kostnad operation av osteochondros

Salandge

Trådstartare
Hur mycket får man räkna med att lägga ut för en operation av lösa benbitar, osteochondros, på båda haserna? Försäkringen gäller inte...

Sv: kostnad operation av osteochondros

Jag betalade i februari 2003 (men det skiljer SÄKERT mellan olika kliniker) för hasledsartroskopi, de tog inga lösa benbitar, utan var in och tittade och skrapade lite brosk, och försökte ta loss en nästan lösslagen bit som dock inte ville lossna. Mao kan det bli dyrare om de tar bort benbitar med.

Priset gäller EN has, priserna är EXKLUSIVE moms

Klinikavgift 230 kr
Artroskopi 1 led inkl anestesi kirurgisk 7300 kr
Spolning av led i samband med inj, TVÅ spolningar a 240 kr = 480 kr
Cronyxin 10 ml 60 kr
Hasbandage 3 stycken a 165 kr =495 kr
Uppstallning 1 dygn 290 kr

Summa EXKLUSIVE moms = 8855 kr
Summa INKLUSIVE moms = 11 069 kr

Det lär inte bli dubbelt så dyrt med två eftersom sövningen ju redan är gjord etc, däremot får du ju fler hasbange, mer spolning, och så mer arbetskostnad för den andra hasen. Så slutsumman lär inte bli rsådär jättekul =/

(Hela min räkning var på 15 209 kr, men då inkluderade den också kortisonsprutning av framknän, tandrasp och vacc, en dags uppstallning till, skoning med sjukbeslag (PG), hältutredning med longering och böjprov samt en ledbedövning och direktregleringsavgift. Fast de bjöd på plegget han fick innan OP inser jag ;)
Jag hade ett snällt och trevligt försäkringsbolag som betalade. (Dock fick jag av 15 209 kr betala 6214 kr själv, sjukbeslaget, vacc och tandrasp åkte jag ju på att betala själv)
Men ring runt och kolla, priset skiljer sig alldeles säkert från klinik till klinik.

Kompisens åring opererades för lös benbit i hasen, ska fråga henne nästa gång vad hennes faktura slutade på.

Åh tack för svaret! Man borde väl kunna ringa ATG-kliniken och fråga om pris. Nu hänger det ju inte på vad op kostar behövs det så är det ju bara att hosta fram pengarna... Nu vet jag ju inte säkert om han har osteochondros, men haserna ska kollas upp och jag vill veta ungefär var priserna ligger. Man får kanske räkna med 15-20 000:-!? Blir intressant att presentera min idé för sambon som inkluderar fil och havregrynsgröt ett par månader framöver... :cool: Vad roligt det kommer att bli!! :crazy:

Salandge skrev:
Åh tack för svaret! Man borde väl kunna ringa ATG-kliniken och fråga om pris. Nu hänger det ju inte på vad op kostar behövs det så är det ju bara att hosta fram pengarna... Nu vet jag ju inte säkert om han har osteochondros, men haserna ska kollas upp och jag vill veta ungefär var priserna ligger. Man får kanske räkna med 15-20 000:-!? Blir intressant att presentera min idé för sambon som inkluderar fil och havregrynsgröt ett par månader framöver... :cool: Vad roligt det kommer att bli!! :crazy:

Ta gärna ATG om det går ;) ATG är generellt sett BILLIGA (tack vare sponsringen från AB Trav och galopp, så skäll inte på trav och galoppsporten ;)). Min prisredogörelse är INTE från ATG-klinik kanske ska sägas.

Men ATG är som sagt generellt sett BILLIGA. Jag blir lika glatt förvånad varje gång jag varit på ATG och får en räkning som är på hälften av vad jag förväntat mig :love: Tyvärr har jag långt till vettig ATG-klinik (och närmaste kliniken jag har är en ovettig ATG-klinik, men vad hjälper det att den är närmast när den inte är bra). Dock opererar inte alla ATG kliniker, eftersom många av dem INTE har möjlighet att stalla hästar över natten, så kolla det med.

Men ringa runt och kolla pris lönar sig alldeles säkert, det gör ju det på en rad andra rutinoperationer så säkert också på den här.

Du ska nog muta sambon med en trerätters middag eller nåt först *tips*

Sen kan jag inte låta bli att undra varf försäkringen inte täcker. För du inte har försäkring eller varför täcker den inte?

Alexandra_W skrev:
Sen kan jag inte låta bli att undra varf försäkringen inte täcker. För du inte har försäkring eller varför täcker den inte?

Jag har ju travare (och skäller ej på varken trav eller galopp ;) )och på dem täcker inte försäkringen osteochondros om de inte varit friröntagde sedan tidigare, dock efter 9 månaders ålder.

Vi har tur med en bra ATG-klinik som ligger på skrittavstångd från stallet :D och dom opererar där. Vet inte om jag kommer undan billigare någon annan stans med tankr på resekostnader osv, det är ju inte direkt kliniktätt här uppe i norr... Vi har iof en annan klinik här i stan också men jag vet inte om jag vågar operera där. Hade en häst för länge sedan som dog under pågående operation där och jag är lite skrockfull...

Hehe... får ta till all min kvinnliga list när det gäller sambon... :D

ATG-klinikerna AB har sen omläggningen ett stenhårt krav på sig att fixxa lönsamhet, de pengar som kommer från spelet nu är bara till för att täcka övergången.
PL

peter_lundin skrev:
ATG-klinikerna AB har sen omläggningen ett stenhårt krav på sig att fixxa lönsamhet, de pengar som kommer från spelet nu är bara till för att täcka övergången.
PL

Äsch då, då får jag antagligen ta tillbaka det där om BILLIGT. Jag har inte besökt ATG sedan sommaren 2003, antar det var innan omläggningen då?

1999 opererade jag min skrutta i båda haserna, då sa vet. glatt att det var mer prisvärt att operera två haser. 7 500 kr för en has och 10 000 för två (+moms) kostade det då och det var värt varenda öre.

Hon sprang sedan in 100 000 och det är ju inte säkert att hon gjort om bitarna varit kvar.

(Varje gång jag får se hennes journal undrar de om jag vill ha bitarna :p )

/// ghost

Runt 10 000 kr kostade det för två haser i fjol somras på solvalla, ungefär samma pris gäller nu. Som ghost sa, mer prisvärt att operera två haser. För ett par månader sedan opererades en has på en unghäst, gick på runt 7 000. Priserna är exklusive moms.

blev lite fundersam, har också travare och hade ingen aning om att försäkringen inte gällde dem... står det på försäkringspappret att det inte ingår då eller är det bara ngt som "man vet"???

panzy skrev:
blev lite fundersam, har också travare och hade ingen aning om att försäkringen inte gällde dem... står det på försäkringspappret att det inte ingår då eller är det bara ngt som "man vet"???

Det gäller aktiva tävlingstravare. De har ju bara begränsad veterinärvårdsförsäkring och då gäller försäkringen inte OCD om inte hästen är friröntgad innan.

Har du en travare som inte är aktiv utan försäkrad som ridhäst, dvs med vanlig vetvård, så gäller försäkringen. MEN.. med undantaget att ingen försäkring täcker skador som uppkom innan försäkringens tecknande, och OCD är oftast från när de var ung så de kan vägra betala pga det..

panzy skrev:
Precis som Alexandra redan svarat gäller det för aktiva travare som ej är friröntgade sedan tidigare..

Åh... tackar! Då kanske det inte blir så saftigt... om det nu skulle vara nått skit i haserna! :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Vad har ni för erfarenhet av operation av lösa benbitar på häst? Har en 6 åring som vi upptäckt detta hos. Hur ser konvalescensen ut...
Svar
1
· Visningar
466
Senast: Nevermind
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 427
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 154
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar