Sv: Kostnad hyra sommarhäst?
Det är väldigt olika. Ridskolan tog 250 kr för a och b-ponny per vecka, och 500 kr för c, d ponny och stor häst för ett par år sedan när jag hyrde utav dem under sommarhalvåret. Då skulle hästarna ridas normalt så de hölls i gång och inte blev avställda helt, utan det var någon timmas ridning om dagen det handlade om, "normal motionsridning". Men då ingick alla omkostnader för hästarna också. Så vi behövde aldrig tänka på skoningar, eller foderkostnader t.ex.
De "uthyrningsfirmor" som hyr ut under sommaren verkar ligga runt alt från typ 1200 kr för mindre ponnyer och uppåt ca 8000 kr för stor hästar har jag sett. Försäkring, sadel & träns brukar väll ingå men i övrigt ska man ju tänka på att man själv brukar få stå för hovslagare, bete/foderkostnader, uppstallning o dyl. sedan kanske man får köpa lite "sånt som går åt" t.ex. något extra täcke om det behövs, flugmedel på sommaren osv. det brukar kunna bli ganska så dyrt totaltsett. Sedan kan ju oväntade vet. kostnader också tillkomma, man vet aldrig.
Själv skulle jag heller aldrig hyra eller ta en häst på foder som jag inte vet är vet. besiktigad och det lär man säkert också få se till att betala för själv. Sedan ska man vara noggrann med att göra klart för sig vad som gäller med allting, och vem som står för vad utav ägare och hyresvärd och se till att få med allting skrivet i ett kontrakt.