Kostnad för vaccinering och stelkramp

L

Lena2005

Hej!

Håller på att vaccinera om min ena häst. Har haft henne några månadern nu och då jag köpte henne var hon ovaccinerad. Tog en spruta (både stelkramp och A2) i december och fick då beskedet att nästa spruta skulle tas om ca 4-6 veckor. Efter det så skulle en tredje spruta tas om 3-6 månader, eller vad det var.

Var o vaccinerade igår och när jag frågade den veterinären när nästa spruta skulle tas (alltså spruta nr 3) så fick jag svaret att det räckte med 2 sprutor.

Hon har många sprutor sen innan, men den senaste togs 2006.

Tydligen skulle jag kunna tävla henne om 10 dagar!!

Det var ju "kul" att slippa lägga pengar på en "onödig" vaccinering, men stämmer verkligen detta? Jag menar, man vill ju inte bli hemskickad från ev framtida tävlingar??


Mvh Lena
 
Sv: Kostnad för vaccinering och stelkramp

Såhär säger TR om vaccination:

"Kapitel VII. Djurskydd. Omsorg om häst och ryttare

Mom 170 Vaccinationsbestämmelser

För att få starta i tävlingar, (inbjudningstävling, lokal tävling, regional tävling, nationell tävling och elit tävling) måste hästen vara vaccinerad mot hästinfluensa. Korrekt giltigt vaccinationsintyg ska kunna visas upp före start.
Hästen bör vaccineras under en viloperiod och följande tidsrymd ska hållas.
1:a grundvaccinering
2:a grundvaccineringen (minst 21 dagar och högst 92 dagar efter 1:a vaccineringen). När hästen fått dessa två vaccinationer tillåts den starta. Därefter ska hästen revaccineras inom 12 månader (minimikrav).
Senaste vaccination får inte vara gjord senare än 7 dagar före ankomst till tävlingen.
För att ur medicinsk synpunkt få det bästa skyddet bör tillverkarens rekommendation om vaccinationsintervall följas."

Så har jag grundvaccinerat två av mina hästar, och veterinärerna har sagt att det är fullt skydd.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
5 217
Senast: Dopy
·
Samhälle De som känner till mig vet att jag bor i en lägenhet på rivningskontrakt. För några månader sedan så fick vi mail om att de planerade...
2
Svar
27
· Visningar
2 916
Senast: SiZo
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 434
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
3 089
Senast: Docka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp