Kostnad hyra sommarhäst?

S

Svanhild

Jag undrar lite vad brukar det kosta att hyra häst över sommaren?

Sv: Kostnad hyra sommarhäst?

hej, för mig kostade det dryga 10 000 och det var under sommaren, då gick hästen på bete men hade även en box som vi hyrde för 1200 / månad :)
sedan är det ju från person till person vad de tar betalt, finare hästar blir ju oftast lite dyrare :crazy:

Nä, det var inte så jag menade... löpande kostnader bestämmer man ju mer eller mindre själv över men vad brukar tex ridskolor o så ta i hyra för hästen? Alltså Hyra för att få låna hästen?

Skulle gissa på drygt 4000-6000 minst! :S Tycker det är dyrt... Har själv kollat lite då jag gärna skulle hyra en till min bonusdotter.

Kanske man kan hitta billigare privat...

det är ju värkligen stor skillnad, vissa vill bara ha run 1000 och andra kanske 7000 ? :grin:

Det är väldigt olika. Ridskolan tog 250 kr för a och b-ponny per vecka, och 500 kr för c, d ponny och stor häst för ett par år sedan när jag hyrde utav dem under sommarhalvåret. Då skulle hästarna ridas normalt så de hölls i gång och inte blev avställda helt, utan det var någon timmas ridning om dagen det handlade om, "normal motionsridning". Men då ingick alla omkostnader för hästarna också. Så vi behövde aldrig tänka på skoningar, eller foderkostnader t.ex.

De "uthyrningsfirmor" som hyr ut under sommaren verkar ligga runt alt från typ 1200 kr för mindre ponnyer och uppåt ca 8000 kr för stor hästar har jag sett. Försäkring, sadel & träns brukar väll ingå men i övrigt ska man ju tänka på att man själv brukar få stå för hovslagare, bete/foderkostnader, uppstallning o dyl. sedan kanske man får köpa lite "sånt som går åt" t.ex. något extra täcke om det behövs, flugmedel på sommaren osv. det brukar kunna bli ganska så dyrt totaltsett. Sedan kan ju oväntade vet. kostnader också tillkomma, man vet aldrig.

Själv skulle jag heller aldrig hyra eller ta en häst på foder som jag inte vet är vet. besiktigad och det lär man säkert också få se till att betala för själv. Sedan ska man vara noggrann med att göra klart för sig vad som gäller med allting, och vem som står för vad utav ägare och hyresvärd och se till att få med allting skrivet i ett kontrakt.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 696
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 815
Senast: ako
·
Ekonomi & Juridik För att inte kapa en annan tråd … Vad kostar det egentligen att ha häst idag? Priset varierar ju kraftigt beroende på var man bor och om... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 474
Juridik & Ekonomi Finns det några fallgropar att fastna i som hyresgäst om man hyr bostad av en privat hyresvärd? Alltså, kan man som hyresgäst råka illa...
Svar
15
· Visningar
1 203
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka