Kostnad i månaden?

T

Tezz_Jansson

Hej!
Hittade nyss denna sida...=) :bump:
Jag är sugen på att köpa en nordsvensk travare.
Vill bara veta vad det kostar i månaden?
Hittat en stallplats som kostar 1500:- i månaden med foder, hage, box, halm m.m
Men vad kostar resten? Hästen ska väl sko/Verkas varje månad?
Försäkrings kostnad?
Raspa tänder m.m.
Tacksam för svar mvh/Tezz

Sv: Kostnad i månaden?

Jag tycker att du ska börja med att vara medryttare/kusk på någon häst, så du får lite inblick i rutinerna innan du står där själv med hela ansvaret. Och se till att alltid ha någon kunnig att fråga om råd, särskilt vid själva hästköpet...

Skaffa dig en bra hovslagare så kan han hjälpa dig med hur ofta din häst behöver skos, var 6-8 vecka brukar vara normalt.
Raspa tänderna görs bara när det verkligen behövs (har hästen en bra bettställning så behövs det kanske aldrig) och av någon som verkligen kan det.

Men jag tycker verkligen att du ska skaffa dig lite mer erfarenhet och kunskaper innan du låter en häst vara beroende av dig för sitt välbefinnande.....

Jag har ridit i 16 år och haft egen häst i 2½. Men de var fyra år sedan jag hade egen häst och hade den då i min släktings stall så då var kostnaderna väldigt små.
Då mat, spån, stall och hagar va gratis!
Har även funderingar på att skaffa hus med litet stall inom några år tillsammans med sambon.
Mvh/Tezz

busfro skrev:
Jag tycker att du ska börja med att vara medryttare/kusk på någon häst, så du får lite inblick i rutinerna innan du står där själv med hela ansvaret. Och se till att alltid ha någon kunnig att fråga om råd, särskilt vid själva hästköpet...

Skaffa dig en bra hovslagare så kan han hjälpa dig med hur ofta din häst behöver skos, var 6-8 vecka brukar vara normalt.
Raspa tänderna görs bara när det verkligen behövs (har hästen en bra bettställning så behövs det kanske aldrig) och av någon som verkligen kan det.

Men jag tycker verkligen att du ska skaffa dig lite mer erfarenhet och kunskaper innan du låter en häst vara beroende av dig för sitt välbefinnande.....

En (tam)häst är väl alltid beroende av människan för sitt välbefinnande.....

I sådana fall borde du ju ha en liten aning om vad skoning, försäkring mm kostar och rutinerna kring det... Det har nog inte ändrat så mycket på några år.
Det jag också brukar räkna in i månadskostnaderna är träning för instruktör, men de kostnadern kan skifta så otroligt mycket att det är omöjligt att säga något om utan att veta vem du vill träna för och hur mycket den personen tar per gång. Räkna också med eventuella transport och bensin kostnader. I mitt fall är de kostnaderna dubbelt så stora som kostnaden för tränaren... :D

Skoningens kostnad beror på om hästen är skodd både bak och fram eller bara fram..
En skoning runt om kostar ca 7-800 kr där jag bor och bör göras ca var 6-8:e vecka beroende på hovkvalité på hästen.
Försäkring för en kallblodstravare (som rasen heter dvs. INTE nordsvensk travare!) kostar ca 100-150 kr/månad.
Själv betalar jag 104 kr/månad för min. :love:
Sedan kostar det ju en hel del när hästen blir sjuk/skadar sig.
I år har jag lagt ca 20 000kr (hovbeslag, massage, laserbehandlingar, veterinär mm) på att få min pålle frisk och än är det inte över..
Vaccination en gång per år kostar ca 700 kr.
Sen kostar ju utrustningen en del. Sadeln framför allt är nog den största kostnaden.
Tänk på att köpa en sadel som verkligen passar hästan annars kan det kosta betydligt mer i längden!
Sen kostar träning en del men det beror ju på tränare..

En sak att tänka på är om hästen gått på travet eller ej..
Att köpa en kallblodstravare från travet är inget bra idé ifall man inte vet vad man får hem.
Det är (i vanliga fall) inte som att få hem en "vanlig" häst.

Lycka till hur du än gör! :)

Oki men jag ska bara rida i skog och mark med min häst och lite i paddocken på gården.. Jo ja har haft en häst men hon behövde aldrig skos. De sa ägarna som hade henne innan och även vetrinären som tittade på henne.
Så de enda kostanderna vi hade var avmaskining och vaccinationer och liknande.
För stall, hö, foder, spån hagar var gratis (Stod hos en släkting).
Men jag har nu egen inkomst sen 3 år tillbax, innan var de föräldrarna som betalade avmaskning och vetrinär. Det var därför jag ville veta på ett ungefär vad jag kunde räkna med i månaden.
Tack för svaren./Terese

ååh har du en kallblodstravare=)
Jag hade ju en för ngr år sedan. Hon var så underbar!
Nordsvensk travare står de på alla annoser ja läst.. men de är ju samma sak=)
Ial min favorit ras.
Jag hade isåfall tänkt mej en travare som gått som ridhäst, inte travhäst ial inte de senaste åren.
Skulle vara himla roligt då jag inte har något för mig på fritiden och massa tid över.
Pengar är ju inget problem heller, för då hade jag aldrig över vägt detta.
Får se hur de blir.. har dock massa år på mej.
/Terese

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 987
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 13 årig tjej som älskat hästar hela livet. Jag har ridit på ridskola ett bra tag men även varit medryttare till än häst...
Svar
13
· Visningar
2 507
Hästmänniskan Hej! Jag går nu i tankarna på att köpa min egna första häst (med stöd från föräldrar, är 17 fyller 18 i höst). Vi har länge pratat om...
Svar
12
· Visningar
2 770
Senast: Almii
·
Hästmänniskan hej Jag är helt ny här och har nästan 0 erfarenhet av hästar, har egentligen inte vart intresserad alls, nu ska vi bygga hus en bit...
2
Svar
35
· Visningar
3 501
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud