Kostnad hovslagare...

I

Ingrid och Lukas

Hej,

Jag funderar lite på vad ni betalar er hovis för att lägga på vinterskor med broddar samt snösula? Berätta lite...

Vad anser ni om fasta broddar kontra vanliga?

~Ingrid

Sv: Kostnad hovslagare...

Tror det kostar ca 1000 kronor om jag ska köpa sulor av henne. Jag har aldrig fasta broddar men skulle gärna ha på framhovarna! Så jobbigt att skruva ut och i hela tiden. När jag hade eget stall tog jag aldrig ut broddarna fast min häst stod tillsammans med en annan inne (i samma box alltså) och det funkade super. Men det är inte så många som vågar det.

800:- per häst för sommarskoning och 900:- per häst för vinterskoning (då ingår skor, brodd och eventuella sulor - hela eller snöklamp-)

Jag betalar 500 kr, inkl. verkning, skoning och resa.
Vintersko 58 kr/par och 4 kr/brodd, snösula ca 40 kr/paret = 760 kr
Då räcker skor/brodd/sula hela vintern oktober till maj

Jag betalar 700 kr med snösulor, fast då utan brodd.

Skulle aldrig våga ha fasta broddar på min häst. Har man sett vilka skador det kan göra skruvar man gärna i och ur brodd! Min häst har ibland brodd i hagen (frambenen) och då har han alltid boots på sig.

Vår hovis kostar 850 kr för en vanlig skoning. Har skor med broddhål året runt och skruvar själv i broddar efter behov. Skulle inte heller våga ha fasta broddar och om hästen behöver broddar i hagen så har jag boots på. Snösulorna kan användas flera säsonger, de jag har nu ska på för tredje vintern i rad nästa gång hovis kommer.. Kommer faktiskt inte ihåg vad de kostade, det var så länge sen jag köpte dem...

Senast ändrad:

jag köper nästan alltid skor själv men har ingen exakt koll på vad det kostar. normalpris antar jag. sen de där dyra snösulorna går ju på 80-90 spänn. :crazy: men som någon anna sa så håller de faktiskt flera säsonger.
jag har broddar och snösulor (människans bästa vän enligt mig!) på mina pållar hela tiden så länge det behövs... ung. nov/dec-april.
hovslagaren betalar jag 300 kr för en skoning runt om, oavsett sommar eller vinterskoning, men då fixar jag ju skor själv så.

Tack alla som svarat, verkligen intressant att se så stora skillnader i kostnader över landet.

~Ingrid

misan skrev:
.
hovslagaren betalar jag 300 kr för en skoning runt om, oavsett sommar eller vinterskoning, men då fixar jag ju skor själv så.

Hörre du...300 för en skoning, det är INTE en utbildad hovslagare hör jag. Verkar inte seriöst, har han/hon f-skattsedel?
Mvh Yrkesverksam utbildad hovslagare i samma län.

Senast ändrad:

Nu har vi egna brodd och tog förra årets sulor, men då tog han 700 istället för 650 för att han fick borra fler hål i skorna (för tåbrodden).

Med sulor tror jag det blir en 100-lapp till.

Vi köper Elitbrodd som är löstagbara, men sitter jättebra en hel vinter utan att man nästan behöver byta alls. De slits mindre än vanliga isbrodd.

Vi har en av Sveriges bästa hovslagare.Han tog 700 kr i går.Då verkade han,satte på nya vinterskor och lämnade 20 brodd.Han åkte 20 mil för att sko så i dom 700 kr ingick bensinpengar som vi var 8 att dela på. :)

Kan lägga till att jag har ALLTID broddat, okt/nov-april/maj dygnet runt. Aldrig haft skador! varken pga halka eller brodd.

vdb skrev:
Hörre du...300 för en skoning, det är INTE en utbildad hovslagare hör jag. Verkar inte seriöst, har han/hon f-skattsedel?
Mvh Yrkesverksam utbildad hovslagare i samma län.

jojjemän! ordentligt utbildad är min hovslagare.

Inte jag heller, har 4 brodd i varje hov hela vintern och ÄVEN i hagen som vissa inte verkar tycka behövs :crazy: det är ju där de leker och far runt mest. Aldrig haft en broddskada eller halkskada tack vare brodden.

För en runtom-skoning med snösulor och fyra brodd i varje kostar det 950kr.

Har broddarna i hela tiden, utom i transport. Har aldrig behövt lasta i halka heller. Och visst kan det bli fula skador av broddar (har aldrig varit med om det) men hellre en sårskada än en fläkning.. Räcker med att ha haft en häst som fläkt sig.

annika68 skrev:
Min häst har ibland brodd i hagen (frambenen) och då har han alltid boots på sig.
Varför har hon bootsen på sig om hon endast är broddad fram?
Sällan de kliver på sig framben med framben utan snarare bakben på framben,men där går hon då obroddad? Och isåfall borde hon ha bootsen jämt eller?

misan skrev:
jojjemän! ordentligt utbildad är min hovslagare.

Jag tror dig inte, Kan du PMa personens namn? Man kan ALDRIG sko en häst VITT för 300spänn! Har du fått ett momsspecat kvitto? Står det fskattsedel innehas?

För varje tusenlapp jag debiterar en kund, går till att börja med 25% bort i moms. Kvar blir då 750:- Sen ska jag skatta på de 750; vilket i mitt län är lika med 34%, kvar blir då 495:- Och på det ska jag dessutom betala egenavgifter/arbetsgivaravgift vilket i mitt län ligger på endast 17%("glesbyggdsrabatt", kallas det): Kvar på min debiterade tusenlapp blir 410:85:-
Förklara en gång till för mig hur den här personen kan leva på skoning för 300:-.......?
Det luktar inte seriöst, och är DU seriös så har du ingenting emot att PMa personens namn till mig?

Min hovis tog: 840:- för helskoning, 520:- för halvskoning och 300:- för verkning. Kan inte säga vad han tog för brodd eller dyl eftersom jag aldrig har haft det. Dessa priser är vad som stod tryckt på hans firmabil.

Men kikar man i rekomenderade prislistan så bör det tillkomma ett tillägg för sulor på: 280:- för helskoning och 140:- för halv. Borrning/gägning av hål bör kosta 20:-/hålet.

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 713
Senast: Askur2017
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 776
Senast: SwedEmB
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 045
Senast: Nevermind
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 150
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama