300-500:-
Mina vet. kommer alltid ut med UL-apparaten, både på 1:a och 2:a UL.
Även sedan på hösten och rektal-us.

mvh
Carina på Cesam Arabians

Ja jag skall nu göra en undersökning vid månad 6 eller i slutet av den så jag vet=)

Det är sällan man ser dräktigheten på äggstockarna... det brukar ju vara i livmodern....

oki ja ajg vet inte haha jag kan inte det där med ultraljud=) Dock kan jag bara säga vad vet sa.. hon sa åhh här är en ättstock å där var det tomt sen letade hon efter den adnre å var inte säker på om hon hittade den... För inte har väl en häst 2 livmodrar?? :confused:

Morotsbiten skrev:
oki ja ajg vet inte haha jag kan inte det där med ultraljud=) Dock kan jag bara säga vad vet sa.. hon sa åhh här är en ättstock å där var det tomt sen letade hon efter den adnre å var inte säker på om hon hittade den... För inte har väl en häst 2 livmodrar?? :confused:
En hästlivmoder har två livmoderhorn, så man undersöker från livmoderkroppen ut längs ena hornet till äggstocken, och sen tillbaka och ut i andra hornet till äggstocken där och sen tillbaka igen. Det är därför vet. pratade om äggstockarna - inte för att det där syns om hästen är dräktig.

Dag 16 kan embryot fortfarande vara rörligt och befinna sig var som helst i livmodern, så det kan gömma sig långt ut i ena hornet, och kommer man inte åt att kolla ordentligt åt ena eller andra hållet så kan det hända att man missar embryot i bild.

På grund av biologiska skillnader kan det vara svårt att vara helt säker, naturligtvis är det lättare för en vanare veterinär att ställa rätt diagnos, men det är fler faktorer än veterinärens vana som spelar in.

Precis som cesam skrev, så bör man kolla upp senare igen. Det finns inget sådant som en 100%- ig säkerhet när det gäller dräktighetsundersökning på dag 16! Det kan knappast skyllas på undersökande veterinär.

Om stoet är dräktigt dag 16 så är riskerna ändå ganska stora för resorption, så man bör alltid kolla igen senare.

Från dag 100 kan man analysera östronsulfat med ett blodprov för att se om hästen är dräktig och om man har ett levande föl. Det kan vara ett alternativ om du inte vill att vet. ska rektalundersöka - ring till vet. och diskutera möjligheterna.

Lycka till, tänk om det är fölis på gång! :love:

wow tack så mkt för den utförliga informationen. Ska ringa till vet det där med blovprovet lät intressant kasnke till å med biligare???

Liknande trådar

Avel Jag har haft mitt sto på naturlig betäckning för första gången. Har tidigare betäckt henne per semin och då var ALLA kostnader specade...
Svar
5
· Visningar
1 665
Senast: CK
·
O
Träning Hej, jag registrerade mig här idag och skall nu skriva lite om en sak, dels för jag vill skriva av mig, och dels för att jag vill veta...
2 3
Svar
45
· Visningar
7 025
Senast: zolan
·
M
Avel Ja ni som har följt mina trådar om min betäckning i sommraste vet ju..Men ni sominte följt kommer här en kort historia! Efter mkt om...
Svar
18
· Visningar
1 924
Senast: Jarrah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp