kostnader & hö

P

pooutinoouti

Jahg har hört mycket olika om foder , jag undrar vilket värde ska ett hö ha för att det ska vara bra ? Och hur mycket kan man räkna på att hö kostar per kg. Jag räknade på hur mycket de kostade i månaden och kom fram till ca 500 kan det stämma : S ? eller är det fel uträknat ? (alltså bara hö inräknat i kostnaderna) .

Tacksam för svar = ):bow:

MVH louise

Sv: kostnader & hö

Värdena på hö beror på vilken häst du ska höet till. En "normal" häst ska ligga runt 6 i smbrp/Mj-kvot. Unghästar och dräktiga/digivande ston har betydligt högre krav på sitt hö. Så det du ska titta på är alltså förhållandet smbrp/Mj. Alltid bra att visa mha exempel!
Hö 1: 7 Mj och 35 smbrp kvot: 5.
Hö 2: 8 Mj och 65 smbrp Kvot: 8,1.
Hö 3: 6 Mj och 17 smbrp Kvot: 2,8

Hö 1 är relativt normal och det som fattas i protein får man tillföra mha kraftfoder.
Hö 2 är bra, det blir en billig vinter med lite eller inget kraftfoder. Räcker en bit på väg även för unghästar och dräktiga/digivande ston
Hö 3 är dåligt... Här kommer det att bli dyrt att fodra upp med hjälp av proteinfodermedel.

Oooops glömde att du även frågade om pris... Hö kan kosta vad som helst mellan 1-4 kr/kg. Beror på om du köper vitt/svart och om hur marknaden ser ut där du bor. Gott om hö= lägre pris, dålig höskörd= högt pris. Hur stort parti hö du ska köpa spelar också roll. Normalpris runt här i E-län ligger på ca 2 kr/kg och för dina 500 kr får man då 250 kg att fördela på månadens 30 dagar. Det blir ca 8 kg hö per dag...

Hoppas du har någon hjälp av min föreläsning.
//marti

Senast ändrad:

Tackså mkt. Ja jag förstod ändå lite. Men det där med värdet på hö är trögare :S:P :crazy: haha :) Men de går väl in till slut. MVH louise

Jag brukar gå andra vägen och beräknar på hur mycket de äter och jämför med deras behov. Om jag utgår från en kvot på 6 och att de äter c:a 8 kg/dygnet vid minst 65% ts, vi har fri tillgång. Då är begränsningen 8 kg. Jag vet att de ska ha C.a 55 Mj och 330 pr efter det arbete de utför vintertid.
Då är idealet för våra pållar är c:a 6,9 Mj och 41 pr, en kvot på 6. Om jag då får ett hö(silage) som har 8 Mj och 48 pr, fortfarande en kvot på 6 men pållarna får då 15% mer energi och protein.

Eftersom jag producerar mitt eget hösilage kan jag styra det ganska bra och jag säljer för 1:60/kg ts+moms. Anser det är rättvisare både mot köpare och säljare att sälja per kg ts.;)
Nu är inte jag en som slaviskt föjler foderstat eftersom det är svårt att beräkna bl.a. på temperaturskillnader då de äter mer eller mindre, vi har en åtgång på mellan 7-10kg/dygn beroende på temperatur.

Filosoferar
Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 269
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 928
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Nu börjar det närma sig ev. Hästköp för mig. På vissa av stallen jag kollat på så sköter man foder och strö själv. Detta har jag lite...
Svar
7
· Visningar
1 269
Senast: Yrja
·
Foder & Strö Jag kommer att ha hö på småbal som foder i vinter. Kommer ta hem ca 30-40 balar åt gången, ca 1 månads förbrukning. Har ingen optimal...
Svar
17
· Visningar
2 156
Senast: Kicki081
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur