Kostnad/månad med torv i permanentbädd?

Sundbro

Trådstartare
Ni som använder torv i permanentbäddar. Tycker det skulle vara intressant och jämföra lite så vill gärna veta vad ni andra har för kostnader med detta.
Tror inte man får skriva ut specifikt märke/tillverkare här men besvara gärna frågorna nedan iallfall.

Ange i svaret om ni har:

- Löstorv eller färdigförpackad
- Fräst eller blocktorv
- Storlek på box
- Hur mycket fylls på och hur ofta
- Hämtas själv eller utkört
- Pris / månad
- Och så om hästen... elvisp i boxen eller gör allt på ett ställe...
- Landsändan: södra, mellersta eller norra Sverige

Hoppas på svar...:)

Sv: Kostnad/månad med torv i permanentbädd?

Hittade en annan tråd som förklarade en del kostnader, den här blev ingen hit direkt. :grin:

Fördigpackad på bal från något okänt företag. Om det är fräst eller blocktorv har jag ingen aning om? Vet inte vad det är för skillnad.
Utkört för 65 kr /balen, bor i sthlm

Häst 1, väldigt renlig av sig, bajsar gärna på ett ställe och kissar helst inte inne alls utan väntar tills han kommer ut i hagen. Fyller på ungefär varannan månad max med 1 bal.

Häst 2, *suck* han är ingen elvisp, han är en nedrans kitchenaid (han spinner inte bara i mitten utan i precis HELA boxen) :grin: Fyller på med torv ung två gånger i veckan.

Förr använde jag färdigpackad (vet ej om det var fräst eller blocktorv) och det gick åt 4-5 balar i månaden. Vi var flera i stallet som köpte rätt många pallar samtidigt så kostnaden blev bara ca 55kr/bal (då behövde man köpa minst 50-60 balar eller något sånt) och då fick vi det utkört också. Bor i södra Sverige på västkusten.
Min häst är väldigt renlig när han står på torvbädd, dock kissar han hur mycket som helst, så jag fick iaf en gång i veckan "skala av" lite av bädden för det blev blött annars. Han står i en normalstor box, tror den är 3x3.

Nu har vi löstorv i stallet och det är mycket billigare. Tror det är ungefär halva månadskostnaden (även det är utkört, då köper stallägaren gissningsvis runt 20-30 m3, men det kan vara mer)

Bra pris på balat måste jag säga.

Själv får jag ge mer än dubbla för plastad bal dvs 120 kr, för det billigaste märket. Finns bara en affär som säljer så det finns ingen konkurrens verkar det som... Förstår att många väljer spån där ligger balpriset på 85 kr, dammfritt plastat men min pålle är elvisp i boxen så hon mår bäst på torv har jag upptäckt.

Norra Sverige...

finns de inga leverantörer där uppe så du kan köpa direkt av leverantören? de gör vi. man får köpa rätt många pallar, men om man går ihop några, och köper torv för hela/halva stallperioden så kommer man lätt upp i tillräcklig mängd för att få beställa direkt från leverantören, det är då du kommer ner i de priserna :)
googla märkena så kan du kolla upp på deras hemsidor :)

Har redan tänkt på detta men verkar inte finnas tillverkare här uppe som säljer plastat vilket jag måste ha med tanke på förvaring.

Säljare längre söderut levererar inte så här långt norrut även om jag skulle beställa pallar, fått samma svar från tre olika nu varav två av de större märkena. Så det är inte konstigt att det är svårt att få tag på med tanke på fraktkostnad som antagligen kostar extra för den återf som finns här och så inköpspriset på det... det blir dyrt.:crazy:

fast om du kan köpa det på någon ridsportsbutik, så MÅSTE det ju finnas någon som levererar där uppe. gå till butiken där du köper torv och fråga dem vad det är för leverantör! :)

Har en skitgris. Fyller på 1-2 balar per vecka. Blir dyrt. Men torrare än spån så det får gå. Har man en KISSNÖDIG shire så är det liksom bara att acceptera att det blir pölar i bädden i bland *suck*.

Torven kostar 99 kronor per bal på Granngården eller Dalvik som är de två som säljer härikring.

Pissenissen är dyr i drift :love:

Löstorv eller färdigförpackad - Inplastade balar

Fräst eller blocktorv - Ingen aning

Storlek på box - 9 kvadrat

Hur mycket fylls på och hur ofta - 2 Balar först som jag vattnar lite på sen ytterligare 2-3 balar och sen underhåll med 1 bal/vecka

Hämtas själv eller utkört - Hämtar själv

Pris / månad - 400kr, mer första månaden när man anlägger bädden såklart.

Och så om hästen.. elvisp i boxen eller gör allt på ett ställe- Elvisp minst sagt

Landsändan: södra, mellersta eller norra Sverige - Mellan Sverige

Nu står min häst förvisso på lösdrift och boxen används inte längre men när han stod installad var det som i beskrivningen ovanför, har fortfarande torv i boxen men den används nu mest för skötsel eller torkning av häst så numera går det åt mindre strö där men betydligt mer i ligghallen...

Tja, det har jag redan gjort men svaret blev att de hade inne på centrallagret för GG och tar därifrån, blev två kronor billigare per bal om man beställde fler än två pallar. Hursom startade tråden för att få reda på lite prisskillnader och det skiljer ju en hel del verkar det som. På ett annat ställe tar de inte in pga att det blir för dyra transportkostnader, där var de iallafall ärliga och sa det rätt ut ;).

Torven kostar 99 kronor per bal på Granngården eller Dalvik som är de två som säljer härikring.

99 kr/balen? Hur många måste du beställa för att få det priset? Samma firma här, tar från centrallagret, borde ju gälla där du bor också men vi får helt andra priser här.

Vet du om det är många som köper ren torv där du bor alltså om de säljer många pallar, om det kan vara något sådant som påverkar priset kanske, annars är det ju väldigt konstig prissättning, trodde alla hade samma priser när de tillhör samma firma men tydligen stämmer inte det. Intressant!

Nä 99 kronor är för en bal. Eller per styck om man köper fler då... jag köper oftast bara några få åt gången eftersom det egentligen ska ingå strö i min stallhyra men... tja... jag gör av med mer än vad som känns ok att belasta stallägaren med så jag köper till eget också.

Bara så du vet är balarna större på Dalvik än GG så där får du mer för pengarna...

Sundbro:

Där jag och schelin_j bor är det VÄLDIGT hästtätt med bla en välbesökt travbana alldeles inpå så ÅF kan nog köpa in en hel del strö här åt gången och därmed få ned priset på både strö och frakten...

Dalarna - Travbana: Romme, Rättvik?

Vi har trav i norra delen av landet också men inte får vi billigare priser för det. En privatperson får inte samma pris per bal som en som kan lyfta momsen via företag (hästföretag tex travstall) som köper in större kvantiteter åt gången kanske hel lastbil till och med och kan pressa priset redan där, såvida man inte som privatperson köper svart via någon då. Tror ogärna att de vid travet vill lägga extra kronor på att köpa in strö hos återförsäljare då de har möjlighet att hämta själva eller köpa in på egen hand för bättre pris. (De flesta har nog inte torv i boxarna heller häruppe).

Kvantitet och avstånd till tillverkare spelar in, men ser man till spånpriser här så håller inte den teorin heller har jag märkt. Snarare återförsäljare som skor sig ;)

Men hästtäthet påverkar skulle jag tro (sett till ridhästar), stor efterfrågan mer omsättning, ger bättre pris helt klart så där är vi helt överrens.

- Fräst eller blocktorv ?
- Storlek på box 3 st a ca 9 kvm
- Hur mycket fylls på och hur ofta nån kärra då och då
- Pris / månad 1 vagn för 150kr räcker några månader
- Och så om hästen... elvisp i boxen eller gör allt på ett ställe... lite av varje...

Ni som använder torv i permanentbäddar. Tycker det skulle vara intressant och jämföra lite så vill gärna veta vad ni andra har för kostnader med detta.
Tror inte man får skriva ut specifikt märke/tillverkare här men besvara gärna frågorna nedan iallfall.

Ange i svaret om ni har:

- Fräst eller blocktorv
- Storlek på box
- Pris / månad
- Och så om hästen... elvisp i boxen eller gör allt på ett ställe...

Hoppas på svar...:)

färdigpackad torv, kalkar, lägger in två balar som jag vattnar och stampar, kalkar och lägger in två till efter en vecka typ, vattnar och stampar, en till efter en vecka, sen en sista efter några dagar. :)

Underhåller med en bal i veckan ca, just nu i lite kombination med spån. Min går inte runt skiten så mycket, men han skiter ÖVERALLT i boxen :cool:

Hämtar själv, och boxen är väl på 10kvm ca.

Pris per månad är väl ca 300kr.

Bor på västkusten.

Kl

Skillnaden på fräst och blocktorv är att den frästa är just fräst upp och blocktorven är grävd upp i block. För att göra stallströ (i alla fall den tillverkaren jag jobbat för) blandas fräst och ner mald blocktorv.

Löstorv eller färdigförpackad
Har färdigpackad

- Fräst eller blocktorv
Fräst antar jag

- Storlek på box
ca 10,5

fyller på en halv bal i veckan som jag blandar ut med lite kutterspån

Stallägaren beställer hem pall från närbeläget försäljningsställe och jag betalar i slutet varje månad hur många balar jag använt

- Pris / månad
Balarna kostar 90 kr/styck och jag använder ca 2 balar per månad - alltså 180kr.

Och så om hästen... elvisp i boxen eller gör allt på ett ställe...
Bajsar utspritt men gräver inte. Valack så kisset blir mest i mitten

södra delen, dvs Skåne

Tillkommer kostnad för kutterspån men den har jag bara till att blanda ut torven med så ca 1 bal i månaden på 70 kr.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka